Mint a vezérigazgató hangsúlyozta, a múlt év kiemelkedő volt a magyar turizmus számára, és a nemzetközi összehasonlításban is fantasztikus eredményeket mutatott. A számok önmagukért beszélnek: a nemzetközi vendégek száma és költése is jelentősen nőtt. Bár a belföldi turizmus növekedése lassabb ütemű, a COVID utáni fellendülés egyértelműen folytatódik.
Budapest világszinten kiemelkedő növekedést mutatott
„Tavaly a főváros világbajnok növekedést ért el” - fogalmazott Csendes Olivér. A 10 legnépszerűbb turisztikai célpont között szerepel, és a 22 százalékos forgalomnövekedés is ezt bizonyítja. A főváros mellett a Balaton, a fürdővárosok és más turisztikai desztinációk is népszerűek. A látogatók visszajelzései alapján Budapest különösen vonzó a pezsgő éjszakai élet és a kulturális programok miatt.
A 2024-es évet elemezve elmondta, hogy továbbra is a vendégforgalom növelésére és a turisztikai költések maximalizálására fókuszáltak. Figyelték a látogatók szokásait, a foglalási trendeket és a szolgáltatások iránti keresletet, annak érdekében, hogy a marketingkampányokat minél hatékonyabban tudják irányítani és minél pontosabb adataik legyenek.
„Célunk, hogy a külföldi és belföldi turisták számára is vonzóbbá tegyük Magyarországot, és a szezonális ingadozásokat csökkentsük.”
A 2025-ös tervek és feladatok kapcsán hangsúlyozta, fontos külön figyelmet fordítani a hivatásturizmus (üzleti utazások, konferenciák) erősítésére, mivel ez stabil bevételi forrást jelent a szálláshelyek és szolgáltatók számára, és ehhez elengedhetetlen az infrastruktúra fejlesztése, a közlekedési lehetőségek optimalizálása és az érkezési élmény javítása, különösen a repülőtereken.
Fotó: SZT
Úgy számolnak, hogy a turisztikai szektor idén akár 14,2 százalékos GDP hozzájárulást érhet el (a szektor jelenleg a GDP 13 százalékát adja), míg a szálláshely költéseknél 1170 milliárd forinttal és 5100 milliárd forint teljes költéssel számolnak.
Kulcsfontosságú a stratégiai piacok kiválasztása, ehhez a fókuszált marketingtevékenység biztosítja, hogy a befektetett források a lehető legnagyobb megtérülést hozzák. Kiemelte, meg kell találni azt az optimumot, hogy mennyit érdemes egy piacra költeni, ezek a költések milyen számokat tudnak hozni. Ennek érdekében megszabták azon országokat, amelyekre főként fókuszálni kell. Ezek pedig az Egyesült Királyság, Franciaország, Spanyolország, Németország, Lengyelország, Kína. Hozzátette: „az állami támogatással célzottan kiválasztott országokból érkező vendégek számának növelése mellett továbbra is figyelünk más piacokra is, hogy a magyar turizmus fejlődése fenntartható maradjon.”
Szintén nagy jelentősége van a szolgáltatókkal való együttműködésnek, mert a közös kampányok és promóciók révén hatékonyabban lehet elérni a célközönséget. Erre jó példa a tavalyi évben kísérleti jelleggel életre keltett téli Szép-kártya kampány, amely keretében több mint 300 szolgáltató nyújtott kedvezményeket, ami jelentős eredményeket hozott.
A turisztikai eseményeknek nagy szerepük van vendégforgalom növelésében. Magyarország számos nagy volumenű rendezvénynek adott otthont, és az a cél, hogy még több világszínvonalú esemény legyen az országban. Az olyan események, mint a nagy koncertek vagy nemzetközi sportesemények, jelentős vendégforgalmat generálnak, és fontos szerepet játszanak a turisztikai szektor erősítésében. Ezekből több is lesz idén: Guns 'n roses, Imagine Dragons, Katy Perry érkeznek nyáron, kiemelte a fontosabb fesztiválokat, mint a Sziget, a Strand, az Efott, a Művészetek Völgye, és a Sopronfest rengeteg látogatót vonzhatnak.
Beszédét végül azzal zárta, hogy a jövőben is adatvezérelt döntésekkel, célzott marketinggel és hatékony együttműködésekkel további növelésre kerüljön Magyarország turisztikai vonzereje, hogy még több látogató érkezzen az országba.