hirdetés
hirdetés

Repülés a gyárból az állomáshelyre

Kipróbáltuk a Lufthansa új Airbus A320neóját

Kisebb zajterhelést és alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást ígér az Airbus új, A320neo típusú repülőgépe, amelyet február 12-én ünnepélyes keretek között adtak át első üzemeltetőjének, a Lufthansának Hamburgban. Az eseményen mi is ott voltunk, sőt, az Airbus-gyárból egyenesen Frankfurtba, az új repülőgép állomáshelyére repülhettünk az A320neóval.

hirdetés

A világon először a Lufthansa állította üzembe az Airbus A320-as család új generációs típusát, az A320neót. Bár a légitársaságnak átadott két A320neo közül az egyik már január óta forgalomban van, az ünnepélyes átadásra február 12-én került sor az Airbus hamburgi központjában. Az eseményen jelen volt Carsten Spohr, a Lufthansa-csoport elnök-vezérigazgatója, Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatója és Robert Leduc, a Pratt & Whitney hajtóműgyár elnöke. A Pratt & Whitney immár negyven éve működik együtt a légitársasággal, de az Airbusszal folytatott együttműködésük is közeledik a negyvenedik évfordulóhoz.

Az A320neo – a neo a new engine optionra, vagyis a Pratt & Whitney által fejlesztett új generációs hajtóműre utal – több szempontból is újdonságnak számít: a repülőgép 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot használ és kevesebb szén-dioxidot bocsát ki – köszönhetően az ultranagy légáramlási arányú Geared Turbofan hajtóműveknek –, valamint az általa kiváltott zajterhelés is alacsonyabb, amit mind az utasok, mind a repülőterek környékén élők tapasztalhatnak. A kezdeti tapasztalatok egyébként azt mutatják, hogy a gép a gyakorlatban kissé még túl is teljesíti a várt 15 százalékos üzemanyag-megtakarítást.

Tágasabb business-, szűkebb turista osztály

Kérdésünkre elmondták azt is, hogy a Lufthansa A320neója belül is átalakult az előző típushoz képest: a kabinban – az eddigi A320-as 168 ülése helyett – 12-vel több, összesen 180 ülés van, vagyis plusz két sor került a turistaosztályra. Bár ezt részben úgy tudták megoldani, hogy a két mosdót a folyosó helyett a hátsó konyharész egyik oldalába tették, a turistaosztályon az üléstávolság így is kicsit kisebb lett: a korábbi 76 cm-ről 74 cm-re zsugorodott. A businessosztályon viszont nőtt az ülések közti táv: az eddigi A320-ason 76 cm-en, a neón 81 cm-en nyújtózhatnak el azok az utasok, akik itt foglalnak helyet.

Az A320neo eleinte a Hamburg–München– Frankfurt vonalon fog közlekedni, amíg megoldódnak bizonyos, a hajtóművel kapcsolatos kezdeti problémák – amelyek Robert Leduc elmondása szerint kizárólag szoftveres okokra vezethetők vissza –, előreláthatólag áprilistól azonban fokozatosan kiterjesztik a gépeket az európai hálózatra, így – bár erről egyelőre nem kaptunk pontosabb információt – akár Budapestre is repülhetnek. Az Airbus egyébként az A320neo érkezésével nem állítja le a korábbi típus, a ceo (current engine option) gyártását sem, jelenleg is számos megrendelés teljesítése van folyamatban erre a gépre.

A flotta és az alkalmazotti létszám is bővül

Az eseményen Carsten Spohr elmondta: az elkövetkező évekre a Lufthansa 116 darab neóra – A320-asra és A321-esre – adott le rendelést. Csak ebben az évben 52 új repülőgép érkezik a cégcsoport flottájába – ezek körülbelül egyenlő arányban lesznek elosztva a Lufthansa, a Eurowings és a Swissair között –, az 52-ből pedig öt darab lesz A320neo, amelyek mindegyike Frankfurtban fog állomásozni.

Spohr hozzátette, hogy a Lufthansa négyezer embert is felvesz az elkövetkező időszakban. Az Airbusnál pedig – ahogy említettük – készül az A321neo is, amelyre nemcsak a Lufthansa tart igényt, de ahogy azt mi is megírtuk korábban, már a Wizz Air is aláírta a vételi megállapodást az Airbusszal 110 darab A321neo megvásárlásáról. Fabrice Brégier kérdésre válaszolva elmondta, hogy az A320neo következő vásárlója az indiai IndiGo légitársaság.

Januárban számoltunk be arról, hogy a neót eredetileg a Qatar Airways állította volna elsőként forgalomba 2015 decemberében, azonban a fent említett hajtóműproblémák miatt a katariak lemondtak az elsőbbségről. A Qatarnál ugyanis amiatt aggódtak, hogy az új hajtómű indítását követően három percig alapjáraton üzemeltethető, vagyis nem kezdheti meg a gurulást. A Lufthansa szintén decemberben szerette volna forgalomba állítani a típust, azonban a hajtóművek megfelelő működéséhez szükségesek voltak szoftver- és hardverbeállítások.

Az ünnepélyes átadót követően a sajtó képviselőinek és néhány vendégnek lehetősége volt arra, hogy kipróbálja az új repülőgépet. Az A320neo LH9917 járatszámmal az Airbus hamburgi központjából Frankfurtba repült. A turbulenciától mentes, napsütéses út során megtapasztalhattuk: a zajterhelés valóban kissé alacsonyabb, mint a korábbi A320-ason, a mosdók miatt kevésbé széles konyharész mélységében nőtt, az ülések kényelmesek, a magasabb utasok viszont a turistaosztályon érzékelhetik a kisebb lábteret, míg businessosztályon megnőtt a komfortfokozat az üléstávolság növelésével.

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai