Feszültség a kézipoggyász miatt

Egymásnak feszülnek az európai repülőterek és a fapados légitársaságok a reptéri vásárlások volumenének csökkenése miatt.

A low cost légitársaságokkal utazók egyik legnagyobb gondja a poggyászaik súlya és darabszáma. Különösen problémás a repülőterek vámmentes boltjaiban vásárolt árucikkek (többnyire, italok) ügye, mivel azokban egyrészt be kell férniük a megadott méretű kézipoggyászba, másrészt a poggyász súlye sem haladhatja meg általában az 5 kilogrammot. Ez eléggé nehéz ügy, mivel aki akár egy üveget is vesz a tax freeben, az máris közel jár az egy kilóhoz. Az EU tagállamok között, amikor bevezették a tax free helyett a valamivel magasabb travel value árakat, az volt a cél, hogy ne zárják ki az eladásból az EU-n belüli forgalmat. A fapadosok viszont ennek ellenére sem változtattak az előírásaikon. A problémát gyökeresen megváltoztatta volna az az elképzelés, melyet a KLM terjesztett elő az EU légitársaságainak konferenciáján, hogy az utas az áruért ott fizet, ahonnan indul, és az érkező állomás (belépő oldalán lévő) tax free boltjában a nyugta ellenében megkapja az árut.

Ezzel a megoldással csak az EU-n belül napi, több tíz tonna felesleges teher szállításától mentesülnének a szállítók. Ellenben csak akkor működne a dolog, ha egységes lenne a kínálat és az árak. A felvetést nem fogadták el.

Viszont most, amikor a repülőtereknek komoly anyagi gondjaik vannak és az EU-n belül a fapados és menetrendszerű járatok üzemelői egymással versengve nyomják le a le/felszállási, kiszolgálási és egyéb árakat, égetően szükséges lenne a reptereknek a tax free/travel value üzletektől befolyó pénzre. Ha viszont csökken az eladás, a kézipoggyász korlátozások miatt, akkor a fapadosok által igénybevett reptereken drasztikusan esik a bevétel.

Most az Európai Repülőterek Szövetsége, valamint az Európai Regionális Repülőterek Szövetségre arra készül, hogy kérje a fapadosoktól a kézi poggyász előírások oly módú módosítását, hogy azok súlyába a tax freeben/travel valueban vásárolt áruk ne számítódjanak bele. Nehéz tárgyalássorozatra van kilátás, a megoldás, ha egyáltalán létrejöhet, valószínűleg megint csak az egyes repülőterek rugalmasságán fog múlni.

Érdekes módon már a hetvenes években született egy félmegoldás, néhány európai repülőtéren, így Budapesten is. Volt ugyanis a belépő vámterület előtt egy kisebb tax free bolt, ahol érkezés után lehetett vásárolni és így a súly nem terhelte sem az utazókat, sem a szállítót. A hatósági vám kritériumnak is megfelelt, hiszen még a vámolás előtt volt. Sajnálatos módon ez megszűnt és úgy tűnik, hogy még a fentiek fényében sem indítják újra.


Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.