Az utasok kétharmada nincsen tisztában azzal, milyen jogok illetik meg tömegközlekedésre váltott jegyükkel. Ezen kívül a hazai légi utasok 78%-a nem ismeri a repüléssel kapcsolatos jogait, ez az arány a második legmagasabb Európában. Éppen ezért az „Utasjogot mindenkinek” kampány legfőbb célkitűzése az utazóközönség tudatosságának növelése, valamint az utasok figyelmét felhívni arra, hogy merjenek élni jogaikkal.
Az Európai Bizottság közlekedéspolitikájának középpontjába a felhasználót állítja. A legfontosabb EU utasjogok – mely mindenkit megillet, és amelyre érdemes odafigyelni minden utazónak – a következők:
- Mindenkit egyenlő jogok illetnek meg a hozzáférés tekintetében.
- A fogyatékkal élő és mozgásukban akadályozott utasokat asszisztencia illeti meg utazás közben, mely semmilyen rájuk rótt plusz költséggel nem járhat.
- Az utasoknak az utazás minden fázisában joga van a megfelelő tájékoztatáshoz, különösen speciális helyzet esetén.
- A szolgáltató hibájából történő utazásmegszakítás esetén az utasoknak jogukban áll lemondani az utat, és kártérítésben részesülhetnek.
- Nem az utas által előidézett speciális helyzet esetén az utasok átszervezhetik utazásukat, átfoglalhatják jegyüket.
- Indulás előtt vagy a csatlakozás közben bekövetkező hosszú késés esetén az utasoknak joguk van az azonnali segítséghez.
- Az utasoknak joguk van kompenzációhoz.
- Az utasokért és csomagjaikért a szolgáltató vállal felelősséget.
- Panasz kezeléséhez való jog.
- Az EU-s utasjogok végrehajtásához és érvényesüléséhez való jog.
Utasjogok a mobilon
A kampány „Utasjogai mindig kéznél” nevű, 4 mobilplatformon elérhető applikációjának célja növelni az utasok tudatosságát, valamint segíteni őket abban, hogy bármikor, gyorsan és könnyen információt szerezhessenek a jogaikról, továbbá arról, hogy kihez forduljanak panaszaikkal. Az alkalmazás 22 nyelven elérhető, többek között magyarul is.
Az utasjogi rendelet érvényes az Unió mind a 28 tagállamában, emellett az Európai Gazdasági Térség (EGT) államaiban is alkalmazni kell az előírásokat. A kampány részeként létrejött egy honlap is, ahol az utasok minden információt megtalálhatnak az őket illető jogokról, közlekedési eszközökre lebontva. A honlap az EU összes tagállamának nyelvére le van fordítva, így biztosítva mindenki számára a saját nyelvén elérhető tájékoztatást.
A kampány célja, hogy az emberek jól informáltak legyenek, és ezt a tudatosságot proaktívan alkalmazzák is, vagyis mindenki éljen utasjogaival.
Forrás: Turizmus Online