Túl a hibahatáron

Nem optikai csalódás volt az erős nyári szezon a Balatonnál, az idei első hét hónapban valóban minden szempontból bővült a magyar turizmus. Ha a második fél évben is marad a trend, a növekedésben a világátlag dupláját produkálhatjuk.

Az idei év első hét hónapjában 4,7%-kal nőtt a külföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma a hazai kereskedelmi szálláshelyeken, míg belföldi viszonylatban 7,6%-os volt az erősödés – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal adataiból.

A turisztikai statisztikákhoz kapcsolódva a nyári szezont értékelte sajtótájékoztatóján dr. Horváth Viktória, a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára és Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese. Horváth Viktória kiemelte, hogy hosszú évek óta először „nyáron újra megtelt a Balaton”, és a tapasztalatot a friss statisztikák is alátámasztják. Az idei év első hét hónapja során ugyanis mind a vendégek, mind a vendégéjszakák, sőt az átlagárak és az egy kiadható szobára jutó bevételek is nőttek. Horváth Gergely emlékeztetett arra is, hogy a turisztikai világszervezet (UNWTO) becslése szerint a globális turistaérkezések idén 4%-kal nőhetnek, így a magyarországi várható 7-8%-os bővülés a világátlag kétszerese.

Horváth Viktória szerint a Szép-kártya-forgalom jelentős mértékben hozzájárult a turisztikai forgalom bővüléséhez: a kereskedelmi szálláshelyek Szép-kártyából származó bevétele az összes belföldi szállásdíjbevételük ötödét teszi ki.

A három nyári hónapban összesen 25,9 milliárd forintot – júniusban 6,1 milliárd forintot, júliusban 9,8 milliárd forintot, augusztusban pedig még ennél is többet, 10 milliárd forintot – költöttek el a kártyabirtokosok turisztikai és vendéglátó-ipari vállalakozásoknál, ami 26%-os növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest – mondta el a helyettes államtitkár. A KSH a Szép-kártya-forgalom hasonló mértékű növekedéséről számol be a kereskedelmi szálláshelyeken is, adatai alapján idén január–júliusban mintegy 30%-kal haladták meg a Szép-kártya-bevételek az üdülési csekk és a Szép-kártya tavaly júliusi együttes forgalmát.

AMI SZÉP, AZ SZÉP

A kártya népszerűségét mutatja az is, hogy a két legforgalmasabb nyári hónapban, júliusban és augusztusban 544 ezren használták Szép-kártyájukat. Tekintve, hogy a kártyával megvásárolható szolgáltatások jelentős részét családdal, barátokkal veszi igénybe az ember, szerény becslés szerint is legalább egymillió ember pihenését segítette a kártya a nyári főszezonban.

Augusztus végére már több mint 22 ezer munkáltató 866 ezer dolgozója rendelkezett Szép-kártyával. 2013 első nyolc hónapjában a kártyákra 49,3 milliárd forintot töltöttek fel, a költés pedig 48,5 milliárd forintot tett ki.

Arról, hogy a második és a harmadik zsebet mennyire használják nyaralásra az emberek, az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. vizsgálata szolgáltat információkat. A 2012. január 1. és 2013. augusztus 30. közötti időszak költéseit elemezve megállapították, hogy a vendéglátászseb költéseinek csaknem 30%-a, a szabadidőzseb költéseinek pedig több mint 40%-a szálláshelyeken történt. Összességében a munkavállalók a Szép-kártyáikon lévő összeg mintegy 45%-át 2012 eleje óta szálláshelyeken költötték el, vagyis az emberek megértették az átjárás előnyeit, és élnek is vele. Az átjárhatóság megteremtése a szolgáltatók tapasztalatai alapján a fürdőkben is eredményes volt, mivel növekedett a hazai vendégek száma.

Horváth Viktória végezetül elmondta, a Szép-kártyákon jelenleg még 28,8 milliárd forint elkölthető pénz van, vagyis a szolgáltatóknak érdemes az őszi szezonban is ajánlatokkal ösztönözniük a Szép-kártya turisztikai használatát.

PIACI ÁTRENDEZŐDÉS

Horváth Gergely, az MT Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a turisztikai főszezonra vonatkozó kedvező mutatók bizakodásra adnak okot. Az adatokból is jól látható, hogy a piaci átrendeződés javában zajlik. A környező országokból jelentős vendégforgalom-növekedést regisztráltak 2013 első fél évében az előző év azonos időszakához képest, például az észak-magyarországi, az észak-alföldi, a dél-alföldi és a dél-dunántúli régiókban. Észak-Magyarországon a lengyel vendégéjszakák száma 42%-kal, a szlovák turisták által eltöltött napok 30%-kal, a cseh vendégéjszakák száma 17%-kal, a románoké pedig 50%-kal nőtt a vizsgált időszakban. Észak-Alföldön 13%-kal nőtt a lengyel, 20%-kal az ukrán és 35%-kal az orosz vendégéjszakák száma. A Dél-Dunántúlon mind a horvát (+25%), mind az orosz (+44%) vendégéjszakák száma jelentősen nőtt. Dél-Alföldön a szerb vendégéjszakák száma 7%-kal bővült.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?