Így lehetne még sikeresebb a hazai folyami turistahajózás

A márciusi ASTA Global River Cruise Expo siker és promóciós lehetőség a hazai hajós turizmusnak. Az esemény apropójából született egy elemzés arról, milyen fejlődési irányok válhatnának még hasznára az üzletágnak.

Az ASTA Global River Cruise Expo március 16–20. közötti megrendezése siker és promóciós lehetőség a hazai hajós turizmusnak. A rendezvény és konferencia jó alkalom a szektor helyzetének, kihívásainak áttekintésére. Ennek az alkalomnak az aprópóján publikált Balogh Tamás, Karsai Árpád és Kondor Borbála a témában egy elemző írást a Menedzserpraxis Vendéglátás és Turizmus kiadványában. Az elemzés kiterjed a szállodahajóipar mellett a városnéző- és rendezvényhajózás helyzetére is, ajánlásokat fogalmaz meg e területen. Megállapításaik röviden az alábbiak.

Jövedelmező és gyorsan regenerálódó szektor

A kirándulóhajózás világszerte éves szinten 124 milliárd eurós piac, ahol dinamikusan növekszik a belvízi hajós turizmus részesedése, amely Európában csak a Passau-Budapest szakaszon évi 117 millió EUR bevételt termel. A turizmus a pandémiáig a világgazdaság egyik vezető szektora volt, egyik zászlóshajója pedig a hajós turizmus. Az idegenforgalmat ért tektonikus rengés a szektor leállását majd lassú újraindulását okozta. A helyreállásra alágazatonként eltérő prognózisok ismertek. A hajós turizmus rehabilitálása a becslések szerint más alágazaténál gyorsabban, 2023-ra várható. A helyreállás országonként, termék(szolgáltatás)típusonként eltérő lehet, de meghatározó, hogy a versenyzők milyen állapotban, eltökéltséggel és tervezettséggel lépnek a „restart” vonalra.
A szállodahajókhoz kapcsolódó hazai turizmusipar bevétele a túrák kezdetén és végén megszálló vendégek utáni szálláshely-bevételekből, a turistabusz-bérlésből, vendéglátási, program- és idegenvezetési bevételekből, előzőek utazásszervezői tevékenységéből, a hajók kikötői kiszolgálásából (áram- és vízszolgáltatás, hulladékmentesítés), továbbá más addicionális bevételekből (belépő, ajándék, stb.) ered.

Elengedhetelen megújítani az adatgyűjtést

Magyarországon nincs a nyugat-európaihoz hasonló, szofisztikált, rendszeres adatgyűjtés és -elemzés, mely az ágazati tervezést, döntéshozatalt, s a piaci szereplők kapcsolatépítését érdemben támogathatná. Két rendszeres adatfelvétel van, egy a vízi áruforgalom, egy a külföldi lobogójú kabinos személyhajóforgalom mérésére, de ezek sem hasonlíthatók össze a nyugat-európai adatfelvételekkel. A hajós turizmus többi szegmense meg sem jelenik az OSAP-ban. Megfelelő adatgyűjtés és -elemzés hiányában a beavatkozások pontossága és a vízi turizmusra koncentráló (az utóbbi években kétségtelen élénkülést mutató) fejlesztések hatékonysága esetleges, nem biztosítja az összes potenciális hozzáadott érték kibontakoztatását. Ezért a már megindult fejlesztésekkel egyidejűleg, s a további fejlesztések tervezése előtt szükséges a hazai adatgyűjtés és -elemzés rendszerének haladéktalan felülvizsgálata.

A szállodahajók is megérkeznek az NTAK-ba?

A magyarországi hajós turizmus (a hazai és külföldi állampolgárságú vendégek) megoszlásáról nincs rendszeres statisztikai adatközlés, így a hazai vállalatok és hajóik teljesítménye hitelesen nem értékelhető, az utasok állampolgárság, életkor, foglalkozás stb. szerinti összetétele nem azonosítható, ezért az egyes magyarországi szolgáltatási szegmensekben a külföldi turisták jelenlétének mértéke sem világos, a külföldi statisztikákkal kompatibilis magyar statisztika nem készíthető. Pedig ez lenne az intézkedések hatékony tervezésének alapja. Egyes információk szerint az MTÜ ezt felismerve a MAHART számára rendelkezésre bocsát egy informatikai rendszert, melyben az utóbbi napi szinten köteles gyűjteni és az NTAK-kal közölni a dunai szállodahajókon éjszakázó vendégek kumulált adatait, hogy láthatóvá váljon a Budapest számára meghatározó szegmens teljesítménye.

Minősítési rendszert a hajóknak is!

