Lassan a jachttal a Dunán!

Egyre sokasodnak azok a vélemények, melyek szerint közlekedhetnének a Duna szentendrei ágában kicsit mértékletesebben is a motoros jachtok. Munkatársunktól

A vélemények az utóbbi időkben kezdenek konkrétumokká válni figyelemfelkeltő akciók és aláírásgyűjtések formájában. Ezek egyike a nevét a kerékpáros mozgalomtól kölcsönző Evezős Critical Mass.

Az Evezős Critical Mass fontosnak tartja a motoros hajóforgalom térbeli és időbeli szabályozását is. Ennek oka, hogy az utóbbi időkben jelentős mértékben elszaporodtak a Duna szentendrei un. "kiságában" is a tengerre talán inkább való nagyteljesítményű, lármás és nagy hullámokat verő motoros jachtok. Ugyanakkor nem minden hajó vezetője áll hozzá az evezősökhöz az élni és élni hagyni elvén, hasonlóan egyes közúton közlekedő elvtársaikhoz. A "ki, ha én nem" hajósok miatt nem egy borulás történt már a Dunán.

A helyzet rendezésére a figyelemfelkeltő akciókon kívül aláírásgyűjtést is szerveznek civilek. Gál Attila, vízitúrázó, a Mi Dunánk!!! internetes blog üzemeltetője akciójával szeretné elérni, hogy legalább a folyó egy szakaszán, a Római parttól a Lupa-sziget északi csúcsáig, korlátozzák a motorcsónakok és jachtok sebességét. Ez az a szakasz, ahol a legtöbb evezős megfordul, és ahol a főváros északi végén lévő kikötőkből dübörgő útjukra induló motorosok is szívesen száguldoznak.

A Napi Turizmus Dunán evező munkatársa volt már szemtanúja olyan jelenetnek is, melyben az egyenesen, nagy sebességgel haladó motoros jacht hullámait egy szintén nagy sebességgel haladó motoros jacht szelte keresztbe az előző mögött nagy ívekben kanyarogva a fedélzeten tartózkodók nem kis örömére. Mindeközben egy sportos testalkatú jetski-s férfit a vízi rendőrök üldöztek északi irányból közeledve, ahogy a csövön kifért. A motorosok mellett pedig fiatalok és idősek, családosok és magányosok kenukban, kajakokban és szkiffekben próbáltak minél távolabb maradni a jelenettől.

Gál Attila az aláírásgyűjtésre létrehozott honlapon így látja a helyzetet: "Akit kezdő evezősként ijesztett már meg a közelében elszáguldó, közlekedési morált nem ismerő "jacht", netalán borította már fel a hajóját, azzal nehéz a vizisportolást/vízitúrázást megszerettetni. Sajnos nincs türelmem megvárni, míg mindenki megtanul egymást tisztelve, másnak lehetőleg kellemetlenséget nem okozva közlekedni a vízen. Ezért írtam egy levelet a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak."

Gál levelében kérte a hatóságot, hogy fontolják meg a Szentendrei-sziget alsó csúcsa és Lupa-sziget felső csúcsa közötti szakaszon a kishajók sebességének korlátozását a hullámkeltés csökkentése érdekében. 

A hatóság nyitottnak mutatkozott; Gál javaslatát hivatalosan befogadta, várhatóan ezen a héten születik megegyezés a személyes tárgyalások helyét és időpontját illetően. A megbeszélésre tervezik meghívni az 1672 -1649 fkm Duna szakaszt (Göd - Margit-sziget déli csúcs) és a Szentendrei-ág vízfelületét használó evezős, kajak-kenu, vízitúra klubok, szövetségek képviselőit, a Vízi Rendőrség, III. ker Önkormányzat, a Levegő Munkacsoport, a Duna-Ipoly Nemzeti Park, a jacht klubok és a MAHOSZ képviselőit.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.