Mire keresnek a fiatalok a neten?

A kutatás a személyi számítógépekről (PC) érkező adatokra reflektált.

A Gemius megvizsgálta, melyek a legnépszerűbb weboldalak a 15-24 évesek körében Magyarországon, Lengyelországban, Törökországban, Romániában, Fehéroroszországban és Ukrajnában. Az említett országokban élő fiataloknak sok mindenben társa az internet – információt gyűjtenek, híreket olvasnak, barátaikkal kommunikálnak, médiát fogyasztanak és mindamellett vásárolnak is - olvasható a közleményben. 

A három nagy

Az uralkodó trió a Google, a Facebook és a YouTube. A 15-24 éves internetezők körében ez a három brand szerepel a legnépszerűbb weboldalak dobogóján, különböző sorrendekben Magyarországon, Lengyelországban, Törökországban és Romániában. Ukrajnában és Fehéroroszországban a Facebook helyett a Vk.ru, a Facebook orosz nyelvű megfelelője szerepel.

Tudás az internetről

A top 10-es listán a fiatalok körében globális és lokális keresőmotorok szerepelnek (Google illetve Yandex Törökországban, Ukrajnában és Fehéroroszországban). Több országban szerepel a ranglistán a Wikipédia. A kutatásban szereplő országok fiataljai használnak helyi, általános információkat kínáló szolgáltatásokat is (Onet.pl, Op.pl, Mail.ru, Origo.hu, Milliyet.com.tr, Tut.by és Onliner.by), amelyek közül a legtöbb e-mail fiókot is kínál. Az említett oldalak közül a Mail.ru vonzza a legtöbb látogatót a 15-24 évesek körében (a fiatal ukrán internetezők 68,6 százalékát).

Szórakozás és online vásárlás

A YouTube népszerűségét néhány versenytárs veszélyezteti. A magyar és lengyel fiatalok szívesen használják a helyi megfelelőit, például az Indavideo.hu-t (a magyar fiatalok 35 százaléka használja), illetve a Cda.pl-t (a lengyel fiatalok 39 százaléka használja). A Kinogo.club filmes weblap népszerű Ukrajnában (37 százalék) és Fehéroroszországban (35 százalék).

Az online vásárlás kifejezetten fontos a fiatalok körében. Négyből hat vizsgált országban a legnépszerűbb oldalak között szerepelnek webshopok és aukciós oldalak, mint például a nemzetközi Alibaba és OLX, továbbá az Allegro.pl, Rozetka.com.ua és a Jófogás.hu. A lengyel fiatalok a legfogékonyabbak az online vásárlás iránt (48.6 százalékuk használja az Allegro.pl-t). Mindamellett sem Törökországban, sem Fehéroroszországban nem szerepelnek online boltok a tízes ranglistán a fiatalok körében.

Érdekes kivételek

A vizsgált országok közül az egyetlen Törökország, ahol a tíz legnépszerűbb oldal között szerepel az Instagram.com és a Twitter.com. Ott van ugyanakkor Románia, az egyetlen ország, ahol a Netbet.ro online szerencsejáték oldal bír nagy népszerűséggel a fiatalok körében, a 15-24 éveseknek több mint fele látogatja azt. A kutatás szerint Magyarországon a Wikipédia örvend nagy népszerűségnek a fiatal nők körében – a 15-24 éves látogatói korosztály 66 százaléka nő. Az Alibaba.com e-kereskedelmi oldal kifejezetten népszerű a fiatal román férfiak körében, a 15-24 éves látogatói korosztály 60 százalékát teszik ki.

Online fiatalok

Az UNESCO szerint a ‘fiatal’ a 15 és 24 év közöttieket jelenti. A legtöbb vizsgált országban a nemek aránya nagyjából 50-50 százalék. Az egyetlen kivétel ez alól Törökország, ahol az említett korcsoportban az internetező nők aránya 63 százaléka. A városiak felülreprezentáltak Törökországban, Magyarországon és Ukrajnában, átlagosan 77.5 százalék a városiak aránya, szemben a vidékiek 23.5 százalékával. Lengyelország és Románia kiegyensúlyozott e téren – a fiatal internetezők aránya átlagosan 53 százalék szemben a vidéki 47 százalékkal.

 


Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány

Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány 

A Győr-Moson-Sopron vármegyei Rábapordányban is találtak ragadós száj- és körömfájásban fertőzött szarvasmarhát.
Májusban jön a Budapest100

Májusban jön a Budapest100 

Rekordmennyiségű ház- és közösségi kert nyitja meg idén a kapuit.
Húsvéti tojáskeresés a DinoParkban

Húsvéti tojáskeresés a DinoParkban 

Izgalmas kalanddal várja a DinoPark KÖKI látogatóit a húsvéti ünnepek alatt.
Vízi, szárazföldi és légi járművek főszerepben: jönnek az Esztergom Napok

Vízi, szárazföldi és légi járművek főszerepben: jönnek az Esztergom Napok 

Két hétvége, négy rendezvény: tavaszi pezsgés Esztergomban.
Új világsztárokat és az E.T. -t is elhozta a húsvéti nyúl a Madame Tussauds-ba

Új világsztárokat és az E.T. -t is elhozta a húsvéti nyúl a Madame Tussauds-ba 

Húsvét a Madame Tussauds Budapestben: programok és új figurák várják a látogatókat.
Nincs húsvét Tojás-kút nélkül

Nincs húsvét Tojás-kút nélkül 

Húsvét és tavaszi szünet Székesfehérváron.
Varázslatos világot idéző produkció a Millenárisban

Varázslatos világot idéző produkció a Millenárisban  

Elkezdődött a mitikus világot megidéző Walk My World immerzív produkció építése a Millenárison
Három nap – nyolc világsztár Paloznakon

Három nap – nyolc világsztár Paloznakon 

Idén nyáron ismét jazzbe borul a Balaton-felvidék.
Pár napig még megnézheti a Munkácsy-kiállítást

Pár napig még megnézheti a Munkácsy-kiállítást 

A nagy érdeklődésre való tekintettel a tervezetthez képest három héttel később, április 21-én, húsvéthétfőn zár a Szépművészeti Múzeum Munkácsy-kiállítása,
Két hétvége, két piknik a Zsolnay-negyedben

Két hétvége, két piknik a Zsolnay-negyedben 

Májusban újra a szabadtéri élményeké a főszerep a Zsolnay Negyedben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.