A futóturizmus fejlődése makrogazdasági szinten is figyelmet érdemlő - állítja a legnagyobb magyarországi futóversenyeket szervező Budapest Sportiroda (BSI), amely az őszi szezonra készülve eddig soha nem látott számokat tett közzé a külföldi futók budapesti tartózkodásának haszna és a versenyek gazdasági hatása kapcsán.
A tavaszi 31. Telekom Vivicittá Városvédő Futást követően a KPMG Tanácsadó Kft elkészítette ennek a rendezvénynek is a turisztikai és gazdasági hatásvizsgálatát. Akkori beszámolónkat itt olvashatják, a tanulmány összefoglalója a Letölthető fájlok menüpontból érhető el.
A BSI legutóbbi három nagy eseményére - 31. Telekom Vivicittá Városvédő Futás (2016), 30. Wizz Air Budapest Félmaraton (2015), 30. SPAR Budapest Maraton (2015) - a világ több mint 80 országából több mint 18000 külföldi futóturista (futók és kísérőik) érkezett hazánkba. A három verseny alkalmával 68000 éjszakát töltöttek Budapesten (főként négycsillagos szállodákban és apartmanokban).
A három verseny 3,86 milliárd forintnyi közvetlen hatást generált a hazai gazdaságban, ebből a külföldi futóturisták direkt költései meghaladták a 2,8 milliárd forintot. A közel ötven oldalas tanulmányban a futóturizmushoz köthető számok mellett az államkasszába befolyó összegek ismertetése is megtalálható. Turisztikai szempontból is kiemelten fontosak ezek a versenyek, melyek hozzájárulnak Budapest, mint aktív turisztikai célpont általános promóciójához.
A regisztrált futók száma a szóban forgó három eseményen, mint Magyarország három legnagyobb szabadidősport rendezvényén, meghaladta a 74000 főt. (Ez a szám 2010-hez képest 37000-rel, azaz a kétszeresére emelkedett!)
A három budapesti futóesemény nemzetgazdasági szinten 1,14 milliárd forint adó- és járulékbevételt biztosított az államháztartás számára.
Mindezek mellett azért fontos megjegyezni, hogy a városnéző buszos csoportok ilyen versenyek idején igencsak nehéz helyzetbe kerülnek. Amint egy idegenvezető felhívta a figyelmünket, az Ironman verseny miatt ezen a hétvégén megbénult a főváros. Nem lehetett megállni turistabuszokkal a rakpartokon és a főbb turisztikai látványosságok közelében, nem lehetett megközelíteni a pesti rakparton található kikötőket, a városnéző hajókat, rendezvényhajókat. A Parlamentbe igyekvő csoportok sem állhattak meg az erre a célra kialakított rakparti buszmegállókban.