hirdetés
hirdetés

Turizmus a digitális világban: online marketing és értékesítési trendek

Május 20-án a Hotel Benczúr adott otthont a Turizmus Akadémiának, amelyen a Turizmus Trend szervezésében az online világ elismert tekintélyei avatták be a teltházas rendezvény résztvevőit a legújabb technikák, eszközök és módszerek ismeretébe.

hirdetés

Kommunikációnk, legyünk utazási iroda vagy szálláshely, akkor lehet sikeres – és ezt az előadók a prezentációk, vitaindítók és a záró kerekasztal-beszélgetés során többször meg is erősítették –, ha leírásaink hitelesek, adataink pedig naprakészek. A Benczúr, mint a rendezvény helyszíne már bizonyított: alig több mint egy hónapja debütált és folyamatosan gondozott, új weboldala példaértékű mind struktúrája, mind pedig a tartalom minősége, mennyisége és következetessége szempontjából. Az esemény házigazdája ezúttal a Turizmus Online szerkesztője, Berende Alexa volt, aki köszöntőjében biztosította a hallgatóságot afelől, hogy mindenkinek hoz újat és útmutatást a témák aktualitása és sokszínűsége. Hogy valóban így volt-e, annak eldöntésében segít Önöknek, olvasóinknak is ez a tömör összeállítás, ami persze nem képes teljes értékűen visszaadni sem a hangulatot, sem a derűt, sem pedig a sok-sok tanulságos részletet és kulisszatitkot, amelyekre mindannyian szert tehetünk a jövőre is megrendezésre kerülő Akadémián.

Fotó: Egyed Péter
Fotó: Egyed Péter

A piac elválik boldogokra és boldogtalanokra

A BDO Magyarország Hotel és Ingatlanszolgáltató Kft. ügyvezető partnere, Hegedűs Attila számos adattal és megállapítással támasztotta alá fenti kijelentését. A tanácsadó cég ügyfélkörében a szálláshelyek éppúgy megtalálhatók, mint az éttermek – fővárosiak és vidékiek is, kisebbek és nagyobbak. Az előadás első része inkább ingatlanpiaci szempontból értékelte a hotelek, panziók helyzetét, rámutatva arra, hogy érdemes-e és lehet-e azokat eladni és megvásárolni, hogyan kell a fejlesztésekhez nekifogni, és mennyire alacsony a törlesztési hajlandóság. Ha tudjuk, hogy mit csinálunk, nem érhet minket baj, azt is hozzátéve, hogy ezen a piacon 7/24-es szolgálattal, keményen dolgozni kell. Megoldás tehát a stratégiai gondolkodás és az újrapozícionálás, a piaci rések felfedezése, valamint a tréningezés. A gazdasági válság során gyorsan bezuhant szektor hamar talpra is állhat, igaz, hogy a vendégéjszakaszám növekedése még nem állította meg a szállásárak lefelé konvergálását. A hotel nem más, mint egy épület, és ebben az érzelemmentes ingatlanvilágban a menedzsment hozzáállása sem lehet csak ennyi: no problem, I can do it. Komoly üzleti tervezésre van szükség, és bizony képben és észnél kell lenni.

Hegedűs Attila, a BDO Magyarország Hotel és Ingatlanszolgáltató Kft. ügyvezető partnere (Fotó: Egyed Péter)
Hegedűs Attila, a BDO Magyarország Hotel és Ingatlanszolgáltató Kft. ügyvezető partnere (Fotó: Egyed Péter)

Utazás a koponyám körül

Néhány izgalmas nemzetközi megoldással rukkolt elő Marosi Gergely, a Mito copywritere. Utazásai során közelről látott rakétavetőkkel és dollárokkal megpakolt széfet, fiatalon, szerelmi bánatában Londonig szaladt, majd megtett hétezer kilométert egy rémálomnyaralás kedvéért. De mi köze ezeknek a negatív élményeknek a jó turisztikai kampányokhoz? Ezt mesélte el az előadó. Az prezentáció során bejátszott kisfilmek igazolták, hogy az látogatók jó, ha képben vannak már célpontjuk elérése előtt, és ebben a helyiek is tudnak segíteni. Az is kiderült, hogy rosszul sikerült vagy kiszolgáltatott helyzetekből is tanulhatunk, sőt az élmény sok esetben maradandóbb, ha nem ment minden simán. Az őszinteség és önmagunk felvállalása ad hitelességet minden sztorinak, bárhol is osztjuk meg azokat a közösségi virtuális térben, amelyeket ügyesen használva extra figyelmet és keresettséget generálhatunk.

