Mire keresnek a fiatalok a neten?

A kutatás a személyi számítógépekről (PC) érkező adatokra reflektált.

A Gemius megvizsgálta, melyek a legnépszerűbb weboldalak a 15-24 évesek körében Magyarországon, Lengyelországban, Törökországban, Romániában, Fehéroroszországban és Ukrajnában. Az említett országokban élő fiataloknak sok mindenben társa az internet – információt gyűjtenek, híreket olvasnak, barátaikkal kommunikálnak, médiát fogyasztanak és mindamellett vásárolnak is - olvasható a közleményben. 

A három nagy

Az uralkodó trió a Google, a Facebook és a YouTube. A 15-24 éves internetezők körében ez a három brand szerepel a legnépszerűbb weboldalak dobogóján, különböző sorrendekben Magyarországon, Lengyelországban, Törökországban és Romániában. Ukrajnában és Fehéroroszországban a Facebook helyett a Vk.ru, a Facebook orosz nyelvű megfelelője szerepel.

Tudás az internetről

A top 10-es listán a fiatalok körében globális és lokális keresőmotorok szerepelnek (Google illetve Yandex Törökországban, Ukrajnában és Fehéroroszországban). Több országban szerepel a ranglistán a Wikipédia. A kutatásban szereplő országok fiataljai használnak helyi, általános információkat kínáló szolgáltatásokat is (Onet.pl, Op.pl, Mail.ru, Origo.hu, Milliyet.com.tr, Tut.by és Onliner.by), amelyek közül a legtöbb e-mail fiókot is kínál. Az említett oldalak közül a Mail.ru vonzza a legtöbb látogatót a 15-24 évesek körében (a fiatal ukrán internetezők 68,6 százalékát).

Szórakozás és online vásárlás

A YouTube népszerűségét néhány versenytárs veszélyezteti. A magyar és lengyel fiatalok szívesen használják a helyi megfelelőit, például az Indavideo.hu-t (a magyar fiatalok 35 százaléka használja), illetve a Cda.pl-t (a lengyel fiatalok 39 százaléka használja). A Kinogo.club filmes weblap népszerű Ukrajnában (37 százalék) és Fehéroroszországban (35 százalék).

Az online vásárlás kifejezetten fontos a fiatalok körében. Négyből hat vizsgált országban a legnépszerűbb oldalak között szerepelnek webshopok és aukciós oldalak, mint például a nemzetközi Alibaba és OLX, továbbá az Allegro.pl, Rozetka.com.ua és a Jófogás.hu. A lengyel fiatalok a legfogékonyabbak az online vásárlás iránt (48.6 százalékuk használja az Allegro.pl-t). Mindamellett sem Törökországban, sem Fehéroroszországban nem szerepelnek online boltok a tízes ranglistán a fiatalok körében.

Érdekes kivételek

A vizsgált országok közül az egyetlen Törökország, ahol a tíz legnépszerűbb oldal között szerepel az Instagram.com és a Twitter.com. Ott van ugyanakkor Románia, az egyetlen ország, ahol a Netbet.ro online szerencsejáték oldal bír nagy népszerűséggel a fiatalok körében, a 15-24 éveseknek több mint fele látogatja azt. A kutatás szerint Magyarországon a Wikipédia örvend nagy népszerűségnek a fiatal nők körében – a 15-24 éves látogatói korosztály 66 százaléka nő. Az Alibaba.com e-kereskedelmi oldal kifejezetten népszerű a fiatal román férfiak körében, a 15-24 éves látogatói korosztály 60 százalékát teszik ki.

Online fiatalok

Az UNESCO szerint a ‘fiatal’ a 15 és 24 év közöttieket jelenti. A legtöbb vizsgált országban a nemek aránya nagyjából 50-50 százalék. Az egyetlen kivétel ez alól Törökország, ahol az említett korcsoportban az internetező nők aránya 63 százaléka. A városiak felülreprezentáltak Törökországban, Magyarországon és Ukrajnában, átlagosan 77.5 százalék a városiak aránya, szemben a vidékiek 23.5 százalékával. Lengyelország és Románia kiegyensúlyozott e téren – a fiatal internetezők aránya átlagosan 53 százalék szemben a vidéki 47 százalékkal.

 


Közeleg a főszezon - milyen a jó vendégvárás a Balatonnál?

Közeleg a főszezon - milyen a jó vendégvárás a Balatonnál? 

Balatoni vendéglátás, vendégvárás témában Csapody Balázs, a Kistücsök étterem tulajdonosa, a Pannon Gasztronómia Akadémia (PGA) elnöke kérdezte a tó körül élő, szolgáltatási területen dolgozó szakértőket.
Elképzelhető, hogy végleg lezárják a Rám-szakadékot

Elképzelhető, hogy végleg lezárják a Rám-szakadékot 

A klímaváltozás a népszerű kirándulóhelyekre is hatással van.
Kiosztották a Hévíz Város Turizmusáért díjat

Kiosztották a Hévíz Város Turizmusáért díjat 

Molnár Ágnes a szálloda nyitása óta az Európafit oszlopos tagja.
Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni

Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni 

Egy friss kutatás eredményeiről számolt be Sulyok Judit, a Pannon Egyetem Turizmus Intézeti Tanszékének tudományos munkatársa a Veszprémben tartott Balaton Konferencián, május 2-án.
Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái

Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái 

Az Évgyűrűkben őrzött történetek – Magyarország fáinak titkos meséi című fotókiállítást május 4-én nyitják meg Badacsonyörsön.
Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.