BA-vezér: "A járvány alatti hektikusság megszűnt"

Chris Dinsdale, a Budapest Airport (BA) vezérigazgatója az AIRportal.hu-nak adott interjúban bemutatta a várhatóan 2024-ben újra megnyíló 1-es terminál látványterveit. Valamint beszélt a 2-es terminál előtti parkoló visszaépítéséről, a világjárvány után újraépülő útvonalhálózatról és a fellendülő utasforgalom kezeléséről. 

Sorban oldották fel az utazási korlátozásokat az elmúlt időszakban az európai országok, ennek eredményeként jelentősen megugrottak a foglalások. A szakértők nyugodt tavaszra és nyárra számítanak, várhatóan korlátozásmentes utazással. Milyen felfutásra számít a Budapest Airport, milyen hatással van erre a szomszédban zajló háború? Mekkora éves utasforgalommal tervez 2022-ben?

A járvány hatása egyre kevésbé érződik a budapesti repülőtéren; kiszámíthatóan és folyamatosan növekszik a forgalom, hónapról hónapra. Egyértelműen látszik, hogy a prognózisok beigazolódnak, vagyis 2023-ra, legkésőbb 2024-re a légiforgalom várhatóan ismét el fogja érni a 2019-es szintet, onnan pedig további növekedésnek indul.

A menetrendben megtalálható járatok kiszámíthatóan és stabilan közlekednek; megszűnt minden hektikusság, ami a járvány elején még jellemző volt. Beálltak a rendszerek, a protokollok; az utasok magabiztosan indulnak neki újra a repülős utaknak. Nyilvánvaló az is, hogy az egyre nagyobb mértékű átoltottság és az utazási korlátozások feloldása is lök egyet az utazási kedven, ráadásul az országok többsége a beoltottak számára gyakorlatilag szabad mozgást tesz lehetővé.

Az idei évre utasforgalom tekintetében a 2019-es rekord évünk mintegy 75%-ával számolunk, azonban ez még tolódhat némileg felfelé vagy lefelé, attól függően, hogy mi történik Ukrajnában és a tágabb értelemben vett gazdasággal.

Ukrajnából és Oroszországból idén összesen 600 ezer utasra számítottunk, de ezt befolyásolja a háború.

Emellett a konfliktus légiforgalomra gyakorolt egyéb hatásai – például az olajárak, a gazdasági teljesítmény és az általános utazási kedv – a helyzet alakulásától függenek majd, ami egyelőre nem látható előre pontosan. Vagyis a járvány kapcsán lejöttünk a hullámvasútról, és bízom benne, hogy az ukrán helyzet nem ültet fel minket egy másikra.

Azt megjegyezném, hogy az ukrajnai háború kitörése óta eltelt három hétben, az ukrán és orosz célállomások kivételével, még nem tapasztaltunk csökkenést az utasforgalomban.

A jelenlegi ismereteink alapján tehát sűrű nyári szezon várható...

... Több légitársaság már bejelentette visszatérését és budapesti járatai újraindítását; lesz egy transzatlanti járat is (LOT – New York), valamint a LOT sűrít Szöul irányába is. A 2022-es nyári menetrendben a járvány előtti útvonalhálózat hány százaléka és milyen kapacitás lesz elérhető közvetlenül Budapestről? Várhatók-e további bejelentések új útvonalak, a hosszútávú járatok terén a nyári időszakra? Van-e esély a távol-keleti, kínai járatok idei visszatérésére?

Idén januárban már ugyanannyi desztinációnk volt, mint 2019 januárjában. Nem tért vissza minden régi célállomás, viszont sok új város került be a menetrendbe, mint például Torinó, Shannon és Kaunas. Ez azt jelenti, hogy az év elején ugyanannyi célállomásra lehetett repülni Budapestről, mint két évvel ezelőtt, ami a Budapest Airport-os kollégáink heroikus munkájának eredménye.

Folyamatosan azon dolgozunk, hogy minél több célállomást visszaépítsünk, még ha átmenetileg kisebb járatsűrűséggel is, mint a járvány előtt.

Fontos, hogy utasaink megtalálják a korábbi útvonalakat, és közben a változó preferenciákkal és igényekkel is tartanunk kell a lépést. Rugalmasan reagáltunk például a 2020-21-es keresletre is, több tengerparti helyszín elérhetővé tételével. Ennek eredményeképpen tavaly több mint 11 görög repülőtér volt elérhető Budapestről, amire soha korábban nem volt példa.

Ami a tengerentúli járatokat illeti, Szöul, Doha és Dubaj szinte folyamatosan elérhető volt Budapestről a járvány alatt is, New Yorkba pedig nyártól közlekedik ismét közvetlen járat. A többi hosszú távú útvonalra még várnunk kell. Már nagyon szeretnénk látni a kínai járatok visszatérését, hiszen hetente 15 járatunk volt 5 városba. Reméljük, hogy ez idén megtörténik, de még mindig nem világos, hogy a járványhelyzet Kínában ezt mikor teszi majd lehetővé, és legalább ennyire örülnénk a többi észak-amerikai desztináció visszatérésének is.

A teljes interjú ITT található.

Forrás: Airportal.hu


Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.
Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja

Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja 

A növekvő kereslet és a megváltozott utazási szokások miatt Ausztriában egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztések.
Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen

Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen 

Eddig huszonhét rakétát indítottak a húszik Izrael légtere ellen, és bejelentették, hogy folytatják a támadást.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.