Lassan a jachttal a Dunán!

Egyre sokasodnak azok a vélemények, melyek szerint közlekedhetnének a Duna szentendrei ágában kicsit mértékletesebben is a motoros jachtok. Munkatársunktól

A vélemények az utóbbi időkben kezdenek konkrétumokká válni figyelemfelkeltő akciók és aláírásgyűjtések formájában. Ezek egyike a nevét a kerékpáros mozgalomtól kölcsönző Evezős Critical Mass.

Az Evezős Critical Mass fontosnak tartja a motoros hajóforgalom térbeli és időbeli szabályozását is. Ennek oka, hogy az utóbbi időkben jelentős mértékben elszaporodtak a Duna szentendrei un. "kiságában" is a tengerre talán inkább való nagyteljesítményű, lármás és nagy hullámokat verő motoros jachtok. Ugyanakkor nem minden hajó vezetője áll hozzá az evezősökhöz az élni és élni hagyni elvén, hasonlóan egyes közúton közlekedő elvtársaikhoz. A "ki, ha én nem" hajósok miatt nem egy borulás történt már a Dunán.

A helyzet rendezésére a figyelemfelkeltő akciókon kívül aláírásgyűjtést is szerveznek civilek. Gál Attila, vízitúrázó, a Mi Dunánk!!! internetes blog üzemeltetője akciójával szeretné elérni, hogy legalább a folyó egy szakaszán, a Római parttól a Lupa-sziget északi csúcsáig, korlátozzák a motorcsónakok és jachtok sebességét. Ez az a szakasz, ahol a legtöbb evezős megfordul, és ahol a főváros északi végén lévő kikötőkből dübörgő útjukra induló motorosok is szívesen száguldoznak.

A Napi Turizmus Dunán evező munkatársa volt már szemtanúja olyan jelenetnek is, melyben az egyenesen, nagy sebességgel haladó motoros jacht hullámait egy szintén nagy sebességgel haladó motoros jacht szelte keresztbe az előző mögött nagy ívekben kanyarogva a fedélzeten tartózkodók nem kis örömére. Mindeközben egy sportos testalkatú jetski-s férfit a vízi rendőrök üldöztek északi irányból közeledve, ahogy a csövön kifért. A motorosok mellett pedig fiatalok és idősek, családosok és magányosok kenukban, kajakokban és szkiffekben próbáltak minél távolabb maradni a jelenettől.

Gál Attila az aláírásgyűjtésre létrehozott honlapon így látja a helyzetet: "Akit kezdő evezősként ijesztett már meg a közelében elszáguldó, közlekedési morált nem ismerő "jacht", netalán borította már fel a hajóját, azzal nehéz a vizisportolást/vízitúrázást megszerettetni. Sajnos nincs türelmem megvárni, míg mindenki megtanul egymást tisztelve, másnak lehetőleg kellemetlenséget nem okozva közlekedni a vízen. Ezért írtam egy levelet a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak."

Gál levelében kérte a hatóságot, hogy fontolják meg a Szentendrei-sziget alsó csúcsa és Lupa-sziget felső csúcsa közötti szakaszon a kishajók sebességének korlátozását a hullámkeltés csökkentése érdekében. 

A hatóság nyitottnak mutatkozott; Gál javaslatát hivatalosan befogadta, várhatóan ezen a héten születik megegyezés a személyes tárgyalások helyét és időpontját illetően. A megbeszélésre tervezik meghívni az 1672 -1649 fkm Duna szakaszt (Göd - Margit-sziget déli csúcs) és a Szentendrei-ág vízfelületét használó evezős, kajak-kenu, vízitúra klubok, szövetségek képviselőit, a Vízi Rendőrség, III. ker Önkormányzat, a Levegő Munkacsoport, a Duna-Ipoly Nemzeti Park, a jacht klubok és a MAHOSZ képviselőit.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?