A koronavírus járvány a turizmus többi területéhez hasonlóan, nehézségeket okozott a Nyaralóhajózás Programban is. Március, áprilisban gyakorlatilag az összes külföldi foglalást visszamondták, a hajók Magyarországra szállítása két hónapot késett, a kikötők építése és engedélyezése elhúzódott, a képzésre jogosító vizsgát nem lehetett letenni és a bizonytalanság miatt sem belföldön, sem külföldön nem lehetett időben elkezdeni a nyaralóhajózást bemutató kampányt. Fokozta a nehézségeket, hogy június közepétől a tiszalöki zsilipet egy évre lezárták, és ezzel a hajózási útvonalat kettévágták.
"A Mahart munkatársai sok munkával azonban sikerrel vették az akadályokat. A tervezett május helyett júliusban sikerült a nyaralóhajózást elindítani Magyarországon. Már mind a 20 nyaralóhajó üzembe helyezése megtörtént, a hajók kihasználtsága augusztusban 62%-os. Jelenleg 18 hajó van kiadva, amelyekkel közel 300-350 folyamkilométer járható be a térségben. Döntően magyar vendégek érkeztek, a magyar és külföldi vendégek foglalási aránya 90% - 10%. Tavasszal a foglalások indulásakor pontosan ez volt az arány csak fordítva, a külföldiek javára. A külföldi vendégek közül eddig osztrák, lengyel, német, svájci, francia, szlovák utasok választották ezt a nyaralási formát" – számolt be Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, aki szerint a 4,6 milliárdos kormányzati támogatást élvező program felzárkózása az augusztusi kihasználtságon és az ügyfelek pozitív visszajelzésén is látszik.
A kormánybiztos hangsúlyozta, hogy a program járulékos előnyöket is hozott a térség számára. Tokajban az előzetesen tervezettnél nagyobb kikötőt kellett építeni, amelyben helyet kapott az Aggteleki Nemzeti Park és a vízimentők egy-egy irodája is, sőt az egységes vízimentés a Tiszán, Bodrogon és a Tisza-tavon a nyaralóhajózási program keretén belül került megszervezésre. Kiskörén a báziskikötő őszre készül el, amelyben helyet kap a vízirendőrség is. A Nyaralóhajózás Program egy kormányzati intézkedés nyomán immár kereskedelmi-szálláshely szolgáltatásként – ezzel párhuzamosan pedig kedvezményes áfával - működik, és zajlik annak előkészítése, hogy ősztől SZÉP Kártyával is lehessen fizetni a szolgáltatásért. Sőt, nemcsak a nyaralóhajók esetében, hanem a tervek szerint a Mahart többi szolgáltatása is ellentételezhető lesz ősztől SZÉP Kártyával.
Révész Máriusz azt is kiemelte, hogy a Magyar Kajak-Kenu Szövetséggel közösen vízi túra megállóhelyek kiépítésén dolgoznak a térségben, csütörtökön pedig a Magyar Közlönyben megjelent, hogy állami támogatással megépülhet Kiskörén az évek óta tervezett, európai szinten is ritkaságnak számító raftingpálya.
A kiskörei báziskikötő csarnoképülete várhatóan az idei évben átadásra kerül. 2021-től már azt is használni fogja a nyaralóhajózás csapata. A tiszalöki zsilip szintén jövőre áthajózható lesz, így még érdekesebb lehet a vendégeknek a Tisza-tó vagy a tokaji régió felfedezése.
Kárándi Zoltán, a MAHART Zrt. Nyaralóhajózás Program igazgatója hangsúlyozta, hogy a covid elleni védekezésként ózongenerátoros fertőtlenítés előzi meg a hajók kiadását. „A piaci bevezetésnél szükségszerű, hogy minél szélesebb körben megismerjék a programot, ezért a nyugat-európai gyakorlattól eltérően nem meghatározott turnusváltásokban, hanem akár egy-egy napra is bérelhetők a hajók” – mondta el Kárándi, aki az őszi kedvezményeket hirdető promóciós kampányról is beszélt. „A szeptember és októberi hónapokat célozzuk, amikor a vendégek akár 35% kedvezményben is részesülhetnek 1 hetes hajózás esetén.
Forrás: Turizmus Online