Csodavárás és ellenséges aknamunka

Az MSZP és a Demokratikus Koalíció a FIDESZ-t, a FIDESZ a Gyurcsány- és Bajnai-kormányt, az LMP a FIDESZ-t és az MSZP-t, míg a Jobbik az Európai Uniót hibáztatja a kialakult helyzetért.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Malév csődjével kapcsolatban elkerülhetetlen az ügy politikai vetületének áttekintése, különösen mivel a szakértők többsége Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos február 26-i nyilatkozatát tekintik a csőd bejelentéséhez vezető út utolsó lépésének.

Arról már megoszlanak a vélemények, hogy Budai mondatai véletlenül sikerültek túl sötétre, vagy szándékos kormányzati jelzésről volt szó. Mindenesetre csupán néhány nap kellett az ominózus nyilatkozat után, és a Malév – talán örökre – eltűnt a színről.

A működésképtelenség bejelentése megdöbbentette az egész országot, és a dolog fontosságára ráérezve a politikai pártok egymással versengve adták a közvélemény tudomására álláspontjukat.

Cikkünkben nem értelmezzük a közleményeket, csak a Magyar Távirati Iroda által kiadottak alapján próbáljuk a pártoknak a kialakult helyzettel kapcsolatos álláspontját bemutatni.

Az egyértelműen látszik, hogy az MSZP és a Demokratikus Koalíció a FIDESZ-t, a FIDESZ a Gyurcsány- és Bajnai-kormányt, az LMP szerint a FIDESZ és az MSZP egyaránt felelős a helyzetért, míg a Jobbik az Európai Uniót hibáztatja a kialakult helyzetért.

Lássuk, hogyan is indult a történet, még január 26-án:

Budai Gyula: csapdahelyzetbe sodorták a szocialisták a Malévot

Csapdahelyzetbe sodorta a Malévot a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány az elszámoltatási kormánybiztos szerint. Budai Gyula sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: a légitársaság 2007-es privatizációjával, majd 2010-es visszaállamosításával a vállalat mára a működőképességének határára ért, a jelenlegi kabinet pedig a 22-es csapdájába került.

A kormánybiztos - megerősítve az MTI-nek adott előző napi nyilatkozatát - kifejtette: az Európai Bizottság döntése nyomán állami támogatás már nem nyújtható a Malévnak, szakmai befektető pedig nem jelentkezik a cégért a tulajdonosi konstrukció miatt, ugyanis a kisebbségi tulajdonos - egy orosz bank - minden döntést meg tud akadályozni. Mindez "egyértelműen meghatározza a Malév sorsát az elkövetkező időben" - szögezte le.

Budai Gyula közölte azt is, hogy a Malévval kapcsolatban tett öt büntetőfeljelentése ügyében információi szerint már nyomoz az ügyészség Ezután február 3-áig csönd volt a pártok részéről, majd a működésképtelen bejelentésének hírére beindultak a pártok, és egymással versengve igyekeztek megnevezni a felelősöket.

Nézzük, ki mit mondott első lendülettel, a DK indította a támadást, de nem sokat késett az ellenreakció sem:

DK: csődbe vitte az Orbán-kormány a nemzeti légitársaságot

A Demokratikus Koalíció (DK) szerint kizárólag Orbán Viktor miniszterelnök a hibás azért, hogy csődbe ment a nemzeti légitársaság, és ki kell vizsgálni, kik a felelősök a kialakult helyzetért. „A Fidesznek a józan ész ellen vívott szabadságharca elkergette az országtól a befektetőket, a piacok döbbenten nézik a bukásba vezető, Orbán-Matolcsy-Fellegi-trió által képviselt gazdaságpolitikát. Még mielőtt a Fidesz elkezd nyolcévezni, jelezzük: 2002 és 2010 között, így Gyurcsány Ferenc kormányzása idején a Malév gépei még le- és felszálltak" - közölte az MTI-vel a Gyurcsány Ferenc vezette párt a Malév leállásának hírére pénteken.

A DK szerint talán nem a repülőtér nevének megváltoztatására kellett volna költeni a közpénzt, hanem cég megmentésére, akkor most "nem veszett volna oda az utasok jegye", nem rekedt volna két gép külföldön. "Ennyit ér a Fidesz nemzeti politikája: csődben a nemzeti légitársaság, amiért kizárólag Orbán a hibás" - olvasható a közleményükben, amelyben a Fideszre jellemző kommunikációnak nevezik, hogy csütörtökön a Malév vezetői "még azzal hitegették a közvéleményt", hogy minden rendben lesz, másnap pedig minden leállt.

