A vizsgálat során mindössze egy olyan kuponos honlapot találtak a felügyelőségek, amely maradéktalanul megfelelt a hatályos jogszabályoknak, illetve két megye (Csongrád és Tolna) esetében a felügyelők két olyan kuponos oldalra bukkantak, melyek ténylegesen nem működtek.
A felügyelők által ellenőrzött kuponos honlapok közül 18 esetben fordult az elő, hogy vállalkozásokat, illetve vállalkozókat nyilvántartásba vevő cégbíróság vagy jegyző megnevezésének feltüntetése hiányzott.
A szolgáltatók 13 esetben (68%-os kifogásolási arány) mulasztották el feltüntetni az adószámukat a honlapon, pedig annak szerepeltetése is kötelező a kuponos honlapokat üzemeltetők számára. Továbbá 17 alkalommal fordult elő, hogy a vizsgált honlapok nem tüntették fel a tárhelyszolgáltató adatait.
9 vizsgált weboldal nem tüntetett fel információkat a panaszkezelés módjával kapcsolatosan, ehhez kapcsolódóan 14 honlap esetén nem találtak a vizsgálatokat lefolytató felügyelők arra vonatkozó információkat, hogy a fogyasztók milyen vitarendezési mechanizmusokat vehetnek igénybe problémájuk orvoslására. 15 honlap nem adott tájékoztatást a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről, az illetékes békéltető testület nevének, székhelyének, postai címének feltüntetéséről.
A témavizsgálat adatai alapján az ellenőrzött 19 szolgáltató közül 6 egyáltalán nem informált az elállási/felmondási joggal kapcsolatban, amely mintegy 32%-os jogsértési gyakoriságot jelent. A felügyelőségek összesen 9 honlapot kifogásoltak amiatt, mert a szolgáltató azon nem adott tájékoztatást arról, hogy az elállási/felmondási jog indokolás nélkül gyakorolható (47%-os kifogásolási arány), 10 vállalkozás esetében pedig az elállásra/felmondásra nyitva álló tizennégy munkanapos határidő feltüntetésének hiánya okán állapítottak meg jogsértést (53%-os kifogásolási arány).
Az idei évben lefolytatott témavizsgálat az ellenőrzött szolgáltatók 95%-ának kifogásolásával zárult. Mivel a kuponos értékesítési tevékenység ellenőrzésére először került sor önálló témavizsgálatként, ezért a korábbi évek eredményeivel nincsen lehetőség összehasonlítani az ideit. Azonban elmondható, hogy az elektronikus kereskedelem ezen speciális területével foglalkozó weboldalak vizsgálata is szükséges a kifogásolások magas aránya miatt. Az ellenőrzés időtartama alatt fontos jogszabályváltozás történt, miután a távollevők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II. 5.) Korm. rendelet hatályát vesztette és helyébe a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26) Korm. rendelet lépett. A kifogásolások egyik oka volt az új, részletesebb tájékoztatási követelmények nem precíz alkalmazása a vállalkozások részéről.
A fogyasztói beadványok tekintetében megállapítható, hogy azok jellemzően nem a kupont rendelkezésre bocsátó szolgáltatóval szemben érkeztek, hanem a tényleges termékértékesítést végző, vagy szolgáltatást nyújtó vállalkozás (pl. igényérvényesítési) eljárását kifogásolták.
Figyelemmel arra, hogy az elektronikus kiskereskedelmi piac folyamatosan bővül, és a fogyasztók egyre nagyobb hányada intézi ma már bevásárlásait az internet útján, a jövőre nézve is indokoltnak tekinthető ezen a területen célzott ellenőrzések folytatása. Azonban ajánlott lehet a jövőben, a vizsgálatban résztvevők számát leszűkíteni, hiszen javarészt Pest megyében, valamint Budapesten, mint az ország fővárosában üzemelnek kuponok értékesítésével foglalkozó weboldalak.
A teljes jelentés ide kattintva érhető el.
Forrás: NFH