Még a rutinosabb borfogyasztók is bajban vannak néha, ha konkrét alkalomhoz kell bort venniük, esetleg olyan helyre mennek, ahol náluk is nagyobb borszakértő a vendéglátó. Az anyagilag jobban eleresztett vevők ilyenkor valamelyik „nagy névnek” tartott pincészet borai közül választanak, de a legtöbben a címkére bízzák magukat, és a szokásosnál drágább bort vesznek. „Mindkét módszer csalódáshoz vezethet, mert a szép külső rossz bort is takarhat, a boltok pedig tele vannak túlárazott borokkal” – mondja Kathona Krisztián a Borháló borszakmai igazgatója. A kényszerű kísérletezés gyakori mellényúlással jár, a csalódás pedig szárnyát szegheti a próbálkozónak, ez pedig Magyarország borászati sokszínűségét fenyegeti, hiszen a feltörekvő pincészetek nem tudnak betörni a piacra, ha nincs értő közönség.
{youtube|id=IWnIAmoEQkc}
"Ha valóban boros nemzet akarunk lenni, akkor vissza kell adni az emberek kedvét a bor megismeréséhez, és a borválasztáshoz" - vallja az országszerte 45 üzlettel rendelkező Borháló. A borkereskedés ezért azt ígéri, hogy novemberben saját, válogatott boraiból egy palacknyit ajándékba ad mindenkinek, aki elmeséli egy korábbi negatív vásárlási élményét. "Azért hirdettük meg ezt az akciót, hogy új esélyt adjunk mindenkinek egy jó borélmény megszerzésére" – mondja a Kathona Krisztián. A hálózat célja, hogy elgondolkodtassa a vásárlókat, és ráébressze őket arra, hogy nem szabad címke alapján vásárolni. Célszerűbb olyan helyen venni a bort, ahol a jó választék mellett az eladó szakszerű tanácsokkal látja el a vevőket, akiktől nem várható el, hogy minden ételhez megfelelő bort válasszanak. "A bor természetes közegében, azaz a pincészetben erre való kóstolás és a beszélgetés, miért ne őriznénk meg ezt a jó szokásunkat az üzletekben is" - kérdi az igazgató.
Az igazgató szerint az alapvetően otthoni borozgatásra szánt középkategóriás boroknál van a legtöbb probléma, vörösben 1500, fehérben pedig 1200 forint körüli palackáron finoman szólva is vegyes a felhozatal a nagy élelmiszerboltokban. „Az akció eredményeként előálló adatok talán igazolják azt a megérzésemet, hogy ezekben az árkategóriákban lehet a leginkább mellényúlni vásárláskor, pedig ilyen áron már nagyon jó borok is elérhetők, és ezt az akcióra készített válogatással be is fogjuk bizonyítani” – mondja Kathona Krisztián. Ezek a borok a Borhálóban literenként 700-1000 forintos sávban érhetők el, mert a palackozás költsége a kereskedelmen végiggyűrűzve 5-600 forintos többletként jelenik meg a bor árában.
A piaci problémákat látva biztosak vagyunk abban, hogy nem egy 2000-2500 forint körül vásárolt borért is kárpótolni tudjuk a rosszul járt vevőket. petpalackos, vagy bag in boxos kiszerelésű borválogatásunk egy-egy tételével - mondja Kathona Krisztián. Márpedig otthoni iszogatásra, baráti beszélgetésekre, grillpartira, de még a nagy karácsonyi vendégjárásra sem flancos üvegekre, hanem jó borra van szükség. Általában igaz, hogy az alkalomra vett bor hamar, feltehetőleg pár nap alatt elfogy, ezért pedig kár az üveges, dugós kiszerelést választani, sokkal olcsóbb ugyanis a petpalackos kiszerelés, a bort a levegőtől elzáró bag in boxos kivitel pedig akár hónapokig is friss marad. A Borháló üzleteiben amúgy is mindig frissen letöltött bort talál a vevő. "Boltjainkba hetente szállítjuk hűtött autóval a borokat közvetlenül a pincészetektől, igazi sommeliernek kell tehát lenni ahhoz, hogy valaki bármilyen eltérést észrevegyen a pincei kóstoláshoz képest" - mondja az igazgató.
A Borháló csapata hozzáteszi:
A Borélmény akció célja a magyar borfogyasztási szokások, azon belül a gyakori és a vevő által is felismert borvásárlási hibák felmérése, az ennek kapcsán keletkezett rossz élmények feloldása. Ezt a célt úgy érjük el, hogy egy palacknyi bort adunk ajándékba saját válogatásunk valamelyik tételéből mindenkinek, aki leírja HOGYAN került olyan kellemetlen helyzetbe, hogy szándékainál és elvárásainál rosszabb bort vásárolt. Nem kérjük a résztvevőktől a csalódást okozó bor vagy pincészet nevét, és ha leírja akkor sem tesszük azt közzé sehol semmilyen formában, az ilyen információkat az akció folyamán saját rendszereinkből is töröljük, és semmilyen módon nem publikáljuk.
Forrás: Borháló