A négynapos szabadtéri programot beharangozó, augusztus 29-i sajtótájékoztatón dr. Guller Zoltán vezérigazgató (MTÜ) többek közt elmondta, borhoz értőktől már megtanulta, hogy egy bor sosem lehet jó, hanem szép.
Gál Péter helyettes államtitkár (Agrárminisztérium) a szaktárca nevében üdvözölte a nagyközönségi programot, és kiemelte, minisztériuma kiemelten kezeli a szőlő- és borágazatot, hiszen céljuk az, hogy a bőséges hazai választékból értéket teremtsenek.
Légli Ottó borász a szakmája nevében mindehhez hozzátette, bár elég abszurd év az idei (a tavaszi fagyok után jött a túl meleg, és mindenütt a korai szüret, ami jelenleg is tart), azonban ezt a négynapos programot egy magára adó borász vagy pincészet vezetője sem hagyná ki, mert ez az egyik legjobb lehetőség idehaza, hogy találkozhasson a borral foglalkozó szakember az értő nagyközönséggel.
Majd a Borfesztivált immár több mint tíz éve ftámogató Spar Magyarország ügyvezető igazgatója, Heiszler Gabriella mondta el, azért fontos számukra, hogy 12. éve támogatják ezt a programot, mert ez Európa egyik legszebb helyszínén lévő, nagy tömegeket vonzó, rangos boreseménye, és cége büszke arra, hogy ennek részesei lehetnek. Szintén tőle hallhattuk, hogy a Spar Magyarország tavaly 9,5 millió palack bort értékesített (idén remélik, hogy elérik a 10 milliós álomhatárt), amelynek 23 %-a volt rozé, 43 %-a vörösbor, a többi fehér. És a cégvezető kiemelte, hogy ennek a bormennyiségnek 99 %-a magyar pincékben készült. 83 borbeszállítóval dolgoznak idehaza, több mint a felükkel közvetlen értékesítés útján, és az elmúlt 2 évben 5 hazai pincészetet vettek fel portfóliójukba.
Végül Zilai Zoltán, a Borfesztivál főtitkára kapott szót, aki részletes prezentációban bemutatta az idei újdonságokat, valamint kiemelt néhány érdekességet is. Többek közt azt, hogy a négynapos nagyközönségi rendezvényt 30 %-ban külföldiek, 30 %-ban vidékről érkező magyarok és 40 %-ban fővárosiak látogatják, valamint elhangzott az is, hogy furcsa módon egyre több a női látogató a négy nap alatt, ami azért is fontos, hiszen napi szinten általában ők vásárolnak a családokban, azaz ők is szerzik be ünnepi alkalmakra vagy a hétköznapokra a családokban a bort. Idén több mint 150 kiállító lesz, a csütörtöki (nyitó) nap zenei vonala a könnyűzene lesz, a péntek a világzenéé, szombaton a magyar jazz kerül előtérbe, a vasárnapi záró programon pedig népzenei programokkal kedveskednek a borokat kóstolóknak.
A Borfesztivált megelőző első szakmai rendezvény már hosszú évek óta a Boregyetem, amely idén szeptember 3-án, hétfőn kerül megrendezésre a MOM Kulturális Központban. A Borfesztivál „Balaton MOST” programjára építve a Boregyetem is a tó körüli jellegzetes fajtákkal, borászokkal, szakmai szervezetekkel ismerteti meg az érdeklődőket. Az előadásokat borkóstolók teszik még élvezetesebbé.
Lesz jótékonysági program is az idei rendezvénysorozaton: az Autistic Art Alapítvány 10 civil fenntartású lakóotthont támogat, ahol több mint 200 autizmussal élő fiatalt látnak el. Az itt élő fiatalok önálló életvitelre nem képesek, az otthonokban azonban közösségben élhetnek, alkothatnak, dolgozhatnak a képességeiknek megfelelően. Az Autistic Art a forrásteremtés különleges módját választotta: olyan egyedi művészeti terápiás foglalkozást tart fent, ahol a fiatalok szabadon rajzolhatnak. A rajzok felhasználásával pedig jótékony célú termékek születnek. Így kerültek a fiatalok rajzai magyar borászatok borosüvegjeire. Először a Bolyki, az Etyeki Kúria, a Gilvesy, a Luka, a Konyári és a Vylyan limitált darabszámú palackjai öltöztek különleges köntösbe: a palackokat az autista fiatalok színes, vidám rajzai díszítik. Az Autistic Art egyik célja, hogy megmutassa: autista fiatalok közreműködésével is készülhetnek minőségi, művészi értékkel bíró termékek.
Az alig egy hét múlva kezdődő programról minden további információ: itt