A vendég észrevételezi, hogy dugós a bor. Mit tesz ilyenkor a jó sommelier?

Egyebek mellett a címben felvetett problémát kellett orvosolniuk Az Év Sommelierje 2016 verseny résztvevőinek. 

Február 13-án eldőlt, hogy ki Az Év Sommelierje Magyarországon. A verseny döntőjén Angerman László (Onyx étterem, Budapest) bizonyult a legjobbnak, ő fogja képviselni hazánkat a 2016. évi Sommelier Világ Bajnokságon Argentínában ("Contest of the Best Sommelier of The World 2016") áprilisban, Mendozában - tájékoztatotta lapunkat a Magyar Sommelier Club.

A második helyen Sutus Attila (Costes Ráday étterem), míg a harmadik helyen Mester Annamária (Araz étterem) végzett.

„Az Év Sommelierje 2016” versenyzői: Almási Ádám, Angerman László, Hegyi Csaba, Kiss Ferenc, Mester Annamária, Rózsa Viktória, Sutus Attila, Szegedi Zsuzsa, Varga-Gozsin András.

A Magyar Sommelier Club versenykiírásának eredményeképpen az idén először rendezték „Az Év Sommelierje 2016” versenyt a Continental Budapest Hotelben.

A sommelier az a szakember, aki az étteremben a bor-étel társításokat végzi, meghatározva az ideális párosításokat, ami a gasztronómiai élményt teljessé és felejthetetlenné teszi.

A sommeliernek nemcsak a borok és a konyha világát kell ismernie, hanem járatosnak kell lennie a párlatok, az ásványvizek, sörök, sajtok, kakaók, teák és kávék sőt, néha még a szivarok világában is. Személyes kapcsolatot tart a pincészetekkel, értenie kell a szőlőhöz, a fűszerekhez, az ételekhez, a borlap és itallap szerkesztéséhez, illetve a készletgazdálkodáshoz.

A honi gasztronómiában közel egy évtizede zajló, rendkívül progresszív folyamatok felértékelték a sommelier szerepét is a hazai éttermekben. A megmérettetésen induló versenyzőknek komoly, nemzetközi szintű, a Nemzetközi Sommelier Szövetség (A.S.I.), követelményeknek kellett megfelelniük.

Az „Első korty” elődöntőben 80 perc alatt előbb egy 35 kérdésből álló tesztet kell kitölteni, a második részben megadott ételekhez kell megfelelő italokat ajánlani írásban, majd két bort kellett felismerni.

A „Második korty” feladata két feladatcsoportból állt. Az első feladat egy 35 kérdésből álló, nemzetközi borvilágra is vonatkozó tesztet kellett kitölteni, az írásbeli tesztben többek között önológiai tudásból, szőlészeti és borászati kérdésekből, a sommelier mindennapi munkájára és az étteremben felszolgált egyéb italokra írott és íratlan szabályaira vonatkozó kérdések szerepeltek. Továbbá 3 párlatot kell felismerni (származási hely, fajta, márka) és elhelyezni megfelelően egy ételsorban, valamint 3 bort írásban részletesen leírni, ételajánlattal. Minderre 90 perc állt rendelkezésre.

A második részben dekantálás, majd a poharakba töltött bort egy választott idegen nyelven leírni, ételajánlatokkal kiegészítve. A választható nyelvek: angol, francia, spanyol volt, az ASI szabályainak megfelelően. Mindezt 15 perc alatt!

A „Harmadik korty” a napi éttermi munkákból vett feladatok voltak, úgymint: · Terítsen meg egy hat fogásos vacsorára az átadott menükártya alapján. · Szolgáljon fel egy habzóbort. · Mi a szerepe a dugónak és mit tesz vele a szerviz alatt? · A vendég észrevételezi, hogy dugós a bor. Mit tesz? Mutassa be élőben a megoldást.

