Csak arra fókuszálok, hogy a legjobb sört csináljuk

Brendan Williams, a Dreher Sörgyárak tavaly októberben kinevezett marketingigazgatója olyan lelkesedéssel tud beszélni a sörökről, hogy az ember legszívesebben azonnal nyitna egy üveget. A szakembert karrierjéről, sörökről, reklámokról és az SABMiller-AB InBev egyesülésről is kérdezte társlapunk, a Kreatív Online.

Látom, vizet iszik. Egy sörgyártó marketingigazgatójaként?

Rájöttem, hogy ha várok a sörrel délután 5-ig, akkor gyorsabban eltelik a munkanap! (nevet)

Ha jól tudom, ön Ausztráliában született, majd onnan Nagy-Britanniába került, és tavaly október óta tölti be a Dreher Sörgyárak marketingigazgatói pozícióját. Ez meglehetősen rövid összefoglaló, ki tudná kicsit fejteni bővebben?

Tasmánia államban születtem, az apám pedig nagy munkagépekkel foglalkozott, üzemekben, bányákban dolgozott, ezért sokat utaztunk. Brisbane-ben nőttem fel, majd Sydneybe költöztem a 90-es évek közepén, mert ott volt a legtöbb marketinges állás. Felnőttkorom nagy részét Melbourne-ben vagy Sydney-ben töltöttem. Az első 6-7 évben a Glaxosmithkline-nál dolgoztam a consumer healthcare divíziónál, nagyon szerettem. Rövid ideig dolgoztam a McDonald’s-nál, majd a Foster’s-hez kerültem (egy ausztrál sörgyártó – a szerk.), ahol a Victoria Bitter (VB) sörmárka brand managere voltam. Ez Ausztrália legnagyobb márkája volt akkoriban, 25 százalékos piaci részesedéssel. Az ausztrál piacon lehet egyébként a legnyereségesebben sört forgalmazni az egész világon.

Miért?

Mert olyan magasak az árak. Egy átlagos sörmárka 24 darabos kiszerelése átszámítva 50 amerikai dollárba kerül (kb. 14 ezer forintba – a szerk.)! Szóval miközben az egész világon gazdasági válság volt, Ausztrália gazdasága tovább növekedett. A VB-t 4 évig menedzseltem, és óriási érzés volt egy ennyire ikonikus, nagy sörmárkának dolgozni. Az ausztrálok ugyanúgy azonosítják magukat a VB-vel, mint a krikettel vagy az ausztrál futballal. A márka egyébként tipikusan kékgalléros márka, a dolgozók söre, a propozíció az, hogy a kemény munka után megérdemled a sört.

Később a Coca-Colánál a Coke marketingmenedzsere voltam, később pedig a sportmarketing részlegen dolgoztam, ahol 178 különböző szponzori megállapodást kezeltünk. A Coca-Cola Ausztráliában rengeteg dolgot szponzorál, az én feladatom pedig az volt, hogy kiválogassam a kölcsönösen nyereséges együttműködéseket. Később előléptettek, és Angliába költöztem, ahol a londoni olimpiai szponzori megállapodásokat kezelő csapatának főnöke lettem. Innen az SABMillerhez mentem, és itt dolgozom már 5,5 éve. Ebből három évet a brit piacon töltöttem, kettőt pedig globális márkák menedzselésével az európai piacon. Ez gyakorlatilag egy „odarepülök-továbbrepülök” típusú tanácsadást jelentett. Ez idő alatt nagyon sokat foglalkoztam azzal, hogy piacra vezessük a tanksört – amit egyébként több helyen is ki lehet próbálni Budapesten. Majd októberben kerültem ide, Magyarországra.

Milyennek tartja a magyarországi sörpiac helyzetét?

Nagyon izgalmas. A Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint 4 százalékos, a Nielsen szerint 7,5 százalékos az off-trade (boltban értékesített) növekedés a piacon. Ez azt jelenti, hogy az embereket érdekli a sör, elhagynak más italkategóriákat a sör kedvéért. Személy szerint pedig elhivatott vagyok abban, hogy a legjobb minőségű sört állítsunk elő, és ez a piaci környezet lehetőséget teremt arra, hogy új típusokat vezessünk be. Jó példa erre a Dreher Hidegkomlós – itt a Drehert egy kicsit komlósabb, szárazabb íz felé vittük el, ez pedig módot teremt arra, hogy a gyártás során belevigyük a kézműves megközelítést, ugyanis az elkészült sörbe szűrés előtt hidegen újra komlót adunk, amit meghatározott hőfokon és ideig cirkuláltatunk, ettől gazdagabban kijön a komló íze a sörben. Más piacokon csökken a fogyasztás és erős az árverseny, a magyar piac viszont vibrál, és nagyon örülök, hogy itt lehetek.

