A magyar Z generáció természetesnek veszi a technológia adta kényelmet

Itt a legfiatalabb fogyasztói csoport, a Z generáció attitűdjeiről és viselkedéséről szóló új, közép-kelet-európai felmérés eredményei.

A 11 országban vizsgált 18-24 évesek a lakosság 7,2%-át (kb. 11,5 millió főt) teszik ki, és szerepük a gazdaságban egyre jelentősebb. A Mastercard új kutatásából kiderül, hogy bár a fiatalok otthonosan mozognak a digitális technológiákban, a kapcsolatok és a személyes találkozások kiemelkedően fontosak számukra. Emellett elkötelezettek a társadalmi és környezeti kihívások megoldásában, és ezt várják el a különböző márkáktól is. De ugyanígy alapelvárás számukra, hogy a vásárlásaik és az általuk használt pénzügyi szolgáltatások gyorsak és kényelmesek legyenek. Szívesen vásárolnak online, és rajonganak az érintésmentes mobilfizetésért, valamint a mobilbankolásért.

 

A fiatal generáció anyagilag főként a szüleire támaszkodik, ugyanakkor megpróbálja diverzifikálni a bevételi forrásait. A közép-kelet-európai Z generáció képviselőinek átlagos havi jövedelme 450 euró. Közel minden harmadik válaszadó (30%) számára még mindig a szülők támogatása jelenti a fő bevételi forrást, míg 19%-uk részmunkaidőben, 32%-uk pedig teljes munkaidőben dolgozik. A magyar fiatalok 40%-a teljes állásból szerzi jövedelmét, 22% a szüleit jelölte meg, mint bevételei elsődleges forrását, 16 százalék a főleg részmunkából élők aránya.

Elmondható, hogy a fiatalok általában úgy érzik, hogy szüleiktől függenek, és ennek az állapotnak a közeljövőbeli megváltoztatása prioritás számukra. Fő céljuk ezért az, hogy befejezzék tanulmányaikat és megszerezzék első szakmai tapasztalataikat. A jövőben 2000-3000 eurót szeretnének keresni; ez elég ahhoz, hogy eltartsák a családjukat, valamint hogy lakásra és időnként nyaralásra vagy utazásra gyűjthessenek.

Bár a pénz fontos számunkra, a Z generáció a többi emberrel való kapcsolatokat értékeli a legtöbbre. A Gen Z több mint fele (51%) egyetért azzal, hogy vannak a pénznél fontosabb dolgok is az életben. Arra a kérdésre, hogy melyek a számukra legfontosabb értékek, a családot (CEE: 67%, Magyarország: 62%), az egészséget (CEE: 60%, Mo – 50%), a barátokat (CEE:45%,Mo: 49%) és a szerelmi életet (CEE:43%, Mo: 43%) említik. A közkeletű vélekedéssel ellentétben véleményük szerint semmi sem helyettesítheti a személyes beszélgetéseket, és 64%-uk szívesen tölti szabadidejét másokkal, különösen a barátaival.

Okos-vásárlók, akik elmerülnek a digitális világban

Az internet széles körű elterjedésének idején született első generáció elválaszthatatlanul kötődik a digitális világhoz. A közösségi médiát nagymértékben használják, hogy naprakészek maradjanak, kapcsolatba lépjenek a barátaikkal és hódoljanak szenvedélyeiknek. Legaktívabbak a YouTube-on (CEE: 91%, Mo: 87%), az Instagramon (CEE:82%, Mo: 73%) és a Facebookon (CEE:77%, Mo: 84%). A Mastercard felmérésében részt vevő közép-kelet-európai válaszadók 70%-a elsődleges információ- és inspirációs forrásként használja a közösségi médiát, 73%-uk pedig naponta beszélget barátaival üzenetküldő alkalmazásokon keresztül. Emellett legalább hetente egyszer élvezik a digitális szórakozást: zenét (89%), videókat (74%) vagy videojátékokat (67%) töltenek le vagy streamelnek.

