Hogyan válhat turisztikai termékké egy múzeum?

A múzeum mint turisztikai termék címmel rendeztek szakmai napot november 9-én a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban.

2016. november 9-én közösen szervezett szakmai napot tartott a Pulszky Társaság - Magyar Múzeumi Egyesület, a Magyar Vidéki Múzeumok Szövetsége, a Magyar Turisztikai Ügynökség és a Magyar TDM Szövetség a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban „A Múzeum mint turisztikai termék” címmel. A rendezvényre a múzeumok és TDM-ek munkatársait várták a szervezők – „párban”, azaz azoknak a jelentkezését fogadták el elsősorban, ahonnan a múzeum és a TDM munkatársai is bejelentkeztek a rendezvényre. Az érdeklődést mutatja, hogy a tervezett 40 fős közönség helyett közel százan vettek részt a programon, s többek jelentkezését a férőhelykapacitás miatt vissza kellett utasítani.

A rendezvényen a szervezők köszöntői után Németh Szandra és Vella-Varga Orsolya, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum munkatársai egy kvízjátékra invitálták a résztvevőket, amelyben meglepő eredményeket közöltek elsősorban a múzeumok látogatószámával, bevételeivel és megítélésével, valamint a belföldi turisták szokásaival kapcsolatban. A játék során kiderült, hogy a leglátogatottabb múzeumok és turisztikai desztinációk topográfiailag egybeesnek, sőt, a fizető látogatók aránya is ezeken a területeken a legmagasabb. A statisztikai adatok továbbgondolásra érdemesek és az együttműködés szükségességét támasztják alá a játékvezetők szerint.

A játékot követően Simonyi Norbert, a Magyar Turisztikai Ügynökség kulturális turizmusért felelős munkatársa egy korábbi, 1000 fős mintán végzett felmérés eredményeit mutatta be. A kutatás bizonyította, hogy a múzeumok legfontosabb célközönsége a 40 év feletti korosztály, akik általában magasan kvalifikáltak és lehetőségük van magasabb költésre – azonban egyelőre a múzeumok nagy része ezt a lehetőséget nem használja ki. Kiemelte, hogy ugyan a múzeumok egyre izgalmasabb, igényesebb kínálata kiváló programelem lehetne akár a turisztikai csomagok megalkotásakor, jelenleg még a nagy múzeumi rendezvények programjai (pl. Múzeumok Éjszakája, Múzemok Őszi Fesztiválja) sem szerepelnek általában a szállodák és TDM-ek programkínálatában.

Nagy Júlia TDM menedzser, a miskolci turisztikai szervezet ügyvezetője és Vass Nóra, a Herman Ottó Múzeum Marketing és Kommunikációs Osztályának vezetője közös előadásban mutatta be a TDM és múzeum közötti összehangolt munkát. Céljuk, hogy a városba érkező turisták számát megduplázzák 2020-ig, ehhez szükség van eladható, jó turisztikai termékekre a múzeumokban is. A Herman Ottó Múzeum valamennyi létesítményében széles, minden korosztály érdeklődésének megfelelő, sokszínű turisztikai terméket tudnak kínálni, amelynek piacra vitelében fontos szerepet játszik a TDM. Mindezek mellett idén tavasszal indult a „Miskolci Mosolyprogram” a TDM szervezésében, melynek tagjaként a múzeumi „frontline” kollégák szakmai fórumokon, tréningeken vesznek részt, és a látogatók minősíthetik a tárlatvezetőket, az ügyfélszolgálati kollégákat egy applikáció segítségével.

Különleges és érdekes az Edelényi Kastélysziget turisztikai termékké formálásának története. A Miskolctól alig 30 km-re található kastélyt az 1700-as évek végén Jean-François L’Huillier építtette, egy felvidéki vándor templomfestő pedig később 6 szobáját kifestette. Bay Judit, a kastély vezetője azt mutatta be, hogy hogyan lehet ezekből az adottságokból olyan turisztikai élménycsomagot kialakítani, amely minden korosztály számára vonzóvá tudja tenni a kastély kiállításait.

A szakmai fórum végén számos kérdést fogalmaztak meg a résztvevők, ezt követően pedig a Magyar Turisztikai Ügynökség támogatásával városfelfedező játékra hívták a résztvevőket – bemutatva az interpretáció új eszközrendszerét, amely a múzeumokban és desztinációs programokban is kiválóan használható lehet.


Elképzelhető, hogy végleg lezárják a Rám-szakadékot

Elképzelhető, hogy végleg lezárják a Rám-szakadékot 

A klímaváltozás a népszerű kirándulóhelyekre is hatással van.
Kiosztották a Hévíz Város Turizmusáért díjat

Kiosztották a Hévíz Város Turizmusáért díjat 

Molnár Ágnes a szálloda nyitása óta az Európafit oszlopos tagja.
Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni

Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni 

Egy friss kutatás eredményeiről számolt be Sulyok Judit, a Pannon Egyetem Turizmus Intézeti Tanszékének tudományos munkatársa a Veszprémben tartott Balaton Konferencián, május 2-án.
Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái

Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái 

Az Évgyűrűkben őrzött történetek – Magyarország fáinak titkos meséi című fotókiállítást május 4-én nyitják meg Badacsonyörsön.
Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.