A sharing economy nem az ellenségünk

Kár attól tartaniuk az utazási szakma szereplőinek, hogy a megöli őket a sharing economy - derült ki kedden, a Turizmus Trend Turizmus Akadémiája alkalmából tartott előadás során.

Sok utazó gondolja úgy, hogy amit az utazásszervezők csomagjai nyújthatnak, azzal nem a helyiek által megélt desztinációt élik meg. Ők élményt keresnek, arra a pár napra a helyiekhez hasonlóan szeretnének élni. Az így utazó ugyanúgy turista, csak nem az utazási irodát veszi igénybe, hanem a helyieket kérdezi, nekik adja oda a pénzét, illetve újabb szereplőket vonz be a turizmusba - ismertette az előadó Lizán Balázs, marketingszakértő, aki a sharing economy alig egy-két éves igen dinamikus térhódítása mögött egyfelől a fenti okokat sejti.

Másfelől a fenntarthatóságot, vagyis az erőforrásaink gazdaságtalan kihasználásának csökkentését. Esetünkben ez, mintegy definíciójaként az angol szókapcsolatnak, a javainkhoz való hozzáférés - ház, lakás (Airbnb), autó (Uber, BlaBlaCar), rökamié (Couchsurfing) - megosztása másokkal a tulajdonjog átruházása nélkül. Gazdasági szereplők kihagyásával, mivel itt a hozzáférést biztosító és igénybe vevő közösség a gazdasági szereplő.

Ez az a pont, ahol az utazási szakma felhördül. De még mielőtt felháborodásának hangot adna, Lizán megnyugtatólag egy felmérésre hivatkozik, mely szerint a megkérdezettek 45 százaléka továbbra is „hagyományos” utazási irodához fordul, ha útját kell megszervezni. Sőt, igazából csak a magánszállásokat közvetítő Airbnnb képes beleszólni az irodák életébe, amit mindössze a szállást foglalók 3,9%-a vesz igénybe. Egyelőre. Számuk azonban nőhet, ha az internet emlőin felnőtt Y, de inkább Z generációra gondolunk, mivel a megosztáson alapuló gazdaság online zajlik. Nem csak egy lazulós hosszú hétvégét lehet összeállítani anélkül, hogy irodához fordulna az ember, de akár egy üzleti utat is meg lehet így szervezni tokkal-vonóval.

A szakma kihívása a fenti generációk utazási irodába történő becsábítása lehet. A jogalkotóé pedig a „műfaj” jogi szabályozása. „Ezt meg fogják oldani” - biztatott Lizán Balázs.


 Turizmusmarketing konferencia Pécsett

Turizmusmarketing konferencia Pécsett 

2025. április 11-én rendezik Pécsett a hazai turizmus- szakmai konferenciák zászlóshajójává vált évenkénti turizmusmarketing konferenciát.
Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein

Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein 

A március 27-28-i régiós üléseken több mint 150 szállodaipari szakember vett részt.
Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány

Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány 

A helyzet azért is aggasztó, mert a két telep a magyar-szlovák határ közelében van.
A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre

A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre 

A fizetés mértéke és a juttatási csomag a legfőbb vonzerő.
Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine

Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine  

Április 8-án Budapest legújabb attrakciója egy egyedülálló időutazásra hív.
Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben

Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben 

Egyéves születésnapját igencsak különleges módon ünnepli a veszprémi Várbörtön Látogatóközpont.
Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál

Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál 

Csaknem harminc rendezvényt kínál a Békéscsabai Tavaszi Fesztivál.
Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben

Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben 

A rendezvényszektor vállalati eseménymarketing piacának árbevétele 2024-ben 78,4 milliárd forint volt és 4,3 százalékos növekedést mutatott.
Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum

Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum 

Idén 120 éves a badacsonyörsi botanikus kert.
Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön

Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön 

Matyó Húsvét Mezőkövesden április 20-21-én.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.