Marosi Gergely, a Mito copywritere (Fotó: Egyed Péter)
Marosi Gergely, a Mito copywritere (Fotó: Egyed Péter)

Az utazási piac az online térben

Igen, az utazási piac ma már az online térben van, az eredményes és innovatív része mindenképp – fejtette ki előadásában Horváth Ákos, aki az Amadeus Magyarország regionális igazgatójaként ehhez hasonló reakciókkal még ma is gyakran találkozik: „Persze, online, tudom, de …”, „Nálunk máshogy megy …”, „Nem megy a piac …”, „Nem akarok növekedni …”. A magyarországi online foglalások több mint háromnegyede nem magyar utazási iroda honlapján valósul meg, valamit tehát elrontottunk. Lehet ezen változtatni? Igen, ha régióban gondolkodunk, és merjük átlépni a határokat. Erre az online eszközök alkalmasak, nem véletlen, hogy az egyik legsikeresebb lengyel online utazási iroda ma már a brazil piacon is szép bevételeket realizál. A kelet-európai online utazási piacon hazánk csak 10%-ban van jelen, pedig az utazási szektor általános értelemben véve is erőteljesen növekszik. Tavaly az Amedeus kollégái mintegy kétszáz utazási irodát kerestek fel személyesen is, de lehangoló kép fogadta őket. Még mindig az a leginkább kontraproduktív megközelítés tapasztalható, hogy az én irodám legyen a legolcsóbb. Hiányzik az innováció, az irodák többsége a nyolcvanas évek dossziéhegy szintjén próbál megélni. Kell költeni – és sajnos egyre többet – a hatékony értékesítésre, a profi marketingeszközökre és a hatékonyabb működtetésre, és akkor nem csak túlélni, hanem nyerni is lehet.

Horváth Ákos, aki az Amadeus Magyarország regionális igazgatója (Fotó: Egyed Péter)
Horváth Ákos, aki az Amadeus Magyarország regionális igazgatója (Fotó: Egyed Péter)

Hogyan eszi meg az airbnb a booking.com-ot?

Miért temetik sokan az utazási irodákat, miközben vannak, akik most is nőnek? Vitaindító előadásának azt a címet adta Lizán Balázs online marketingszakértő, hogy: Csak a változás állandó. Megállapította, hogy a problémák gyökere az, hogy a változásokat nem tudjuk követni, és nem vagyunk képesek reagálni rájuk. Együtt járhattuk körül azt a folyamatot, amelyeket a következő szavak jellemeznek: dream-plan-book-explore-share-dream. Ismerősek ezek a szavak, a kérdés, hogy ebben az önmagába visszatérő láncolatban hol van a mi helyünk. A megfejtéshez számos gyakorlati példát adott az előadó, melyeket a következő pontokban is összefoglalt: 1. Ismerd fel a változást! Az állandó változásban és fejlődésben tudnunk kell alkalmazkodni is. 2. Ismerd meg az ellenségeidet! Egyszerre vagyunk kihívók és kihívottak, figyelnünk kell tehát a konkurenseket. 3. Tervezd meg a következő lépésed! Érdemes kicsit kitekinteni, más hogyan csinálja, és elemezzük erősségeinket, gyengeségeinket, lehetőségeinket és a veszélyeket is. 4. Légy rugalmas, vonj be másokat is! Nem tudjuk egyedül, mi a jó, szükség van generalistákra és specialistákra. 5. Nézd mindig a teljes képet! 6. Találj valódi példaképet! Hogyan talált egymásra egy bormárka és egy mosógépmárka? 7. Dolgozz keményebben, mint a másik! Boldog biorobotok vagy kreatív önmegvalósítók legyünk? Hogyan csinálja a Google? 7. Ne félj újra és újra elbukni! Ha nem megy az A-terv, jöhet egy B-terv.

