Végleg víz alá kerül Velence?

Velence együtt lélegzik az Adriai-tengerrel, a víz kiszolgálja a város közlekedését, iparát és turizmusát, miközben nettó veszélyforrás a város jövőjére nézve. Az éghajlatváltozás és a tengerszint emelkedése egyre gyakoribb és egyre veszélyesebb áradásokat okoz. Kérdés, mit hoz a jövő?

A víz függésében

Velencét 150 csatorna szövi át, ezek a vízre épült város utcái és útjai. A vízi buszok, a szállítóhajók, a mentő és egyéb segélyszolgálatok a vízi utakat használják közlekedésre. A város környéki vizeken jelenleg a halászat a legfontosabb iparág: a halászok naponta kihajóznak, és a Rialto halpiacon árulják a fogást, például a lagúnából kiemelt lágyhéjú rákokat. A velencei kikötő a város gazdasága szempontjából létfontosságú: ez Olaszország nyolcadik legforgalmasabb kereskedelmi kikötője, és a sétahajók egyik fő csomópontja - írja az Euronews.com.

Sebezhető, ezért védeni kéne

A csatornák és a várost ölelő lagúna Velence egyik turisztikai vonzereje, a lagúnán keresztül hatalmas turistahajók érkeznek a városba. Szolgáltatások sora épül a „víz” köré, a turisták például evezős órákat vehetnek a csatornákon, illetve olyan kirándulásokra fizethetnek be, ahol a csomagban többek közt város környéki halászat is szerepel.

A víz a túlhasználat miatt kiszolgáltatottá vált: a szűk csatornákon és a sekély lagúnán áthajózó kisebb és nagy hajók is kárt tesznek a tengeri élővilágban, ám 2020-ban, a koronavírus-járványról szóló hírek közé ékelődve más szemszögből került be a lagúna a fősodorba. Akkor a következőt írta az Euronews: a lagúnák vize kristálytiszta, átlátszó lett, látni a halakat a vízben. Ennek oka az, hogy világörökség részét képező városból eltűntek a turisták, így a kanálisokon sem özönlenek a csónakok és kis motoroshajók. Velence vízi útjai évek óta rendkívül szennyezettek voltak, elsősorban a tömegturizmus miatt.

Tiltás

A túlméretezett sétahajók a közelmúltig közvetlenül Velence ékköve, a Szent Márk tér előtt haladtak el, és rengeteg problémát okoztak. A hajók által gerjesztett hullámok erodálják a város alapját, a lagúnában lévő mély csatornát pedig a hajók mérete miatt rendszeresen kotorni kellett, amivel az állat- és növényvilágot kiirtották.

2021-ben az olasz kormány döntést hozott: a nagy sétahajókat kitiltották a lagúna egyes területeiről. Ennek köszönhetően a túlméretezett hajók nem haladhatnak át a Szent Márk és a Giudecca csatornán, hanem a közeli Marghera ipari kikötőjébe kell átirányítani őket. Ez győzelemnek tűnhetett a nagy hajók lagúnában való jelenléte ellen tiltakozó aktivisták számára, de tegyük mellé, hogy Marghera is a velencei lagúnában van, így az ökoszisztéma továbbra is veszélyben van.

Velence víz alá kerülhet?

2019 novemberében Velence a város történetének egyik legsúlyosabb áradását vészelte át. A víz 187 centiméterrel emelkedett a tengerszint fölé, ez a valaha mért második legmagasabb szintnek számít. Az áradás több százmillió eurós kárt okozott. Azóta megépítették, és működésbe is hozták a lagúna bejáratainál mobil gátakból álló árvízvédelmi rendszert. A rendszer meg tud gátolni egy hasonló tragédiát, de az éghajlati tényezőket és előrejelzéseket figyelembe véve csak rövid távon jelent segítséget.

Az éghajlatváltozással foglalkozó olasz kormányzati testület 2021-es jelentése a legrosszabb forgatókönyv szerint 63 cm és 101 cm közötti tengerszint-emelkedést jósol. Ahhoz, hogy a várost ne árassza el a víz, a lagúnában lévő gátakat olyan gyakran kellene működésbe hozni, hogy az katasztrofális következményekkel járna az ökoszisztémára és a kikötő iparára nézve.

Túléli Velence az éghajlatváltozást?

Velencének radikális és azonnali intézkedésekre van szüksége, amivel felkészülhet a tengerszint emelkedésére. A Padovai Egyetem környezetvédelmi tudósokból álló csoportja a lagúna sós mocsarainak fokozottabb védelmét szorgalmazza. Rendhagyó ötlet még a lagúna alatti talajba történő vízpumpálás, amivel a várost néhány centiméterrel megemelnék, és szóba került az is, hogy falat építenek a sziget körül. Egytől egyig szélsőséges megoldásnak tűnnek, de elképzelhető, hogy szükség lesz meglépni valamelyiket, ha el akarják érni, hogy Velencének a vízzel a jövőben is harmonikus kapcsolata legyen.

Forrás: Euronews.com


Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.
Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással

Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással  

A részvételhez csupán az ivie városnéző alkalmazást kell letölteni.
Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója

Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója 

London kiváló vasúti összeköttetésekkel rendelkezik a környező városokba, ahol számtalan csábító egynapos kirándulási helyszín található.
Osztrák paradigmaváltás a turizmusban

Osztrák paradigmaváltás a turizmusban 

A turizmussal kapcsolatos fontos kérdésekre adhat választ Ausztria több kezdeményezése és kiállítása.
Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban

Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban 

Olaszország legkiválóbb múzeuma adott otthont a magyar alkotásoknak a Milan Design Week alatt.
Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében

Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében 

A holland város a turisták által eltöltött éjszakák számát is korlátozza.
Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban

Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban 

Az előzetes foglalások alapján biztosra vehető: idén is sok magyar vakációzik az Adrián.
Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról

Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról 

DZT: év kezdetétől február végéig az előző év ugyanezen időszakához képest 7,8 százalékos a növekedés.
Aquapark nyitás Šibenikben

Aquapark nyitás Šibenikben 

Június elején új, egész évben nyitva tartó attrakcióval gazdagodik a horvátországi Šibenik.
Biztos, hogy jó ötlet elefánton utazgatni az egzotikus úti célokon?

Biztos, hogy jó ötlet elefánton utazgatni az egzotikus úti célokon? 

Él egy Suju Kali nevű 50 éves elefánt Nepálban, aki több mint 30 éve szállít turistákat, és sok elefánthoz hasonlóan ő is szorong, sőt, néha agresszív az idegenekkel. A következőkből kiderül, miért.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?