A Demokratikus Koalíció szerint ki kell vizsgálni, kik a felelősök a Malév csődjéért, az elmúlt hetek súlyos anyagi és morális károkat okozó döntéseiért és nyilatkozataiért.

Fidesz: Gyurcsányék tették tönkre a légitársaságot

A Fidesz szerint Gyurcsány Ferencék tették tönkre a Malévet. „Az őszödi út, vagyis a pofátlan hazudozás folytatása Gyurcsány Ferencék közleménye, amelyben kétségbeesetten próbálják másra hárítani a felelősséget saját balfogásaikért" - kommentálta az MTI-hez eljuttatott kommünikéjében Selmeczi Gabriella, a Fidesz szóvivője.

Selmeczi Gabriella közölte, az MSZP-kormány hajtotta végre a Malév esetében az elmúlt húsz év talán "legelbaltázottabb" privatizációját, és rossz döntéseiket még rosszabbakkal tetézték. A Malév válságos helyzete egy újabb szocialista csontváz a szekrényből, a Gyurcsány-korszak súlyos öröksége - írta, hozzátéve: a felelősség kérdését az elszámoltatási kormánybiztos feljelentései nyomán indult büntetőeljárások fogják rendezni.

MSZP: A kormány védje meg a nemzeti érdeket!

Az MSZP felszólítja a kormányt, hogy találjon kellő kompetenciával rendelkező szakembert a Malév ügyeinek kezelésére, és tegye le a garanciákat a nemzeti érdek képviseletére. Szanyi Tibor, a párt elnökségi tagja pénteki budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy a Malév esetében „a nemzeti érdekek elárulása történt”.

A politikus arcpirítónak tartotta, hogy a miniszterelnök a szocialista kormányokra hivatkozik az ügyben, hiszen – mint mondta – a Fidesz több mint másfél éve kormányoz, „és nyoma sincs annak, hogy a Malév tekintetében tett volna bármit is".

Hozzátette: a Fidesznek azért sincs oka a 2002 és 2010 közötti kormányokra mutogatni, mert a párt képviselői akkor is beleláttak az ÁPV Rt. munkájába. Szanyi Tibor szerint ami jelenleg a Malévval történik, az várható a BKV és a MÁV esetében is, „a bukdácsolás dominószerű lesz” a kormány nemtörődömsége miatt.

A csődbe került nemzeti légitársaságtól máshová kellene telepíteni az állami és nemzeti értékeket, majd a nemzeti értékektől megszabadított társaságot a csődeljárás szabályai szerint kellene kezelni - mondta a politikus. A kormány ezzel szemben semmit nem csinál, az embereknek pedig hazudott - tette hozzá.

Szanyi Tibor azt mondta, hogy az esetnek mintegy 25-30 ezer ember állása lesz az áldozata; ők a reptér vagy utazási irodák alkalmazottai, akik tevékenységükkel közvetlenül vagy közvetve kapcsolódtak a Malévhoz.

Jobbik: az uniós tagság miatt kell felszámolni a légitársaságot

A Jobbikot felháborítja a Malév kényszerű leállása, az ellenzéki párt szerint a nemzeti légitársaság csődjéhez a végső lökést az Európai Unió állami támogatást megtiltó döntése adta.

Volner János frakcióvezető-helyettes az MTI-nek küldött közleményében azt írta: a Malév a róla készült Fehér Könyv szerint évente 70 milliárd forint bevételhez juttatta az államot, miközben tavaly 24 milliárd forintos veszteséget termelt, a légitársaság pénzügyi egyenlege tehát még a vállalat veszteséges működése ellenére is jelentős, több tízmilliárd forintos többletet mutatott az állam szempontjából.

"A Malév csődjéhez a végső lökést az Európai Unió állami támogatást megtiltó döntése adta meg, tehát közvetlenül Brüsszel tehet a Malév és utasai körében kialakult áldatlan állapotokról" - közölte a jobbikos politikus.

