Magyar dizájn (is) az Air Malta új arculata

Ritka pillanat, ha az embert olyan mértékben engedik egy be egy repülő aurájába, hogy a hasa alján lévő feliratot olvashatja. Mi megtettük pénteken, amikor a Air Malta flottájának új festését vettük górcső alá. A 2012 júliusában a világ elé tárt dizájnnal máltai gép másodjára járt a Ferihegyen.

Nos, amit nem lehet egyből nem észrevenni, hogy a miniállam égi fuvarosa a politikai korrektség jegyében nem csak magára az állam nevére utal, hanem a „The airline of the Maltese Islands” felirattal a máltai szigetek légitársasága. A tágabb földrajzi meghatározás folytatásában azért mégis erős visszautalás áll a törzsön gigantikus „malta” név alakjában. És igen, a gép hasán is van mit bámulni: itt a légitársaság honlapjára terelő airmalta.com felirat virít, melyre vélhetően nem csupán a repülőgép spotterek egy különös alosztálya, a contrail fotósok, avagy a gépeket utazó magasságon fényképezők figyelnek fel.

Meglehet, az új festés vegyes érzelmeket

váltott ki mind a máltai, mind pedig a nemzetközi utazóközönségből, üzenete egyértelmű. Akár egy máltai festa, olyan színkavalkádban igyekszik visszaadni minden, a szigetekre jellemző árnyalatot. A továbbra is - akár az ország zászlójában - domináns piros az életet igenli, melyet, hogy azért a repterek forgalmi előtereseit ne vadítsa meg teljesen egy hosszabbra nyúlt forduló alatt, különféle motívumokkal tarkítottak diszkréten. Így került a függőleges vezérsíkra a máltai csipke mintája. A Comino szigete melletti Kék Lagúna azúrja adja egy olyan V-forma egyik szárát, melynek folytatása már inkább hajaz a delelő Nap sárgájára, de akár a máltaiak méltán kedvelt sörének, a Cisk-nek sárga dobozát is megidézi.

A derék máltaiak közül többen nehezményezték, hogy országuk szimbóluma, azonosító jele, a máltai kereszt, a korábbihoz képest kissé csonkolt állapotban került vissza a függőleges vezérsíkra. Vehetjük úgy, hogy játékosan nyitva hagyja a szemlélő számára a kereszt képzeletbeli meghosszabbítását.

Mára talán megbékélt az új dizájnnal az Air Malta pilótáinak szakszervezete is. Kevésbé a szín- és formavilággal volt bajuk, annál inkább a dizájnolás 1,9 millió eurós költségével. A máltai sajtó tudósítása szerint 400 ezer eurót kóstált az új külső, míg további 1,5 milliót a 10 gép átfestése. Elégedetlenségük oka, hogy a külcsín változását megelőző héten a vezetőség bejelentése szerint a 2012-ben 30 millió eurós veszteséget termelő Air Malta-nak erre kellett volna a legkevésbé költenie. 

A vezetőség azonban úgy látja:

az új külső a belső megújulás jele is. A szinte teljesen a máltai állam kezében lévő cég vezetése úgy döntött: nem engedik veszni a sziget gazdaságának motorját képező légitársaságot és az évtized elejére megsokasodó pénzügyi gondjait az Európai Bizottság által is jóváhagyott, 130 millió eurós tőkeinjekcióval oldja meg. A bizottság kimondta az áment, ám az Air Malta-nak komoly átalakításon kell átmennie, úgy, hogy 2014-re nullszaldós legyen, egy évre rá pedig nyereséget termeljen a Málta függetlenné válásakor indult cég. Peter Davies vezérigazgató, az ATW Online repülés szakportálnak nyilatkozva elmondta: már a 2012-es 30 milliós veszteség is javulás az egy évvel korábbihoz képest, idén pedig ennek a fele várható.