A rendkívül vegyes magyar hajópark megújításának támogatására és a hajós turizmus szolgáltatóinak egységesen magas minőségű szolgáltatások nyújtására való alkalmasságának garantálására turisztikai hajóminősítési védjegyrendszer bevezetése szükséges, amely a hajók műszaki állapotán kívüli – turisztikai vonatkozású – szolgáltatáselemeket értékel. Ezzel egyrészt közvetett módon általános ösztönző hatás gyakorolható a szolgáltatási színvonal emelésére, másrészt a minősítési rendszer ösztönzőleg hathat a magas életkorú magyar hajóállomány fokozatos megújítására, korszerű (új) járművek beszerzésére.

Esélyt kaphatna a fejlődésre a hazai hajóipar

A hajópark fejlesztését végre elsődlegesen magyar tervezői és gyártóbázison kell megoldani az e célra szánt forrásoknak a nemzetgazdaságban maradása, s a megfelelően piacképes hazai hajóipari infrastruktúra biztosítása, szolgáltatóképessége bővítése és versenyképessége erősítése érdekében. A hajós turizmus és a hajóipar fejlesztését összehangoltan, egymásra tekintettel javasolt megtervezni és végrehajtani.
A hazai hajógyártás meglévő konstrukciós-technológiai tapasztalatait felhasználva a Magyar Innovatív Hajóipari Klaszter készített folyami személyhajó-terveket, a hazai, részben szlovákiai Révkomáromban történő hajógyártás megoldható lenne.

Magyar tervezésű korszerű kabinos személyhajó látványterve (Forrás: Magyar Innovatív Hajóipari Klaszter).

Kulturáltabb dokkolási viszonyok, munkaerőképzés szükséges

A hajó- és a partoldali szolgáltatások együttműködését fejleszteni kell olyan integrált rendszer kialakításával, mely a legrövidebb idejű kikötői tartózkodás mellett is a legnagyobb hozzáadott értéket biztosítja a parti szolgáltatások igénybevehetőségének bővítése révén. A kikötőhelyeket úgy kell kialakítani, hogy az egymás mellé kikötött hajók utasainak a szomszédos hajókon a partraszállás érdekében történő átközlekedése balesetmentesen, kényelmes, és nemcsak a hajókhoz, és az utasok ízléséhez, de főleg a turisztikai attrakciót jelentő világörökségi érték méltó megőrzéséhez képest esztétikus megoldásokkal biztosítható legyen akkor is, ha nincs mód rá, hogy csak azonos típusú hajók kössenek egymás mellé az adott kikötőhelyen. Ez a hajós turizmus szolgáltatásait igénybe vevő szenior korosztály igényeit kielégítő fizikai infrastruktúra egyéb elemeire is megfelelően irányadó. A fogadó turistabuszok parkolásának megoldása, legalább a fel- és a leszállítás megbízható kialakítása nélkülözhetetlen.

A hajós és kikötői szakmák jelentős munkaerőhiánnyal küzdenek, vonzóbbá tételük érdekében bérfejlesztési rendszer kialakítása szükséges. A hajókon és a kikötőkben dolgozó humán erőforrás fejlesztése céljából elengedhetetlen a meglévő képzési programok fejlesztése és kiterjesztése a legtöbb hajós és kikötői munkakörre.

 A teljes elemzést a csatolmányban olvashatják.



 


A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról

A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról 

A SZÉP-kártya felhasználási szabályainak 2025. január elsejei módosítása milyen hatással lehet a hazai turizmus és vendéglátás szektorra?
Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét

Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét 

A közlekedési szakértőként elhíresült politikus legfrissebb Facebook bejegyzésében részletesen beszámol arról, miért tartotta fontosnak, hogy a 2025. évi költségvetésben megvonják a főváros marketingügynökségének, a Budapest Brand forrásainak nagy részét.
Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló

Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló 

Október végén robbant a hír, hogy lebontás fenyegeti a Körszállót, hivatalos nevén a Hotel Budapestet, most újabb részletek derültek ki.
Márciusban életre kel a rakpart

Márciusban életre kel a rakpart 

Télen kell készülni a nyárra, idén is lesz rakpartnyitás, nem is akárhogy – írta a főpolgármester a Facebook-oldalán csütörtökön.
Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál

Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál 

Közösen dolgozik Salgótarján és a szlovákiai Sátorosbánya önkormányzata, valamint a salgótarjáni Dornyay Béla Múzeum Somoskő és Salgó várainak értékmentésén európai uniós támogatással.
Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is

Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is 

Szerdán több helyen hullott néhány centiméter hó, de ez még nem elegendő a sípályák üzemeltetéséhez.
Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re

Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re 

Egy friss tanulmány áttekintést ad a globális rendezvényágazat idei évi kilátásairól, trendjeiről.
Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat

Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat 

A Király utcai Central Passage Társasház már megtalálta a módját, hogy továbbra is szálláshelyként működhessenek a lakásai.
Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből

Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből 

Egy híres magyar művész képei az űrben és David Bowie szívében is helyet kaptak. Most alkotásaival a Balatonra csalogatják a turistákat. A Vasarely kiállítás január 18-tól március 9-ig lesz látható Balatonfüreden.
Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő

Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő 

Az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.