A magyar Z generáció természetesnek veszi a technológia adta kényelmet

Itt a legfiatalabb fogyasztói csoport, a Z generáció attitűdjeiről és viselkedéséről szóló új, közép-kelet-európai felmérés eredményei.

A 11 országban vizsgált 18-24 évesek a lakosság 7,2%-át (kb. 11,5 millió főt) teszik ki, és szerepük a gazdaságban egyre jelentősebb. A Mastercard új kutatásából kiderül, hogy bár a fiatalok otthonosan mozognak a digitális technológiákban, a kapcsolatok és a személyes találkozások kiemelkedően fontosak számukra. Emellett elkötelezettek a társadalmi és környezeti kihívások megoldásában, és ezt várják el a különböző márkáktól is. De ugyanígy alapelvárás számukra, hogy a vásárlásaik és az általuk használt pénzügyi szolgáltatások gyorsak és kényelmesek legyenek. Szívesen vásárolnak online, és rajonganak az érintésmentes mobilfizetésért, valamint a mobilbankolásért.

 

A fiatal generáció anyagilag főként a szüleire támaszkodik, ugyanakkor megpróbálja diverzifikálni a bevételi forrásait. A közép-kelet-európai Z generáció képviselőinek átlagos havi jövedelme 450 euró. Közel minden harmadik válaszadó (30%) számára még mindig a szülők támogatása jelenti a fő bevételi forrást, míg 19%-uk részmunkaidőben, 32%-uk pedig teljes munkaidőben dolgozik. A magyar fiatalok 40%-a teljes állásból szerzi jövedelmét, 22% a szüleit jelölte meg, mint bevételei elsődleges forrását, 16 százalék a főleg részmunkából élők aránya.

Elmondható, hogy a fiatalok általában úgy érzik, hogy szüleiktől függenek, és ennek az állapotnak a közeljövőbeli megváltoztatása prioritás számukra. Fő céljuk ezért az, hogy befejezzék tanulmányaikat és megszerezzék első szakmai tapasztalataikat. A jövőben 2000-3000 eurót szeretnének keresni; ez elég ahhoz, hogy eltartsák a családjukat, valamint hogy lakásra és időnként nyaralásra vagy utazásra gyűjthessenek.

Bár a pénz fontos számunkra, a Z generáció a többi emberrel való kapcsolatokat értékeli a legtöbbre. A Gen Z több mint fele (51%) egyetért azzal, hogy vannak a pénznél fontosabb dolgok is az életben. Arra a kérdésre, hogy melyek a számukra legfontosabb értékek, a családot (CEE: 67%, Magyarország: 62%), az egészséget (CEE: 60%, Mo – 50%), a barátokat (CEE:45%,Mo: 49%) és a szerelmi életet (CEE:43%, Mo: 43%) említik. A közkeletű vélekedéssel ellentétben véleményük szerint semmi sem helyettesítheti a személyes beszélgetéseket, és 64%-uk szívesen tölti szabadidejét másokkal, különösen a barátaival.

Okos-vásárlók, akik elmerülnek a digitális világban

Az internet széles körű elterjedésének idején született első generáció elválaszthatatlanul kötődik a digitális világhoz. A közösségi médiát nagymértékben használják, hogy naprakészek maradjanak, kapcsolatba lépjenek a barátaikkal és hódoljanak szenvedélyeiknek. Legaktívabbak a YouTube-on (CEE: 91%, Mo: 87%), az Instagramon (CEE:82%, Mo: 73%) és a Facebookon (CEE:77%, Mo: 84%). A Mastercard felmérésében részt vevő közép-kelet-európai válaszadók 70%-a elsődleges információ- és inspirációs forrásként használja a közösségi médiát, 73%-uk pedig naponta beszélget barátaival üzenetküldő alkalmazásokon keresztül. Emellett legalább hetente egyszer élvezik a digitális szórakozást: zenét (89%), videókat (74%) vagy videojátékokat (67%) töltenek le vagy streamelnek.

A technológia iránt fogékony, mindig online generáció számára az e-kereskedelem természetes környezet - 76%-uk havonta legalább egyszer vásárol online. Ebben a magyar adat egyezik a közép-európai átlaggal, főként ruházati (60%), élelmiszer (45%) vagy szépségápolási termékeket (41%) vásárolnak a webáruházakban. Ugyanakkor ártudatos vásárlók és a promóciók szerelmesei is: 74%-uk azt állítja, hogy mindig utánanéz a különböző kereskedők ajánlatainak a fizetés előtt, 77%-uk pedig ellenőrzi, hogy a termék máshol elérhető-e akcióban.

A zökkenőmentes UX elengedhetetlen

Az online vásárlás során természetesnek veszik a digitális fizetést, a legnépszerűbb formák azonban országonként eltérőek. Míg Görögországban a bankkártya a legelterjedtebb módja az online fizetésnek, addig Ukrajnában a mobiltárcák - például a Masterpass - dominálnak, Lengyelországban pedig a BLIK hódít. Ugyanakkor, bár a Z generáció 41%-a digitálisan tájékozott, mégis előszeretettel fizet utánvéttel, ez különösen Szerbiában (67%) és Bulgáriában (60%) népszerű.

