EU határozat a légi utasok jogairól: nő a minimális kártérítés összege

A mai napon döntött a légi utasok jelenleg hatályban lévő jogainak felülbírálásáról az Európai Parlament. A szavazás központi kérdése a légi utasok - járat törlés vagy késés esetén történő - kompenzálása volt.

Egy ideje már esedékes volt a légi utasok jogainak a felülbírálása, hiszen a jelenleg hatályban lévő irányelvek több, mint tíz éve kerültek egyezményesen elfogadásra. Az utóbbi néhány évben többször is bebizonyosodott, hogy a légitársaságok szolgáltatásait igénybe vevő utasok kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetnek hirtelen bekövetkező események következtében. Ilyen volt a 2010-es izlandi vulkánkitörés után keletkezett hamufelhő, majd a japán nukleáris katasztrófa és számos politikai lázongás. 

Nőtt a minimális kártérítés összege

A mai határozat értelmében járat törlése vagy késése esetén az utast kártérítés illeti meg, amely összeg 300 eurótól 600 euróig terjedhet a késés mértékétől és a járat hosszától függően. Ennek értelmében növelte a légi utasoknak járó legkisebb kártérítés összegét az Európai Unió (250 euróról 300 euróra). A maximálisan kiszabható kártérítés összege azonban nem változott.

Ezen kívül a légitársaságoknak minden repülőtéren, ahova járatot közlekedtetnek, kötelező lesz egy információs irodát üzemeltetni, ahol az utasoknak felvilágosítást tudnak adni az őt megillető jogokról, és azonnal intézkedni tudnak.

Három órát meghaladó késés esetén az utasokat vagy költségtérítés illeti meg, vagy át kell foglalni a jegyüket a legközelebbi járatra. Rendkívüli esetben az utasoknak szállást és ellátást kell biztosítani legfeljebb öt napig, ha az utas ezt a saját maga teszi meg, akkor naponta legfeljebb 125 eurós költségtérítés jár.

Politikai lázongások esetén továbbra sem fizetnek

A dokumentumban meghatározták azokat az eseteket, amikor nem kell kártérítést fizetnie a légitársaságoknak, de írásos formában bizonyítaniuk kell, ezek közé tartozik egyebek mellett a gép madárral való ütközése (bird strike), politikai lázongások, előre nem látható munkaügyi vita.  Az utasnak három hónapig lenne lehetősége panaszt tenni, amelyre a társaságnak hét napon belül válaszolnia kell. Ha két hónapon belül nem válaszolnak minden felmerülő kérdésre, akkor az a panasz elfogadását jelenti. 

A módosított jogszabály értelmében az ingyenes kézipoggyász mellett egy kabát, egy kézitáska és egy reptéri üzletből származó reklámszatyor is ingyenesen a gépre vihető lenne. Újabb változás jelent, hogy retúrjeggyel utazó, de az odautat igénybe nem vevő utas nem zárható ki a visszaútról.

Forrás: MTI


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.