Kilábalás a válságból?

Március közepén hozta nyilvánosságra a Lufthansa konszern 2001. évi eredményét. A korábbi években folyamatosan nyereségesen működő, tavaly részvényenként 0,60 euró osztalékot fizető részvénytársaság a 2001. évben 591 millió eurós üzleti veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. A társaság működési eredménye ugyan 20 millió euró pluszt mutat, de a terven felüli értékcsökkenés, a vendéglátó üzletágban elszenvedett veszteségek és a negatív nettó eredményeként a záró mérleg messze elmarad az egy évvel ezelőtt realizált 1,2 milliárd eurós nyereségtől.

Az idén ezért nem kapnak osztalékot a részvényesek, és folytatódik a szigorú költséggazdálkodás. Hiába keresték a látogatók az idei ITB-n a német légi konszern standját, ők nem állítottak ki, hanem egy nagyszabású sajtótájékoztatón tájékoztatták a közönséget ez évi terveikről. A tájékoztatón Thierry Antinori, a Lufthansa értékesítési vezérigazgató-helyettese azt is elmondta, hogy egymillió márkánál is többet takarított meg a cég a kiállítástól való távolmaradásával.

Előadásából azt is megtudtuk, hogy tavaly szeptember 11. óta a IATA légitársaságok összességében 10 millió utast veszítettek, és közülük 30 kért csődvédelmet vagy szűnt meg mostanáig. Mindez 200 000 állás megszűnéséhez vezetett világszerte. Így fordulhatott elő, az amire 28 éve nem volt példa a Lufthansa fennállása során: közel 3%-kal csökkent az általuk szállított utasok száma is.

Az idei első negyedévben azonban már látszik a fény az alagút végén. A járatcsökkentések hatására 73%-ra emelkedett a teljes hálózatban a kihasználtság, ami már meghaladja a tavalyi év azonos időszakában mért adatot, április–május hónapokra pedig további keresletnövekedés prognosztizálható. Ennek érdekében 10, korábban a forgalomból kivont repülőgépet állít vissza a nyári menetrend életbe lépésekor a cég, sőt két új gép is repül majd ebben a szezonban. Az észak-amerikai járatok száma 40%-kal nő, és három új útvonal (München- –Sanghaj, München–Tokió, München–Boston) is beindul a nyártól. Februárban már új munkatársakat is vettek fel.

Úgy tűnik, hogy a légi forgalomban bekövetkezett válság által legkevésbé sújtott „olcsó” légitársaságokkal is megpróbál, ha óvatosan is, versenyezni a Lufthansa. A sohasem olcsó áraival, hanem a szolgáltatások magas színvonalával kitűnni akaró légitársaság májusi indulással öt európai célállomásra (London, Párizs, Isztambul, Amszterdam, Firenze) hirdetett meg 111 eurós akciós árakat. A Lufthansa azonban továbbra is szolgáltatásai révén kívánja magához láncolni utasait, akik a Star Alliance szövetségi tagság révén számos olyan előnyre jogosultak, amelyre a low-cost légitársaságok utasai hiába várnak. Ábránkból az is kiderül, hogy egy független értékelő cég, a Merrill Lynch milyennek látja a jelenlegi négy nagy légitársasági szövetség versenyét:

A repülésbiztonság területén számos újítással kívánja a cég elejét venni a szeptember 11-i események megismétlődésének. Megerősítik a vezetőfülkék ajtajait, légi marsallokat alkalmaznak bizonyos járatokon, és szigorítják az utasok, a csomagok, sőt a társaság alkalmazottainak ellenőrzését is.

Az internet adta lehetőségeket is igyekszik kihasználni a német társaság. Az InfoFlyway elnevezésű portálon realizált foglalások értéke tavaly megduplázódott, a kis- és középvállalkozások számára hat hónappal ezelőtt létrehozott Corporate Flywayen pedig immár 500 céget regisztráltak. A Németországban tavaly év végén a Lufthansa és nyolc európai légitársaság által beindított Opodo portál látogatóinak száma pedig immár havi 600 000-re emelkedett, így a leglátogatottabb európai portálok közé emelkedett.

Bár az utazási irodák közreműködésére továbbra is számít a légitársaság, 2003-tól új jutalékrendszert léptetnek életbe, elsőként Németországban. Ennek részletei azonban jelenleg még nem nyilvánosak.


Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája

Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája 

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta.
Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.
Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.