"A Z generáció természetesnek veszi a technológiával járó kényelmet. Azoknak a márkáknak, amelyek uralni akarják digitális világukat, könnyű kezelhetőséget, gyorsaságot és zökkenőmentes ügyfélélményt kell kínálniuk, lehetőleg mindezt okostelefonon keresztül. Ez vonatkozik a vásárlásra, a fizetésre, a pénzügyekre, de másfajta szolgáltatásokra is. Érdemes követni a Z generáció preferenciáit, hiszen ők diktálják a holnap uralkodó piaci trendjeit" - mondta Marta Życińska.

Az érintésmentes fizetés egyenlő a mobillal

A fizikai vásárlások során a fiatalok a készpénzmentes fizetést részesítik előnyben, amely az általuk keresett kényelmet és gyorsaságot kínálja. A Mastercard tanulmányában megkérdezettek 80%-a fizet kártyával (Mo: 72%), és 61%-uk gyakrabban használja ezt, mint a készpénzt (Mo: 59%).

A kártyás fizetés legnagyobb akadálya a POS-terminál hiánya az üzletekben. A fiatalok 41%-a Közép-Európában és Magyarországon is úgy véli, hogy még mindig túl kevés helyen fogadnak el kártyás fizetést.

Ugyanakkor az érintésmentes fizetés népszerűsége gyorsan növekszik: a Z generációs fogyasztók 58%-a már használja ezt a módszert (Mo: 49%), és 29%-uk tervezi, hogy a jövőben is így fog fizetni (Mo: 32%). Míg vannak olyan közép - európai országok, ahol az érintésmentes fizetés már most is rendkívül népszerű (Lengyelország - 79%, Csehország - 76%, Szlovénia - 67%), addig néhány piacon még van némi lemaradás (Bulgária - 19%, Szerbia - 32%, Görögország - 36%).

A Z generáció az a fogyasztói csoport, amelyik szívesen fizet mobileszközzel. Az érintésmentes mobilfizetést a Mastercard tokenizációs technológiája teszi lehetővé. A közép- kelet-európai fiatalok 38%-a már most is a mobiljával fizet (Mo.:37%), és 36%-uk a jövőben is így kíván tenni.

 

Forrás: Store Insider


Közel félezer pályázat az idei Virágos Magyarország versenyen

Közel félezer pályázat az idei Virágos Magyarország versenyen 

Az országos környezetszépítő verseny legnépszerűbb kategóriái 2025-ben az Év főtere és az Év fasora.
 Nyugdíjasok megpróbálják beállítani Phileas Fogg rekordját

Nyugdíjasok megpróbálják beállítani Phileas Fogg rekordját 

Negyven nap, majdnem 30.000 kilométer, 3274 gyalogló.
Kulturális randevú Göcsejben

Kulturális randevú Göcsejben 

Az eseménysorozat a göcseji dombok között idén 22 településen több mint 60 programot és közel 100 élményt kínál a „fenntartható lassúság” jegyében.
Indul a nyári szezon a Tisza-tó fővárosában

Indul a nyári szezon a Tisza-tó fővárosában 

Ezen a nyáron is rengeteg kalanddal és élménnyel vár Tiszafüred.
Megvan az Év kerékpárútja

Megvan az Év kerékpárútja  

Az Év kerékpárútja címet hatodik éve dönti el szavazással a nagyközönség, idén a Murakeresztúr kör nyerte el a címet 2938 szavazattal.
Nosztalgiagőzös és galambröptetés Fehérváron

Nosztalgiagőzös és galambröptetés Fehérváron 

A pünkösdi hétvégén tovább pezseg a székesfehérvári kulturális élet.
Felgyorsult a Balaton vizének melegedése

Felgyorsult a Balaton vizének melegedése 

A klímaváltozás nemcsak a vízmelegedést hozta el.
Zárva marad a hévízi tófürdő központi épülete

Zárva marad a hévízi tófürdő központi épülete 

Szigetfürdőt terveznek a látogatóknak.
Új elemekkel bővül Zalaegerszeg legnagyobb fesztiválja

Új elemekkel bővül Zalaegerszeg legnagyobb fesztiválja 

Új elemként belvárosi korzót is nyitnak a helyi kereskedőkkel együttműködve, illetve gimnazisták saját szervezésű programjait is színpadra viszik.
Lesz-e változás jövőre az Utazás Kiállítás megjelenésében és üzenetében?

Lesz-e változás jövőre az Utazás Kiállítás megjelenésében és üzenetében? 

A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a 2025-ös kiállítás kapcsán szervezett B2B workshop sikeres volt, amelyet 2026-ban szeretnének továbbfejleszteni.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.