Volner János arról is beszámolt, hogy a parlament gazdasági bizottságának alelnökeként csütörtökön tárgyalt Pleschinger Gyulával, a gazdasági tárca adó- és pénzügyekért felelős államtitkárával, és ismét megfogalmazta azt a Jobbik-javaslatot, amellyel szerinte a Malév megmenthető, illetve újjáéleszthető lenne.

Ehhez az kell, hogy a kormány az eddigi célzott tőkejuttatások helyett szektorális adókedvezményeket nyújtson a hazai légitársaságoknak, így a Malévhoz eljut az állami segítség, de a támogatás már nem ütközik az uniós jogba - írta a frakcióvezető-helyettes, megjegyezve, a javaslat alkalmas lehet a Malév és más magyar légitársaságok versenyképességének javítására, sőt akár arra is, hogy adókedvezményekkel Magyarországra csábítsanak cégeket és azok itt fizessenek adót.

LMP: az utasokat átverték, a felelősséget senki sem vállalja

Az LMP szerint pénteken átverték a Malév utasait, így több ezren joggal teszik fel a kérdést, hová tűnt a járatuk, illetve a történtekről miért nem mond semmit a légitársaságért felelős miniszter, Németh Lászlóné.

Vágó Gábor, az ellenzéki párt országgyűlési képviselője sajtótájékoztatóján hangsúlyozta: a magyar légitársaság csődje bebizonyította, hogy nem csak az MSZP, hanem a Fidesz is rossz gazdája az állami vagyonnak, és nem képes működtetni a céget.

A politikus szerint a Fidesz-kormányt az elmúlt másfél évben "csodavárás, totojázás" jellemezte aMalév ügyében, az utasokat pedig hetek óta egy olyan tervvel hitegették, amellyel mindenki számára világossá válik, hogy meddig és milyen feltételek között tud működni a Malév. Ez a terv végül nem készült el, a vállalat járatai idő előtt álltak le - fűzte hozzá, kiemelve, hogy jelenleg mindenkit az foglalkoztat, a légiközlekedésért is felelős Németh Lászlóné miért nem áll ki a nyilvánosság elé, és mondja el, mi okozta a Malév járatainak törlését.

Az LMP politikusa reményét fejezte ki, hogy a BKV nem követi a Malév példáját, mivel szerinte akkor már nem ezrek, hanem százezrek közlekedési lehetősége szűnne meg a "Fideszen belüli belharcok" miatt. Vágó Gábor ezért arra kérte a kormányt, minél hamarabb oldja meg a fővárosi tömegközlekedési vállalat problémáit.

Mint mondta, az ugyan ma nyilvánvalóvá vált, hogy a Malév jelenlegi formájában működésképtelen, de az LMP szerint egy nemzeti légitársaságra ettől függetlenül is szükség van. Vágó Gábor szerint svájci és belga jó példákat alapul véve el kellene gondolkozni a Malév jogutód nélküli megszűntetésén, vagyis tárgyalásokat kell kezdeményezni a Budapest Airport Zrt. vezetőségével, hogy ne az adófizetők fizessék ki a Malév csődjét.

Mint mondta, a légitársaságnál rendelkezésre álló munkaerőt és eszközöket újra kellene szervezni, és csak a működőképes ágazatokra felhasználni.

Február 4-én, szombaton a történet folytatódott egy MSZP-FIDESZ-pengeváltással:

Az MSZP szerint elkerülhető lett volna a légitársaság leállása

Az MSZP szerint elkerülhető lett volna a Malévleállása, ha a kabinet figyelembe veszi azokat a megoldási javaslatokat, amelyeket a Bajnai-kormány Oszkó Péter vezette pénzügyminisztériuma kidolgozott. Józsa István frakcióvezető-helyettes szombaton sajtótájékoztatón azt mondta: a Malév példája újabb bizonyítéka annak, hogy a Fidesz gazdaságpolitikája csődtömeg.

Az MSZP-s képviselő annak a véleményének is hangot adott, hogy ezután nehezebb lesz egy nemzeti légitársaság alapítása, mint ha az Orbán-kormány az elődje alatt született forgatókönyveket követve időben előkészíti egy olyan új társaság létrehozását, amely azonnal átvehette volna a Malév feladatait.

Emellett érthetetlennek nevezte, hogy a kormány nem okul a Malévval történtekből, nem rendezi sürgősen a BKV helyzetét, és így azt kockázatja, hogy hamarosan a budapesti tömegközlekedés is leáll.

