hirdetés
hirdetés

Márkaalkotó elemek a turizmusban sorozat

Kristály-komplexum a harmatos palacksor helyén

A Rudas Gyógyfürdő megújításával egyik jelentős turisztikai és kulturális kincsünk megőrzéséhez is hozzájárul a főváros, hiszen a törökfürdő fejlesztése során a múlt értékeinek továbbvitelét tartják szem előtt, ám a jövő technológiájával szerelik fel a létesítményt. 

hirdetés

A homlokzatot és a tetőszerkezetet az 1800-as évek végi állapotnak megfelelően már helyreállították, korabeli fotók és tervrajzok alapján. A második, még előttünk álló ütemben az épület déli szárnyában, ahol nemrég még ásványvizes palackok sorakoztak, élmény-komplexum fogad majd bennünket. Így, immáron a teljes épület, hírnevéhez és múltjához méltó szépségével díszíti majd a Duna-part világörökség részének nyilvánított szakaszát.

Fotók: BGYH Zrt.
Fotók: BGYH Zrt.

A Zöldoszlopos
A fürdő török neve egykor a Zöldoszlopos fürdő volt, melyet azért kapott, mert fürdő medencéje fölötti boltozatot tartó nyolc oszlop közül állítólag az egyik zöld színű volt. A fürdő törökül illidzse, a tabáni szerbek és bosnyákok Rudna-ilidzsének nevezték. A rudna-ból ered a ruda (bánya) főnév, szóösszetételeiben pedig ásványt, ásványost jelöl. Rudna ilidzse tehát annyit jelent, mint ásványvízfürdő, így a fürdő neve magyar nyelven a Rudas fürdő lett.
Az 1550-es években emelt művészi kivitelezésű és díszítésű építményt vallási okokból a források fölé építették. A török uralom idején épült ki a mai fürdő központi része, az ún. törökfürdő. Az uszoda rész, a gyógyuszoda és szauna, 1896-ban épült, megnyitásakor Budapest második fedett uszodája volt.

Látványtervek: Nirmana Építésziroda Kft.
Látványtervek: Nirmana Építésziroda Kft.

Ódon és modern

Az elmúlt időszak legfontosabb fürdőberuházása Budapesten a Rudas és a Lukács felújítása volt. A két fürdő renoválása párhuzamosan zajlott, a múlt év végére pedig a munkálatok mindkét intézménynél – határidőre – befejeződtek. A Lukács esetében ez volt az utolsó ütem, a Rudasra azonban további változások várnak. A Rudasban elsősorban a tető és a homlokzat újult meg, az uszoda és a törökfürdő közt pedig átjárhatóvá tették a teret. Mindemellett gépészeti átalakításokat is alkalmaztak. Az előcsarnokot ma már termálvízzel fűtik a korábbi távfűtés helyett. Az épületet akadálymentessé tették, korszerűsítették a szellőztetési és a világítástechnikai rendszereket, az ablakokba pedig a legmodernebb hőálló üveget szerelték be. Elegánssá és kényelmessé vált az előcsarnok, amely immáron visszatükrözi az ódon fürdő és az uszoda patináját. Az új büfét mind a fürdőben tartózkodó, mind pedig a fürdő területén kívül várakozó vendégek használhatják, és egy belépőjeggyel használható a gőzfürdő és az uszoda közötti rész is.

Látványtervek: Nirmana Építésziroda Kft.
Látványtervek: Nirmana Építésziroda Kft.

Jó tudni …

A fürdő több, mint 440 éve működik. A tulajdonos a magyar állam, több, mint 300 éve.
Beruházás:
A Rudas-beruházás második ütemének összértéke: 1 milliárd forint, a BGYH Zrt. önrésze ebből: 500 millió forint.
A Rudas eddigi felújítása: 510 millió forint, ebből EU Regionális Fejlesztési Alap támogatás: 393 millió forint volt. A projekt kivitelezője a Kalotherm Zrt volt. Összehasonlításként: a Lukács felújítása 1,3 milliárd forintra rúgott.
Kihasználtság:
Jelenleg: 72%, az összes fürdő közül a legmagasabb. A bővítést követően 100 fővel emelkedik majd a befogadóképesség.
Vízhőmérséklet:
a gőzmedencékben 16—42 ˚C, az uszodában 29 ˚C.
Gyógyvíz:
Kalcium-magnézium-hidrogén-karbonátos és szulfátos, nátriumot tartalmazó hévíz, jelentős fluoridion tartalommal. Izületes degeneratív betegségek, idült és félheveny izületi gyulladások, porckorongsérv, idegzsábák, csontrendszer mészhiányos állapotai kezelhetők a vízzel. Ivócsarnokában ivókúra keretein belül három forrás vize érhető el: Hungária, Attila, Juventus forrás. Az ivókúra a gyomor- és bélrendszer, epeutak, légzőszervek idült hurutos megbetegedéseire javallott.

Nem üdítő, hanem felüdítő

A Rudas főépületétől délre található a volt palackozó épület, amelyben tíz-tizenkét éve nem folyik már munka. A területet a Magyar Államtól vagyonkezelésbe kapta a gyógyfürdő. A tervek már szinte készen vannak, és a cél az, hogy a projektet kiemelt kormányzati beruházásnak minősítse a kabinet, a megvalósításra pedig nagyobb összegű támogatást adjon.

Látványtervek: Nirmana Építésziroda Kft.
Látványtervek: Nirmana Építésziroda Kft.

A beruházás során a palackozó épületét pedig teljesen átépítenék. Az új terület földszintjére három melegvizes medence kerülne – kilátással a Dunára –, a felső szinten egy elegáns étterem kialakítását tervezik, a napozóteraszon pedig egy kisebb medence kapna helyet. Az egymilliárdos beruházás része lesz a szauna-világ kialakítása és a nappali kórház átalakítása is. A mintegy 500 négyzetméteres terület bérleti jogáról tavaly márciusban lemondott a Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt., az élményfürdő-tervek már rendelkezésre állnak, és folyamatban van az elvi építési engedélyezés.

Harmatvíz
A legismertebb források, mint a margitszigeti is, feltárását József főherceg kezdeményezte és a fúrásokat 1866-ban kezdték el. Az államosítás után a szigeti palackozóüzemet összevonták a jéggyárral, az immár Fővárosi Ásványvíz és Jégipari Vállalat a szikvíz mellett 1968-tól Margitszigeti Kristályvizet is forgalomba hozott. Az 1992-ben alakult részvénytársaságban 79 százalékos részesedést szerzett az üdítőitalát addig is ott palackoztató amerikai PepsiCo, amely 100 százalékos tulajdonosa volt a Pepsi Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Rt.-nek. A szigeti üzemben palackozták a Kristályvizet, a Rudas fürdő mellett pedig az 1999-ig Harmatvíznek, majd Gellérthegyi Kristályvíznek nevezett ásványvizet.
A Juventus kútból nyert víz először Harmatvíz névvel került forgalmazásra, azonban az elnevezésben változás következett be. Az OGYFI 2001-ben engedélyezte a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Rt. számára, hogy a társaság tulajdonában és üzemeltetésében lévő "Juventus B-5 OKK" számú kút vizének belső (palackozási célú) felhasználásánál az addig használt elnevezés helyett a Gellérthegyi Kristályvíz megnevezést használja.

 

Bódis Gábor, Hungary NEXT Tourism Destination Marketing
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai