2018-ban 53,5 milliárd forintot tehetnek ki a turizmusfejlesztésre szánt források. Tájékoztatása szerint ez duplája a tavalyinak, hétszerese a 2010-esnek. Az összegből 10 milliárdot tesz ki a turizmusmarketingre, kommunikációra költhető turisztikai célelőirányzat. További 1 illetve 1,1 milliárdot szintén az MTÜ kap fesztiválok támogatására, nemzeti ünnepek koordinálására. A maradék 41,4 milliárd pedig a kiemelt turisztikai térségekben történő fejlesztések előkészítésére, megkezdésére használható fel. Az eddig megnevezett kiemelt térségek — Balaton, Tokaj-Felső Tisza, Nyírség, Fertő-tó — fejlesztésére mintegy 500 milliárd, zömében uniós forrás költhető a következő évek során. A vezérigazgató elmondta, hogy tárgyalások folynak Debrecen-Hortobágy, Tisza-tó, Dunakanyar térségek kiemeltté nyilvánításáról.
Az MTÜ-nél szintén üdvözölnék, ha a kormány úgy döntene, Budapest is e térségek közé sorolható. Guller ugyanakkor fontosnak vélte megjegyezni, hogy az ország ne csak Budapestről szóljon, jussanak el a külföldiek az ország egyéb régióiba is.
Valóban Budapest továbbra is első helyen szerepel a nemzetközi vendégéjszakák és érkezések száma, valamint a növekedés mértéke terén. Vélhetően így lesz ez még egy darabig, azonban a vidék turizmusiparát továbbra is mozgásban tartja a SZÉP-kártyával jelentősen megtámogatott belföldi turizmus — tudtuk meg a friss KSH adatokat is megosztó Guller Zoltántól. A kártya bevezetése óta mintegy 400 milliárd áramlott a belföldi turizmusba — tájékoztatott. „Az MTÜ kampányban buzdította a magyar polgárokat a SZÉP-kártya használatára” — emlékeztetett. Csak idén áprilisban 446 ezer belföldi érkezésre jutott közel 1 millió vendégéjszaka valamint 7,2 milliárd forintnyi költés. Mindhárom adat kétszámjegyű növekedést mutat előző év azonos időszakához képest. Guller szerint ez is bizonyítja, hogy a „magyar családoknál még több pénz van”. Az év első négy hónapjának 6,9 millió vendégéjszakájából 9,5%-os növekedés mellett 3,2 millió írható a belföldi kereslet számlájára.
Az ország külföldi népszerűségének okait Guller Zoltán egyebek mellett abban látja, hogy a „terrorral küzdő Európával ellentétben a turista Magyarországon biztonságban van”. Másfelől az elmúlt évek attrakciófejlesztései nyomán van miért idejönni. Kiemelte egyebek mellett a Budai Várat, mint „legfontosabb turisztikai élményigéretet”, valamint a Liget-projektet. „Turistamágnesként működik” — mondta a hazai rendezésű nemzetközi sport- és kulturális nagyrendezvényekről.
2019-ig eldől, hogy ez, valamint a többi mágnes a kormányzati intézkedésekkel egyetemben működik-e olyan hatékonyan, hogy a vezérigazgató által megfogalmazott cél, mely szerint a turizmus jelenlegi 10%-os közvetett és közvetlen hozzájárulása a GDP-hez 16 százalékra növekedjen, teljesül. Az ágazatra ösztönzőleg hathat az áfa mértékének csökkentése, valamint ennek nyomán a bérhelyzet javulása. Addig is Guller javaslata szerint a magyar turizmus legjobb évében érdemes időben belföldi szállást foglalni különös tekintettel a hosszú hétvégékre, melyből jövőre 9 is lesz.
Forrás: Turizmus Online