Az élet tartogat meglepetéseket:

az újramárkázás és arculati tervezés menedzselésére 2011 októberében szakmai érdemeit elismerve Kecskés Melindát kérte fel a vállalat vezetése. Kilétét találgattak akkor a kinevezésről beszámoló Times of Malta fórumán az olvasók. Az Air Malta „rebrandingjét” levezénylő Kecskés Melinda egyike azoknak, akikkel Váradi József, miután 2003-ban Malév-vezéri posztjáról távozni kényszerült, megalapította a Wizz Air-t. A Váradi által a Malévtól áthozott Kecskés tervezte a Wizz Air megjelenését is. Ugyanezen a fórumon persze néhányan abban sem voltak biztosak, hogy a Wizz Air egyáltalán létezik. Kétségeiket minden bizonnyal eloszlatja, amikor Kecskés Melinda egykori cégének gépei bő egy hónap múlva megjelennek Luqa repülőterén. 

Bár a Wizz Air megjelenése megváltoztatja az útvonalon az erőviszonyokat, az Air Malta-tól úgy értesültünk, a légitársaságnak nincs miért aggódnia, a jellemzően inkább csomagként értekesített máltai nyaralásokhoz a hazai utazásszervezők egy kivétellel továbbra is az Air Malta-n block seat-elnek a júniustól hetente kétszer is közlekedő Airbus A320-ason. Hely pedig van, mivel a budapesti vonalon a 180 ülés mindegyike turista osztályú. Ez nem azt jelenti, hogy az Air Malta-n nincs business osztály; csupán a magyar forgalom legkevésbé sem üzleti jellege nem bírná eltartani. Bár kétórás a járat, az Air Malta kitesz magáért; a hálózati légitársaságok fapadosodásának idején az ember különös bánásmódként éli meg, ha a turistán is kap szendvicset, üdítőt, kávét, nem kell fizetni a feladott poggyászért, a reptéri check-in-ért. 


Iránba utazna?  Nincs akadálya

Iránba utazna? Nincs akadálya 

Az Egyesült Arab Emírségek (UAE) légitársaságai – Flydubai, Air Arabia, Emirates – ismét indítanak járatokat Irán felé.
Már csak ez hiányzott: hosszabb menetidő a ferihegyi reptér és Budapest között

Már csak ez hiányzott: hosszabb menetidő a ferihegyi reptér és Budapest között 

Az M4-es út felújítása okozza a nyári csúcsidőszakban a fennakadást.
Felszáll a SAS

Felszáll a SAS 

Méghozzá, amint a megállapodás létrejön, más tulajdonosi háttérrel, mint eddig.
A Wizz Air járatait is érinti a francia légiforgalmi irányítók sztrájkja

A Wizz Air járatait is érinti a francia légiforgalmi irányítók sztrájkja 

A munkabeszüntetés jelentős torlódást idézett elő az európai légtérben, ami késésekhez és járattörlésekhez vezetett.
E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára

E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára 

Turisztikai tevékenységet végző szervezetek és vállalkozások most akár 4,5 millió forint támogatást is kaphatnak elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzésére.
Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között

Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között 

Az új járat része a légitársaság bővülő európai hálózatának, amely a német turisták körében népszerű városi desztinációkat célozza meg.
Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük

Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük 

Mind a négy izgalmas város már elérhető az ultrafapados légitársaság közvetlen járataival Budapestről.
Száz mozdonnyal erősít a MÁV

Száz mozdonnyal erősít a MÁV  

Ebből harminc már megérkezett.
Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen!

Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen! 

Tudnivalók, ha autóval indul útnak, és szeretné elkerülni a kellemetlen meglepetéseket.
Sűrítik a reptéri buszjáratokat a nyári csúcsidőszakban

Sűrítik a reptéri buszjáratokat a nyári csúcsidőszakban 

Sűrűbben járnak a repülőtéri BKK-járatok júliusban és augusztusban.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.