Lizán Balázs online marketingszakértő (Fotó: Egyed Péter)
Lizán Balázs online marketingszakértő (Fotó: Egyed Péter)

Multimárkák multiplatformokon

Az Expedia Magyarországért felelős marketmenedzsere, Hegedűs Máté a trendeket és a kilátásokat vizsgálta. A helyzetelemzést követően ő is rámutatott, hogy mennyire fontos az, hogy az utazást vásárló ügyfél minden eszközön, ahol megjelennek az ajánlatok, kellemesen érezze magát, minden kézre, „ujjra álljon”. Sőt, ma már nem csak egy utazást vásárolunk legtöbben, hanem ún. full-szervizt, csomagokat, azokban is rugalmasan összeválogatható elemeket. A cég honlapjait úgy finomhangolja a tervezéshez, hogy A és B változatokat random módon ad a felhasználó elé, és a tapasztalatok összegzése vezet a végleges, legergonomikusabb megoldáshoz. Minden online eszközt, így a retargetinget is bevetik az oldalról foglalás nélkül elnavigáló ügyfelekért, amit a legutóbbi BWI kampány során is alkalmazott az Expedia csapata.

Hegedűs Máté, az Expedia Magyarországért felelős marketmenedzsere (Fotó: Egyed Péter)
Hegedűs Máté, az Expedia Magyarországért felelős marketmenedzsere (Fotó: Egyed Péter)

Ördögök vagy angyalok az OTA-k?

A lastminute.com magyarországi marketmenedzsere, Tornyossy András azzal indított, hogy a desztináció versenyképessége után valósítható meg a szállodák versenyképessége. A fő kérdés mindannyiunk fejében az, hogy milyen eszközökkel tudjuk eladni szobáinkat a nemzetközi piacon. A szakember előadásában meg is védte az online travel agenteket (OTA-kat), rámutatva arra, hogy bizony sok esetben nem is annyira ördögök ők, mint amennyire angyalok. Az online jelenlét egyértelmű fontossága mellett átfogó képet kapott a hallgatóság azokról a megoldásokról, amelyek segítik pozíciónkat és foglalásszám növekedésünket még a globális rendszerekben is. Tény, hogy az OTA-k növekedési üteme mindig a közvetlen vagy saját felületeken történő foglalások növekedése előtt jár, arányuk 2015-re a becslések szerint 41%-ot tesznek majd ki az összes online forgalmat nézve. Sok tévhitet is eloszlatott a tartalmas előadás, például azt is, hogy az OTA-k nem segítik a direkt foglalást. Húsz százalékban a lokális szállásfoglalások pedig tőlük indulnak, ugyanis ma még sok esetben csak tájékozódunk a globális gyűjtőoldalakon, de magát a rezervációt a hotel saját honlapján ejtjük meg. Ez az úgynevezett billboard effect. További OTA-előny a globális lefedettség, a globális partnerkapcsolati háló, a speciális csomagok képzési lehetősége, a globális promóciók és a különböző eszközökre optimálizált megjelenés. Konkrét tippeket és trükköket vázolt fel az előadó, amelyeket ha betart egy marketinges úgy a szövegek, mint a képek, az értékelések és kifejezések, az árak és naprakészség tekintetében, akkor borítékolható a siker.