A kézműves sörök egyre sikeresebbek nemcsak az Egyesült Államokban vagy Nagy-Britanniában, hanem itt Magyarországon is. Ez nem jelent veszélyt a nagy sörgyárak számára?

Egyáltalán nem. Nagyon jó látni, hogy az emberek szenvedélyesen szeretik a sört, és szeretném, ha minél több kézműves sör lenne az országban. Maga a piac egyelőre kicsi, de ha megnézzük, ez minden országban így van: először csak néhány kocsma kezd el kézműves sörre specializálódni. Ez így volt az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is. Erre valaki versenytársként tekint, de én nem.

Mégis, az Egyesült Államokban a nagyobb piaci szereplők azon nyafognak, hogy a kézműves sör egyre nagyobb részt harap ki a piacból.

Igen, az Egyesült Államokban a kézműves sör nagyjából 10 százalékát adja a teljes sörmennyiségnek, viszont 20 százalékát, ha az értékesítést tekintjük. De ha a fogyasztó szempontjából tekintjük, így sokkal nagyobb a választási lehetősége, és ez a lényeg. Persze ha a magyar piacon a kézműves sör részesedése 20 százalék lenne, valószínűleg én is aggódnék.

Követi a nagyobb reklámversenyek eredményeit?

Nem igazán. Persze minden héten kapunk egy összefoglalót az új sörreklámokról világszerte. Tehát a Super Bowl-reklámokat, a cannes-i díjnyertes reklámokat is mind látom, de nem vagyok megszállott követője a versenyeknek.

Van kedvenc sörreklámja?

Nagy kedvencem a Victoria Bitternek készített szpotok, amely egy, Ausztráliában nagyon híres ember, John Meillon hangalámondásával készültek. A sorozat 1968-ban indult, és egészen 2002-ig tartott. Meillon sajnos időközben meghalt, ezért később csak korlátozott mennyiségben álltak rendelkezésre hangfelvételek, ezekből készítettük el az utolsó reklámokat. Ezek nagyjából arról szóltak, hogy ezt a sört kívánod meg, ha fizikai munkát végzel. A VB ezekkel a reklámokkal vált az ausztrál kultúra jelképévé. Érdekes, hogy miután a 2002-ben változott a marketingstratégia, erősen esett a márka piaci részesedése egészen addig, amíg 2010-ben újra nem élesztették a „dolgozz keményen, érdemeld ki a söröd” mondattal fémjelezhető koncepciót.  Nagyon szerettem persze a Bud „Wassup!” szpotját, ami nekem örök klasszikus, de említhetném a Frogs című szpotot is.

Tervez-e kreatívtendert kiírni a közeljövőben?

Nem.

Mik s nyári tervek, milyen aktivitásokkal készülnek?

Izgalmas nyár lesz. A Drehernek új kampányt indítunk, ami jelenleg gyártás alatt áll – az időjárás miatt kicsit gondban vagyunk, hogy hol forgassunk. A kreatívkoncepciót kicsit újragondoltuk, és nagyon izgatott vagyok, mert szerintem nagyon jó lesz. És ha már a díjakról beszéltünk, több versenyre is szeretném benevezni majd, mert a tesztvetítéseken nagyon jól teljesített. A Hideg komlós mellett a Dreher Summer Moment idén nyártól már Nyári komlós név alatt fog futni, és jön hamarosan egy harmadik variáns is, de ez jelenleg hétpecsétes titok. Jelen leszünk a fesztiválokon is, például a Szigeten, ahova friss, pasztőrözetlen tanksört fogunk vinni. Aztán ott van a Dreher fesztivál, ami a sörgyár területén fog zajlani, és a tavalyival ellentétben idén már két napig fog tartani. Lényegében a sörgyár egész területe egy óriási zenei fesztivál lesz – persze a gyártórészlegeket leszámítva. Az esemény alatt minden termékünket pasztőrözetlenül, tankokból fogjuk csapolni, illetve csak a fesztiválon lesz elérhető 6-7-féle új sör is.

Honnan ered a tanksör koncepciója?

