Mennyire változtak az utóbbi években a hazai szállodai építészeti, belsőépítészeti megoldásai? Milyen ön szerint a hazai szállodák enteriőrjének ötletessége, eredetisége?
Számomra úgy tűnik, a legsikeresebb és leginnovatívabb szállodai projektek elsősorban felújítások, azaz inkább az újra gondolt, a kor igényeihez igazított épületekben és belső terekben jelennek meg idehaza. A historikus épületek külső homlokzati és belsőépítészeti átalakítása, esetleges bővítése, világszínvonalú eredményeket hozott, és jelenleg is több hasonló projekt van fejlesztés alatt. Ezeknél a folytonosság, a kulturális kapcsolódások jól érzékelhetők, éppen úgy, ahogy az adott kor szellemisége. Az új építésű szállodák viszont többnyire elmaradnak a nemzetközi színvonaltól, mind koncepciójukat, mind pedig megvalósításuk módját illetően. Itt sajnos gyakran hiányzik a szellemesség vagy éppen a korszellem, ami nélkül nem jöhetnek létre hosszú távon is maradandó, jól értelmezhető építészeti értékek.
Vajon mennyire veszik figyelembe a külföldi trendeket a hazai építészek és belsőépítészek? Mintha külhonban előrébb járnának merészségben, vagy akár a fenntartható tárgyak, kellékek felhasználásában, a poénos kontrasztok megteremtésében, mint ahazai házak esetén.
A kommunikáció globalizációjával ma minden információ azonnal elérhető, mindenki számára. Ennek okán a nemzetközi trendek soha nem látott mértékben mindenütt láthatóvá váltak. Én úgy látom, hogy ma már Budapest tele van olyan szállodákkal és éttermekkel, amelyek a világ bármely pontján működhetnének, és bárhol megállnák helyüket.
A tulajdonosok, az üzemeltetők és a tervezők is rendelkeznek már azzal a tájékozottsággal, ami ahhoz szükséges, hogy egy-egy ilyen hely megszülethessen. Ma sokat utazunk, és személyesen ismerjük meg a világ legmeghatározóbb turisztikai célpontjait. Úgy vélem, azok a megoldások lehetnek a jövőben érdekesek, amelyek a helyi értékeket, hagyományokat, lokális sajátosságokat képesek bemutatni. Ma, amikor a világ bármely pontja gyorsan elérhető, az utazók a helyi értékeket, a finom különbségeket, a sajátosságokat keresik. Ettől válik egy hely megjegyezhetővé, igazán szerethetővé.
A mai környezetben mennyire fontos ez a verseny?
Az elmúlt években mindenki számára egyértelművé vált, hogy a klímaváltozás nem egy jövőben bekövetkező, hanem már a mindennapjainkat is meghatározó jelenség. Ezért olyan vendégterek létrehozására érdemes törekedni, amelyek az ezzel kapcsolatos üzeneteket képesek pozitív, motiváló módon megfogalmazni.
A mi versenyünk értékrendet képvisel. Célja, hogy ezeket az értékeket a turizmus szereplői számára, illetve a széles közönségnek kommunikálják, láthatóvá tegyék a szektor eredményeit, és értékeljék a kihívásokra adott jó válaszokat. Olyan kor előtt állunk, ahol az ágazat komoly átalakuláson kell, hogy keresztül menjen. A változás és a célok megfogalmazására pedig az egyik legjobb eszköz a megmérettetés, a jó gyakorlatok bemutatása és értékelése.
Forrás: Turizmus Online