Hogyan válhat turisztikai termékké egy múzeum?

A múzeum mint turisztikai termék címmel rendeztek szakmai napot november 9-én a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban.

2016. november 9-én közösen szervezett szakmai napot tartott a Pulszky Társaság - Magyar Múzeumi Egyesület, a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége, a Magyar Turisztikai Ügynökség és a Magyar TDM Szövetség a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban „A Múzeum mint turisztikai termék” címmel. A rendezvényre a múzeumok és TDM-ek munkatársait várták a szervezők – „párban”, azaz azoknak a jelentkezését fogadták el elsősorban, ahonnan a múzeum és a TDM munkatársai is bejelentkeztek a rendezvényre. Az érdeklődést mutatja, hogy a tervezett 40 fős közönség helyett közel százan vettek részt a programon, s többek jelentkezését a férőhelykapacitás miatt vissza kellett utasítani.

A rendezvényen a szervezők köszöntői után Németh Szandra és Vella-Varga Orsolya, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum munkatársai egy kvízjátékra invitálták a résztvevőket, amelyben meglepő eredményeket közöltek elsősorban a múzeumok látogatószámával, bevételeivel és megítélésével, valamint a belföldi turisták szokásaival kapcsolatban. A játék során kiderült, hogy a leglátogatottabb múzeumok és turisztikai desztinációk topográfiailag egybeesnek, sőt, a fizető látogatók aránya is ezeken a területeken a legmagasabb. A statisztikai adatok továbbgondolásra érdemesek és az együttműködés szükségességét támasztják alá a játékvezetők szerint.

A játékot követően Simonyi Norbert, a Magyar Turisztikai Ügynökség kulturális turizmusért felelős munkatársa egy korábbi, 1000 fős mintán végzett felmérés eredményeit mutatta be. A kutatás bizonyította, hogy a múzeumok legfontosabb célközönsége a 40 év feletti korosztály, akik általában magasan kvalifikáltak és lehetőségük van magasabb költésre – azonban egyelőre a múzeumok nagy része ezt a lehetőséget nem használja ki. Kiemelte, hogy ugyan a múzeumok egyre izgalmasabb, igényesebb kínálata kiváló programelem lehetne akár a turisztikai csomagok megalkotásakor, jelenleg még a nagy múzeumi rendezvények programjai (pl. Múzeumok Éjszakája, Múzemok Őszi Fesztiválja) sem szerepelnek általában a szállodák és TDM-ek programkínálatában.

Nagy Júlia TDM menedzser, a miskolci turisztikai szervezet ügyvezetője és Vass Nóra, a Herman Ottó Múzeum Marketing és Kommunikációs Osztályának vezetője közös előadásban mutatta be a TDM és múzeum közötti összehangolt munkát. Céljuk, hogy a városba érkező turisták számát megduplázzák 2020-ig, ehhez szükség van eladható, jó turisztikai termékekre a múzeumokban is. A Herman Ottó Múzeum valamennyi létesítményében széles, minden korosztály érdeklődésének megfelelő, sokszínű turisztikai terméket tudnak kínálni, amelynek piacra vitelében fontos szerepet játszik a TDM. Mindezek mellett idén tavasszal indult a „Miskolci Mosolyprogram” a TDM szervezésében, melynek tagjaként a múzeumi „frontline” kollégák szakmai fórumokon, tréningeken vesznek részt, és a látogatók minősíthetik a tárlatvezetőket, az ügyfélszolgálati kollégákat egy applikáció segítségével.

Különleges és érdekes az Edelényi Kastélysziget turisztikai termékké formálásának története. A Miskolctól alig 30 km-re található kastélyt az 1700-as évek végén Jean-François L’Huillier építtette, egy felvidéki vándor templomfestő pedig később 6 szobáját kifestette. Bay Judit, a kastély vezetője azt mutatta be, hogy hogyan lehet ezekből az adottságokból olyan turisztikai élménycsomagot kialakítani, amely minden korosztály számára vonzóvá tudja tenni a kastély kiállításait.

A szakmai fórum végén számos kérdést fogalmaztak meg a résztvevők, ezt követően pedig a Magyar Turisztikai Ügynökség támogatásával városfelfedező játékra hívták a résztvevőket – bemutatva az interpretáció új eszközrendszerét, amely a múzeumokban és desztinációs programokban is kiválóan használható lehet.


Kína üzleti világa és kultúrája Budapesten

Kína üzleti világa és kultúrája Budapesten 

Június 26–27-én Budapestre érkezik a China Brand Fair, Közép-Európa egyik legnagyobb kínai üzleti és kulturális rendezvénye.
Muzsikaszó csendült fel az ország több helyszínén

Muzsikaszó csendült fel az ország több helyszínén 

Mintegy 140 cigányzenekar szórakoztatta a magyar vendéglátóhelyek közönségét a Dankó Pista Emléknapon.
Panaszkodnak a Balaton zöld vízére

Panaszkodnak a Balaton zöld vízére 

Az összegyűlt algatömeg a szél keltette áramlások hatására gyorsan el is tűnhet, míg más tóterületeken akár meg is jelenhet.
Életmű-kiállítás Szipál Márton fotóiból

Életmű-kiállítás Szipál Márton fotóiból 

A tárlaton Hollywood magyar királyának műtermét is megidézik.
Magyar siker a nemzetközi ingatlanfejlesztési élvonalban

Magyar siker a nemzetközi ingatlanfejlesztési élvonalban  

A világ legjobb városrész-fejlesztése díjat nyerte el a Liget Budapest Projekt az ingatlanok Oscar-díjának is hívott megmérettetésen.
Rejtett veszély a Balaton déli oldalán

Rejtett veszély a Balaton déli oldalán 

A marásvonal mintegy 60 kilométer hosszú, víz alatti árok, amely Balatonkeresztúr és Balatonvilágos között található, jellemzően 500-1000 méterre a parttól.
Jön a fővárosi öbölúszás

Jön a fővárosi öbölúszás 

Több mint 1600 fős mezőnnyel rendezi meg a Budapest Sportiroda 2025. június 21-én, szombaton a 3. MOL Campus Öbölúszást.
Múzeumok Éjszakája a pesti belvárosi templomban

Múzeumok Éjszakája a pesti belvárosi templomban 

2025. június 21-én a Budapest-Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom is csatlakozik a Múzeumok Éjszakája ’25 elnevezésű országos eseménysorozathoz.
Gyógynövények, illatok, balatoni hangulat – jön a Levendula Fesztivál

Gyógynövények, illatok, balatoni hangulat – jön a Levendula Fesztivál 

Az immár több mint húsz éves múltra visszatekintő rendezvény idén új köntösben tér vissza.
Zenei élmények országhatáron innen és túl

Zenei élmények országhatáron innen és túl 

A Határtalan nyár rendezvénysorozat továbbra is sokszínű kulturális élményeket kínál mindenki számára.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.