A tanksört korábban olyan kocsmákban csapoltak, ahol rengeteg sör fogyott, és így nem kellett folyamatosan hordókat cserélgetni, ugyanis a nagyobb kiszerelés 500 literes, a minitank pedig 250 literes kiszerelésű. Csehországban sok helyen csapolnak tankból, mert ott nagyon sok sört isznak. Ezek a tankok mindig a pincében vannak, és sok helyen az utcáról is újra lehetett tölteni őket a falba épített csatlakozókon keresztül. Négy évvel ezelőtt, amikor még Nagy-Britanniában dolgoztam, még csak Csehországban és Szlovákiában voltak tanksörök, de amint tudomást szereztem róla, rögtön elment Plzenbe, Prágába, megnéztem a tankokat, és azonnal szerelembe estem a tanksörrel, mert csodálatosnak tartom, hogy friss, pasztőrözetlen sört ihat az ember. Rögtön meg is kérdeztem, hogy lehetne-e ilyet csapolni Nagy-Britanniában is, mire mondták, hogy egyáltalán nem, mert a tanksört nem lehet pár száz kilométernél többet utaztatni. Jelenleg kb. 60 olyan kocsma van Csehországon és Szlovákián kívül, ahol tanksört lehet kapni. Ezt egy nagyon jó on-trade innovációnak tartom, és támogatjuk azokat a bárokat, ahol tanksört akarnak tartani.

A Dreher Sörgyárak jelenleg az SAB Miller tulajdonában van, amely viszont a közeljövőben egyesülni fog az AB InBevvel. Ez hogyan fog hatni a Dreher működésére?

Nem mondhatok erről sokat. A bejelentést októberben tették meg, hogy az AB InBev fel akar minket vásárolni. Az Európai Bizottság bizonyos feltételek mellett lehetővé tette nekik a felvásárlást május 24-én: így például az akvizíció előtt az SABMillernek lényegében az összes európai érdekeltségét el kell adnia. Nem tudunk ennél sokkal többet, a döntés az AB InBev kezében van. Addig is minden a terv szerint halad, és bármi történik, a Dreher Sörgyárak itt marad. Én csak arra fókuszálok, hogy a legjobb sört csináljuk.

 

Indul a Muslinca Bringakör

Indul a Muslinca Bringakör 

A Muslinca Bringakör egy ingyenes, játékos, felfedező jellegű kerékpáros kihívás.
 Érdekes belföldi úti célok a hosszú hétvégén

Érdekes belföldi úti célok a hosszú hétvégén 

Siófok a legnépszerűbb pünkösdi úti cél belföldön az egyik szállásfoglaló portál friss foglalási adatai szerint a közelgő hosszú hétvégén.
Közel félezer pályázat az idei Virágos Magyarország versenyen

Közel félezer pályázat az idei Virágos Magyarország versenyen 

Az országos környezetszépítő verseny legnépszerűbb kategóriái 2025-ben az Év főtere és az Év fasora.
 Nyugdíjasok megpróbálják beállítani Phileas Fogg rekordját

Nyugdíjasok megpróbálják beállítani Phileas Fogg rekordját 

Negyven nap, majdnem 30.000 kilométer, 3274 gyalogló.
Kulturális randevú Göcsejben

Kulturális randevú Göcsejben 

Az eseménysorozat a göcseji dombok között idén 22 településen több mint 60 programot és közel 100 élményt kínál a „fenntartható lassúság” jegyében.
Indul a nyári szezon a Tisza-tó fővárosában

Indul a nyári szezon a Tisza-tó fővárosában 

Ezen a nyáron is rengeteg kalanddal és élménnyel vár Tiszafüred.
Megvan az Év kerékpárútja

Megvan az Év kerékpárútja  

Az Év kerékpárútja címet hatodik éve dönti el szavazással a nagyközönség, idén a Murakeresztúr kör nyerte el a címet 2938 szavazattal.
Nosztalgiagőzös és galambröptetés Fehérváron

Nosztalgiagőzös és galambröptetés Fehérváron 

A pünkösdi hétvégén tovább pezseg a székesfehérvári kulturális élet.
Felgyorsult a Balaton vizének melegedése

Felgyorsult a Balaton vizének melegedése 

A klímaváltozás nemcsak a vízmelegedést hozta el.
Zárva marad a hévízi tófürdő központi épülete

Zárva marad a hévízi tófürdő központi épülete 

Szigetfürdőt terveznek a látogatóknak.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.