13 hónapig tartja távol a turistákat egy terrorcselekmény

Globálisan hogyan befolyásolja a turizmust a terrorfenyegetettség? Erre is választ ad a Corvinus és a NKE együttműködésével elkészült Turizmusbiztonság című új kiadvány.

A Budapesti Corvinus Egyetem és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem még 2016-ban hozta létre közösen az első magyarországi Turizmusbiztonság Műhelyt, amely a nemzetközi utazás biztonságához, a Magyarországra érkező és innen kiutazó turisták védelméhez kapcsolódó témákban végez kutatásokat.

A könyv készítői

A műhely eddigi munkájának egyik eredménye a Turizmusbiztonság című, Michalkó Gábor, Németh József és Ritecz György társszerkesztésében megjelent kötet, amely szerzőgárdájában a Corvinus Egyetemet a Marketing Intézet három oktatója, kutatója, Kiss Kornélia, Pinke-Sziva Ivett és Michalkó Gábor képviselte. A 466 oldalas tanulmánykötetben az egyetemek kutatói olyan témákat vizsgáltak meg, mint a klímaváltozás okozta kockázatok, a járványok turizmusra gyakorolt hatása, valamint a terrorizmus és a turizmus összefüggései.

Egy évig minimum hat

A Műhely kutatásai szerint a terrorcselekmények egy-két évre jelentősen visszavetik az érintett ország turistaforgalmát, azonban, ha nem történik újabb támadás, az idegenforgalom hamar visszaáll a korábbi szintre. Ez egybecseng több korábbi, külföldi egyetemeken készült kutatással, amelyek átlagosan 13 hónapra becsülték azt az időszakot, amíg annyira élénken él egy terrorcselekmény emléke a turistákban, hogy inkább elkerülik a támadás helyszínét.

Szeptember 11.

Tokodi Panna és Ritecz György Turizmus a terrorizmus árnyékában című tanulmányukban azt írják, a terrorizmus turizmusra gyakorolt hatása a 2001. szeptember 11-i támadások után vált látványossá, hiszen a támadássorozat alapvetően átalakította, ahogy az utazásbiztonságról gondolkodunk. Abban az évben, majd az iraki háború kezdete után globális szinten is visszaesett az idegenforgalom. A következő években világszerte nőtt a terrorcselekmények száma, ennek ellenére ezzel párhuzamosan a külföldi utazások száma is folyamatosan növekedett, vagyis az ezután történt terrortámadások az idegenforgalomban már nem okoztak olyan, az egész világra kiható sokkot, mint a 2001-es merényletek.

Fő a biztonság

A 2010-es években ehelyett a tendencia az volt, hogy a turisták közvetlenül a terrorcselekmények után nem maradtak otthon nagyobb arányban, de inkább biztonságosabbnak vélt úti célokat választottak a terrorcélponttá vált országok helyett. A tanulmány szerint a biztonság objektív, illetve sok esetben annak szubjektív szintje jelentősen befolyásolja az emberek utazási célpontját, útvonalát, utazási eszközét és az utazás módját.

Franciaországban például, amely a világ egyik legkedveltebb turisztikai célországa (a világ turisztikai kiadásainak 6–7 százalékát itt költik el) a 2015-ös merényletek hatására jelentősen visszaesett a látogatók száma: az évben már 19,2 százalékkal esett vissza a forgalom a francia szálláshelyeken. Törökországban szintén megfigyelhető volt, hogy amikor a terroresemények fokozódtak, akkor, illetve a következő évben a turizmus is visszaesett. Törökország emellett példa arra is, hogy a terrorizmus nemcsak a turizmus mértékét, de irányát is képes befolyásolni, vagyis a tervezett utazási célt közeli vagy távolabbi desztinációk felé terelheti a szomszédos országokban megnövekedett terrorveszélyből: sok turista, akik a 9/11 utáni időszakban, vagy az arab tavasz idején eredetileg egy közel-keleti országba tervezett utazást, inkább a biztonságosabbnak tartott Törökországba látogatott.

A gazdagabb jobban fél

A tanulmányban vizsgált országokban a turizmusból származó bevétel a vendégéjszakák számánál is nagyobb arányban esett a terrorfenyegetettség miatt. Ez magyarázható többek között a szállások leértékelődésével, a látogatók óvatosabb viselkedésével, és azzal, hogy a terrorcselekményektől jobban tartanak a vagyonosabb turisták.

Kiderült továbbá az is, hogy egy-egy terrorcselekmény általában csak viszonylag rövid ideig, jellemzően egy, maximum két évig csökkenti az ország vonzerejét a turisták körében. Ez megegyezik azzal a megállapítással, amit az Utazási és Turisztikai Világtanács (WTTC) tett 2015-ben, szerintük átlagosan 13 hónap az az idő, amíg negatívan hat az idegenforgalomra egy-egy terrorcselekmény. Ha az azt követő időszakban nem követnek el újabb merényletet, a következő évben jellemzően visszaáll a forgalom a korábbi szintre. Az állandó terrorfenyegetettség azonban értelemszerűen tartósan alacsony szinten tarthatja egy-egy ország idegenforgalmi bevételeit.

 

 

Forrás: Turizmus Online


Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!

Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!  

Lehet, hogy az Ön szavazata dönti el, melyik szálloda vagy vendéglátóegység kapja a rangos közönségdíjat az idei döntőbe került pályázók közül.
Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét

Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét 

Ausztráliából hozta haza a Virág Judit Galéria, a Madame Tussauds Budapestben mutatták be a csodálatos portrét.
Máté Bence az év madárfotósa

Máté Bence az év madárfotósa 

A második fordulóba került képek összesen 170 különböző madárfajt örökítettek meg.
Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben

Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben 

Idén már 11. alkalommal került megrendezésre az Év kutyabarát helye kampány a Kutyabarát.hu szervezésében, ismét hatalmas érdeklődés övezte a kutyabarát szállások, vendéglátóhelyek és munkahelyek megmérettetését.
Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók

Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók 

Szajkók segítenek a faültetésben Pesterzsébeten és Veresegyház határában.
Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására

Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására 

Hetedik alkalommal jelentkezik a Resident Art Fair karácsonyi vására, ezúttal Allegro Barbaro címmel.
Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán

Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán 

Az évfordulót a bencések egész évben számos lelkiségi, kulturális és turisztikai, programmal ünnepelték.
Új kiállítás a kortárs művészeti központban

Új kiállítás a kortárs művészeti központban 

Újabb időszaki kiállítás megnyitására készül az MBH Bank Művészeti Alapítvány támogatásával működő Hungarian Art & Business (HAB) művészeti központ, amely ezúttal a kert mint ember által alakított természet világába invitálja majd a látogatókat.
Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval

Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval 

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott.
Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások

Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások 

A latin-amerikai absztrakt művészet úttörőjének alkotásai a Cervantes Intézetben.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.