A technológia iránt fogékony, mindig online generáció számára az e-kereskedelem természetes környezet - 76%-uk havonta legalább egyszer vásárol online. Ebben a magyar adat egyezik a közép-európai átlaggal, főként ruházati (60%), élelmiszer (45%) vagy szépségápolási termékeket (41%) vásárolnak a webáruházakban. Ugyanakkor ártudatos vásárlók és a promóciók szerelmesei is: 74%-uk azt állítja, hogy mindig utánanéz a különböző kereskedők ajánlatainak a fizetés előtt, 77%-uk pedig ellenőrzi, hogy a termék máshol elérhető-e akcióban.

A zökkenőmentes UX elengedhetetlen

Az online vásárlás során természetesnek veszik a digitális fizetést, a legnépszerűbb formák azonban országonként eltérőek. Míg Görögországban a bankkártya a legelterjedtebb módja az online fizetésnek, addig Ukrajnában a mobiltárcák - például a Masterpass - dominálnak, Lengyelországban pedig a BLIK hódít. Ugyanakkor, bár a Z generáció 41%-a digitálisan tájékozott, mégis előszeretettel fizet utánvéttel, ez különösen Szerbiában (67%) és Bulgáriában (60%) népszerű.

"A Z generáció természetesnek veszi a technológiával járó kényelmet. Azoknak a márkáknak, amelyek uralni akarják digitális világukat, könnyű kezelhetőséget, gyorsaságot és zökkenőmentes ügyfélélményt kell kínálniuk, lehetőleg mindezt okostelefonon keresztül. Ez vonatkozik a vásárlásra, a fizetésre, a pénzügyekre, de másfajta szolgáltatásokra is. Érdemes követni a Z generáció preferenciáit, hiszen ők diktálják a holnap uralkodó piaci trendjeit" - mondta Marta Życińska.

Az érintésmentes fizetés egyenlő a mobillal

A fizikai vásárlások során a fiatalok a készpénzmentes fizetést részesítik előnyben, amely az általuk keresett kényelmet és gyorsaságot kínálja. A Mastercard tanulmányában megkérdezettek 80%-a fizet kártyával (Mo: 72%), és 61%-uk gyakrabban használja ezt, mint a készpénzt (Mo: 59%).

A kártyás fizetés legnagyobb akadálya a POS-terminál hiánya az üzletekben. A fiatalok 41%-a Közép-Európában és Magyarországon is úgy véli, hogy még mindig túl kevés helyen fogadnak el kártyás fizetést.

Ugyanakkor az érintésmentes fizetés népszerűsége gyorsan növekszik: a Z generációs fogyasztók 58%-a már használja ezt a módszert (Mo: 49%), és 29%-uk tervezi, hogy a jövőben is így fog fizetni (Mo: 32%). Míg vannak olyan közép - európai országok, ahol az érintésmentes fizetés már most is rendkívül népszerű (Lengyelország - 79%, Csehország - 76%, Szlovénia - 67%), addig néhány piacon még van némi lemaradás (Bulgária - 19%, Szerbia - 32%, Görögország - 36%).

A Z generáció az a fogyasztói csoport, amelyik szívesen fizet mobileszközzel. Az érintésmentes mobilfizetést a Mastercard tokenizációs technológiája teszi lehetővé. A közép- kelet-európai fiatalok 38%-a már most is a mobiljával fizet (Mo.:37%), és 36%-uk a jövőben is így kíván tenni.

 

Forrás: Store Insider


Augusztusban Szabadság Szigete

Augusztusban Szabadság Szigete 

Az idei Sziget Fesztivál minden eddiginél fenntarthatóbb és higiénikusabb lesz – ígérte a szervezőcsapat a csütörtöki sajtótájékoztatón.
Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás

Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás  

A Helló Európa! Fesztivál programjai a szabadság, az európaiság és a sokszínűség jegyében keltik életre Budapest ikonikus helyszíneit, köztereit és épületeit.
Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot

Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot 

A sportág legrangosabb versenyére a világ több mint 30 országából várnak résztvevőket.
Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.
Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?