Közben a „vendégek kérésére” három bort kellett felismerni, fajta, borvidék, évjárat és termelő megnevezésével! Ezt követően négy megtálalt ételt kellett társítani a poharakba töltött öt bor valamelyikével! Az egyik bor nem volt társítható egyik étellel sem! Az előző „három korty” értékelése után a három legmagasabb pontszámot elért versenyző küzdött meg a „Telepohár” döntőben!

Az első részben a versenyzőnek, mint az étterem munkatársa, fogadnia kellett a vendégeket, akik először járnak Magyarországon, majd, az elvárható értékesítési szempontok figyelembe vétele mellett, vacsora ajánlatot tett részükre, a vendégek által elfogadott idegen nyelven. A második részben adott ételsorhoz italsort ajánlott (szerepelnie kell az italok között külföldi italnak is), végül pezsgőt kellett felszolgálnia. A harmadik részben egy borajánlat szóbeli értékelése volt a feladat.

Rögtön utána következett a negyedik feladat, ami 5 ital felismerése illetve azok leírása, és 5 párlat felismerése volt a vendégek asztalánál. Ezzel még nem volt vége a „Telepohár” feladatoknak, zárásként egy kézhez kapott borlistát kellett borsorrá alakítani, majd ételsort társítani hozzá!

A fenti feladatokat a versenyzők egymást követve, a verseny elején húzott sorszám alapján, egyesével léptek a helyszínen kialakított „étterembe” és mutatták meg felkészültségüket.

A zsűri elnöke Kovács Gábor, a Magyar Sommelier Club elnöke volt,

tagjai: Németh Ágnes főszerkesztő, VinCe Magazin

Jakabffy László Gundel Károly díjas vendéglátó szakember

Varga Gábor Éttermi Mesterek Klubja alapító tag, MSC tag

Szikszai István Beverage Manager Budapest Hilton, MSC tag

Tamás Zsolt Banquet Service Manager Budapest Hilton MSC tag

Ténai Zoltán Banquet Service Manager Budapest Hilton MSC tag

Szűcs Pál Egyszeres Magyar Sommelier Bajnok MSC tag

Cseke Gábor Egyszeres Magyar Sommelier Bajnok MSC tag

Kovács Antal Háromszoros/Örökös Magyar Sommelier Bajnok MSC tag

Barka Áron Chef de Cuisine, Mesterszakács Continental Hotel Budapest MSC tag

Kovács Ákos Éttermi Mester, Éttermi Igazgató Continental Hotel Budapest MSC tag

Az Év Sommelierje 2016 verseny moderátora és versenybírája Kovács Antal örökös sommelier magyar bajnok volt.


Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.
ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től

ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től 

Az előremutató jelentésben a jó gyakorlatok mellett a lehetőségeket is feltárták, mellyel megjelölték a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységének irányait is.
Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon

Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon 

Több mint huszonötezren vesznek részt Magyarország legnépesebb tömegsport rendezvényén.
Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án

Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án 

A méhektől nemcsak a természet legfinomabb ajándékát, a mézet kapjuk, de sokat is tanulhatunk tőlük!
103 éves tornásznő látogatása a Madame Tussauds Budapestben

103 éves tornásznő látogatása a Madame Tussauds Budapestben 

Magasra szökött az egy négyzetméterre jutó magyar olimpiai aranyak száma a Madame Tussauds Budapest sport termében.
Augusztusban Szabadság Szigete

Augusztusban Szabadság Szigete 

Az idei Sziget Fesztivál minden eddiginél fenntarthatóbb és higiénikusabb lesz – ígérte a szervezőcsapat a csütörtöki sajtótájékoztatón.
Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás

Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás  

A Helló Európa! Fesztivál programjai a szabadság, az európaiság és a sokszínűség jegyében keltik életre Budapest ikonikus helyszíneit, köztereit és épületeit.
Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot

Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot 

A sportág legrangosabb versenyére a világ több mint 30 országából várnak résztvevőket.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?