Tornyossy András, a lastminute.com magyarországi marketmenedzsere (Fotó: Egyed Péter)
Tornyossy András, a lastminute.com magyarországi marketmenedzsere (Fotó: Egyed Péter)

Kényelmes párna, ingyenes wifi és fincsi reggeli

A Hotel Reservation Service Group képviseletében felszólaló, angol nyelvű, lebilincselő előadásában Agnieszka Sapa – A HRS szállodai kapcsolatokért felelős régiós igazgatója – gyakorlatilag erre a három dologra fűzte fel az üzleti utazók által leginkább megfogalmazott igényeket. Összehasonlította, milyen környezetben és elvárásokkal kell szembenéznie a céges utakat szervezőknek, és milyen új típusú, személyre szabott szolgáltatásokat várnak el ma már az üzletemberek. Nem a szálloda elhelyezkedése, de nem is a wellness-lehetőségek a nyerők, sokkal inkább a kényelmes szoba, amelyet az ilyen típusú utasok 27 százaléka keres. Az ingyenes wifit az utazók egynegyede várja el, a finom reggelit pedig 15 százalékuk jelölte fontosnak egy felmérés során. Magyar viszonylatban – és itt sajnos nem állunk túl jól a szomszédos országokhoz képest – a szobák mérete és a reggeli minősége bizonyult a leginkább elégtelennek. Új fogalmat is bevezetett a szakember: business és leisure: bleisure. A trendek tehát azt igazolják, hogy az utazások szervezése során a fókusz áttolódik a céges megtakarításoktól a kényelmes és szerethető utazások felé.

Agnieszka Sapa, a HRS szállodai kapcsolatokért felelős régiós igazgatója (Fotó: Egyed Péter)
Agnieszka Sapa, a HRS szállodai kapcsolatokért felelős régiós igazgatója (Fotó: Egyed Péter)

A képzés szerepe

Gyenes Ákos, a BDOnline üzletág-igazgatója végül az oktatás fontosságára irányította a figyelmet. Ma is égető gond a jó személyzet megtalálása és megtartása, de ha a hallgatókat nézzük, akkor sok teendő van még. Ezért is segít a cég a képzésben, saját akadémiáján keresztül. A helyzet súlyos, hiszen a ma működő házak közül elenyésző azok száma, akik mérik költéseiket az online felületeken, a legtöbben az árral sodródnak csupán. Saját honlapunkon is élhetünk olyan módszerekkel, amelyeket a nagy foglalási rendszerek is alkalmaznak, vagy felépítésükből adódóan nem tudnak feltüntetni. Használjuk bátran a garantáltan legjobb ár, a késői kijelentkezés és az ajándék pohár pezsgő mondatocskákat, hiszen az ár-érték arányra érzékeny vásárló valóban nem csak az árat, hanem az értéket is latolgatja döntése, választása során. Jók az upselling technikák is, vagyis az, hogy a vendég érkezésekor magasabb szolgáltatás igénybevételére bírjuk rá. A webes alkalmazások és fejlesztések alapfogalmaival legyünk tisztában, mert a piacon még mindig sok a kókler, ami a honlapok fejlesztését, tervezését és fenntartását illeti. Teszteljük saját recepciónkat is, a legtöbb telefonos érdeklődés sajnos ma még nem jut el a foglalásig, hanem csak az információ átadásáig.

Gyenes Ákos, a BDOnline üzletág-igazgatója (Fotó: Egyed Péter)
Gyenes Ákos, a BDOnline üzletág-igazgatója (Fotó: Egyed Péter)

Az előadások között ízletes ebéd várta a résztvevőket, a program pedig részben angol nyelven folytatott kerekasztal-beszélgetéssel zárult.

A kerekasztal-beszélgetést Tornyossy András vezette (Fotó: Egyed Péter)
A kerekasztal-beszélgetést Tornyossy András vezette (Fotó: Egyed Péter)

Bódis Gábor, Hungary NEXT Tourism Destination Marketing
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Megjelent a Pont itt Magazin!

Minden, ami Klasszis TopDesign 2022 versenyünkről tudható: pályázati kiírás, kategóriák, a hazai és nemzetközi zsűri tagjai, a verseny menete, díjátadó gála, valamint a győztesek bemutatása.

Találkozzunk a Facebookon!

Partnerünk