TUTSZ: tisztújítás után

Új tisztségviselőket választott közgyűlésén a Turisztikai Tanácsadók Szövetsége (Tutsz). Első ízben van női elnöke a szervezetnek dr. Jandala Csilla személyében, az alelnök Gomola Marius lett.

A szakmai szervezet terveiről Gomola Marius alelnök nyilatkozott la- punknak. „Jövőre lesz húsz éve, hogy megalakult a Tutsz Hegymegi János vezetésével, olyan neves turisztikai szakem- berek részvételével, mint Lengyel Márton. A szervezet fontos szerepet játszott az OIB munkájában, sokat tett a turisztikai szakma érdekeinek képviseletében. Az érdek-képvi- seleti munka azonban a Nemzeti Turisztikai Bizottság működésének felfüggesztésével jelentősen gyengült az utóbbi években, pedig a kommunikáció a döntéshozókkal most sem veszít fontosságából. A turizmusból Magyarországon több tíz- ezer kisebb-nagyobb magántulajdonú vállal- kozás él, ezek működését elsősorban a piac, illetve a törvényi keretek által az állam szabá- lyozza. Ezek a vállalkozások elvárhatják, hogy az állam hatékony turisztikai marketinggel és stratégiaalkotással segítse működésüket.

Tenni kell azért is, hogy a turizmus olyan súlyt és figyelmet kapjon, amilyet a gazdaságban betölt. Ehhez persze folyamatos kommuniká- ció és visszacsatolás kell a felek között. Tiszta és egyértelmű mechanizmusokra van szükség a turizmusban, ami többek között magában foglalja a turizmusból származó adóbevételek ágazatba történő visszaforgatását is. A TUTSZ új elnöksége síkra száll amellett, hogy meg kell találni azokat a kapcsolódási formákat és platformokat, amelyek kereté- ben a szakma hatékony dialógust folytat az államigazgatással a turizmus fejlődése érde- kében. A hangsúly viszont a hatékonyságon és nem a dialóguson van. Szerintem téves lenne panaszlista- és problémaáradat rázú- dítása az államigazgatásban a turisztikáért felelősökre egy dialógus keretében.

Sokkal eredményesebb, ha a problémák és kihívások mellé a megoldási javaslatok is az asztalra kerülnek. Lényegesen izgalmasabb és figye- lemfelkeltőbb nagy léptékű célkitűzéseket megfogalmazni, komoly szakmai kihívásokat jelentő, de jövőbe mutató, versenyképes turiz- mus fejlesztésének felvázolásával keresni az államigazgatás partnerségét és támogatását. Hogy ez a szakmát felölelően, teljes mellszé- lességgel történhessen, ebbe a folyamatba szeretnénk bevonni a többi szakmai érdek- képviseletet is, mert csak az összehangoltság ad súlyt és vezet eredményhez. A következő hónapokban dolgozza ki az elnökség ezeket a javaslatokat. Szeretnénk, ha a szakmai ér- dekképviseletek pozitívan, nyitottan és konst- ruktívan fogadnák javaslatainkat. Ugyanakkor nem várjuk a csodát, téves lenne a szakmának azonnali állami beavatko- zást remélni. Előre kell tekinteni: az ágazat si- kere érdekében a lehetőségeket kell megfogal- mazni, felkelteni az érdeklődést a turizmusban rejlő tartalékokra, amelyek nem kiaknázása gazdasági növekedést visszatartó, súlyos hiba lenne. Ilyen hibát a turisztika által generált gazdaság már legalább egy konkrét esetben elszenvedett.

Emlékezzünk csak vissza, hogy 2004-ben az uniós csatlakozással megszűnt a Malév akkori, közel monopólium pozíciója, és a diszkont-légitársaságokat nem lehetett sza- bályozással távol tartani. Abban az évben húsz százalékkal emelkedett a beutazóturizmus, és további tizenöt százalékkal 2005-ben. Gondoljunk bele, milyen vendégforgalomtól és gazdasági ráhatástól esett el az ország: évekkel azelőtt repülhetett volna az a kilenc diszkont-légitársaság, amely 2004 végéig már Budapesten volt. A szakma felelőssége, hogy megfogalmazza, prezentálja és hatékonyan kommunikálja a kitörési pontokat és megol- dási javaslatokat. Szeretnénk, ha a Tutsz tagsága bővülne, ugyanakkor csak aktívan közreműködő ta- gokra számítunk. Tervezzük, hogy szakmai szervezeteket is felveszünk tagjaink közé. Célunk az is, hogy megismertessük a hazai szakmai közvéleménnyel és a döntéshozók- kal a nemzetközi trendeket, hogyan tudunk bekapcsolódni azokba, hogyan tud a magyar turizmus innovatívvá, kreatívvá válni az eddig elért, elsősorban vállalkozói kezdeményezé- sekre és sikerekre tovább építve, hogy a szak- ma ne belterjesen gondolkodjon.

Ugyanakkor elengedhetetlen az is, hogy a szakma magába nézzen, ne csak kritizáljon. Észre kell venni az állami stratégiai irányvona- lakat is. Számos kezdeményezés van, amely- nek előfutára a turisztika lehet, gondolok itt a határon túli magyarlakta területekre, illetve az anyaországaikra szentelt figyelemre, amely erősebb vállalkozási aktivitást kellene, hogy eredményezzen, viszont erre elenyésző eviden- cia van. A Tutsz ezeket a vibrációkat és konkrét megfogalmazásokat tervezi meghallani és ko- ordinálni, tehát rengeteg a feladat, de még több a lehetőség” – zárta gondolatait az alelnök.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.