Az MSZP arra szólítja fel a kormányt, hagyjon fel gazdaságpolitikájával és vegye figyelembe az ellenzék javaslatait, például a BKV működtetéséről - közölte.

Józsa István bírálta a kormányt azért is, mert egy tavaly elfogadott parlamenti határozat ellenére az év végéig nem számolt be az Országgyűlésnek az orosz tulajdonú Mol-részvénycsomag visszavásárlásának következményeiről.

Kormos Kata, az MSZP szóvivője a tájékoztatón arról beszélt, hogy az Orbán-kormány politikája nemcsak a Malévot, hanem családok sokaságát is csődbe viszi. Az egykulcsos személyi jövedelemadóval és az adójóváírás megszüntetésével az alacsony keresetűek havonta több mint tízezer forintot veszíthetnek havonta 2010-hez képest, és hasonlóképpen csökkent a gyed összege is a kiskeresetű családok esetében - jelentette ki.

Fidesz: az MSZP tovább folytatja hazug magyarázkodását

A Fidesz szóvivője szerint a Malév ügyében az MSZP tovább folytatja "szánalmas és hazug magyarázkodását". Selmeczi Gabriella így reagált az MTI-hez eljuttatott közleményében arra, hogy Józsa István MSZP-s frakcióvezető-helyettes szombati sajtótájékoztatóján azt mondta: pártja szerint elkerülhető lett volna a Malév leállása, ha a kabinet figyelembe veszi azokat a megoldási javaslatokat, amelyeket a Bajnai-kormány Oszkó Péter vezette pénzügyminisztériuma kidolgozott.

A Fidesz szóvivője szerint azonban a légitársaságot éppen 2007 és 2010 között tették tönkre az utóbbi 20 év egyik legrosszabb privatizációjával, és ezt a döntést csak még rosszabbakkal súlyosbították. „Az MSZP mélyen hallgasson, és szégyellje magát amiatt, amit a Malévval művelt! A BKV-t az MSZP emberei lopták szét, így Józsa Istvánnak a budapesti közlekedési cég ügyében sem ártana némi önmérséklet” - fogalmazott Selmeczi Gabriella.

Itt tartunk most, február 5-én délelőtt. Adalékul idetesszük még az egyik légügyi szakszervezet közleményét, amelyből kiderül, hogy 2600 család megélhetése került veszélybe közvetlenül a magyar légitársaság bedőlése miatt.

MAPLESZ: kisvárosnyi ember kerülhet utcára

A Malév csődje szociális válsággal fenyeget, egy kisvárosnyi ember veszítheti el a megélhetését a tél közepén - áll a Magyar Polgári Légiközlekedési Szövetség (MAPLESZ) közleményében, amelyet pénteken juttatott el a szakszervezeti szövetség az MTI-nek. A szövetség szerint eljött az idő, amikor a tulajdonos magyar állam képviselőinek kell megnyugtató megoldást találniuk a helyzetre.

A MAPLESZ közleménye rögzíti: a Malév összesen 2600 főnek ad munkát. A repülőtéren dolgozó szakembergárda sorsáról egyelőre nincs hivatalos információ, értesülések szerint a jövő héten jelentik be a csoportos létszámleépítéseket. Azonban jóval több, mint 2600 család megélhetése került hirtelen veszélybe. A mostani helyzet még akkor is egy kisvárosnyi ember megélhetését veszélyezteti, ha nem kerül sor a legrosszabbra, az 1-es terminál bezárására - véli a szakszervezeti szövetség.

Egyes cégeknél a szakszervezetek értesülései szerint már hetekkel korábban felkészültek a kényszerszabadságolásokra, és komoly elbocsátási hullám is következhet.

Eljött az idő, amikor a tulajdonos magyar állam képviselőinek kell megnyugtató megoldást találniuk. Nemcsak a fenyegető szociális krízis diktálja ezt: a repülőtéri szakembergárda egyben tartása elengedhetetlen volna egy új, tiszta lappal induló magyarországi központú légitársaság beindításához is - olvasható a MAPLESZ közleményében. (MTI / turizmusonline.hu)


Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.
Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál

Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál 

Hamarosan a Wizz Air járatainak tíz százaléka repülhet zöld üzemanyaggal.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.