"Ahogy 2020-ban a Covid járvány kitörését megelőzően, idén is nagyon biztatóan indult a szezon, az utazásszervezők tapasztalatai alapján január-februárban a foglalások mértéke időarányosan elérte a 2019-es év azonos időszakának 80 százalékát. Február 24-e azonban újabb változást hozott. A háború hírére a kiutaztatásban nincsenek számottevő lemondások, mert óriási az emberekben az utazási kedv, de a foglalások üteme lelassult. A beutaztatásban azonban az utóbbi hetekben megálltak a lekérések, és az áprilisi, májusi csoportok nagy részét lemondták a külföldi partnerek" – mondta el lapunk kérdésére Molnár Judit. A MUISZ elnöke azt is hozzátette, hogy az utazásszervezők munkáját negatívan sújtja az euró-forint árfolyam alakulása, valamint a háború hatására az egekbe szökött üzemanyagárak miatt egyre drágább repülőjegyek is. Molnár Judit átlagban 15 százalékos árdrágulásról számolt be lapunknak a kiutazási piacon tavaly februárhoz képest. Elmondta, hogy nehezítő tényező az is, hogy nem a régi volumenben állnak rendelkezésre a légitársaságok kapacitásai, azaz kevés a járat, a gépek szinte teljes kapacitással üzemelnek és a jegyek árai is emelkedtek.
Komoly emelkedés jöhet a turistabuszok áraiban
"Sokan talán nem is tudják, de a jelenleg érvényben lévő üzemanyag ársto , nemcsak a 7,5 tonnánál nagyobb teherautókra, hanem a turistabuszokra sem terjed ki, ezért utóbbiak ma 700 forint körüli árakon tankolnak, így az üzemeltetők kénytelenek lesznek a megnövekedett költséget továbbhárítani. Emellett a munkaerő bérköltsége, az alkatrészek ára és a szervizelés díja is emelkedik, ami ugyancsak dráguláshoz vezet - fűzte hozzá a szakember. A háború hatásai kapcsán az MUISZ folyamatosan tartja a kapcsolatot az európai utazási irodák szövetségeinek ernyőszervezetével (ECTTA), melynek a MUISZ is tagja. A szervezetben a beszámolók azt mutatják, hogy minél nyugatabbra haladunk hazánktól, annál inkább az előnytelen gazdasági hatásokat elemzik az utaztatók, míg a háború közelében fekvő országokban a humanitárius szempontokra fókuszálnak. „Derűlátásunkat az adja, hogy bár a turizmus a béke iparága, így nagyon gyorsan és érzékenyen reagál a világban történő negatív történésekre, szerencsére legalább olyan gyorsan regenerálódik is" - hangsúlyozta a MUISZ-elnök, aki ismertette a szövetség közelgő eseményeit is. Április 5-én szakértők közreműködésével a légiközlekedés aktuális kérdéseiről kerekasztal beszélgetést, április 11-én közgyűlést tart a szövetség a vadonatúj Magyar Zene Házában, és április 28-án tanulmányút keretében ismerhetik meg a tagok a Szentendrei Szabadtéri Múzeum újonnan megnyíló erdélyi tájegységét.
Gyógyító vízesés, világörökségi őserdő, tóról-tóra túra
Kovács Krisztina, az Osztrák Nemzeti Idegenforgalmi Hivatal (Österreich Werbung) képviseletében elmondta, társaságuk négy termékre fókuszál, a mozgásra, a pihenésre, a kultúrára és a gasztronómiára. Számos kuriózumot felsorolt, amelyekért érdemes felkeresni nyugati szomszédunkat. Ezek között említette azt a túraútvonalat, amely 350 kilométer hosszan köti össze Salzkammergut 35 tavát. Kelet-Tirolban található az Alpok egyetlen leghosszabb szakaszon szabályozatlan gleccserfolyója, amely mentén szintén egy hosszútávú túraösvényt hoztak létre. A Dürrensteini vadon szintén egy igazi unikum, Közép-Európa egyik utolsó őserdeje, amelynek bükkösei a világörökség részét képezik. A szakember mesélt a Krimmli-vízesésekről is, amely igazi klimatikus gyógyhelynek számít. Itt a víz 380 méteres magasságból zuhan a mélybe, olyan finom permetet hozva létre, amely belélegezve különösen kedvezően hat az allergiás eredetű légúti gyulladásokra. Megtudhattuk azt is, hogy Ausztriában sáfrányt is termesztenek, és a családi biogazdaságokban dolgozók kezei alól olyan gasztronómiai különlegességek kerülnek ki, mint a fenntartható módon termesztett tönkölyrizs Schmetterlinghofban, vagy Burgenlandban Conney bio málnalekvárjai, -szörpjei, -ecetei, -likőrjei. Ausztriában a hógömb sem tucatgyártmány, a Perzy-család bécsi manufaktúrájában ma is kézzel készül a szívet melengető szuvenír, amely több mint 100 éve ebből a családi üzletből indult világhódító útjára.
Egy új dunai hajó adta a helyszínt
A rendezvénynek a januárban vízre bocsátott, az 50-es években készült és csodásan felújított Citadella hajó adott otthont, amely a Balatoni-Dunai Sétahajózási Kft. egyik legújabb terméke. A társaság otthonosan mozog a balatoni nosztalgiahajózásban: a reformkori Kisfaludy hajó másolatát 2014 óta üzemeltetik nagy tavunkon, és mivel úgy látják, hogy óriási a kereslet a sétahajózási üzletágban a vendéglátásra, két új hajó készítésén dolgoznak. A Vezér és a Vén Duna egyenként 400 fő befogadására lesznek alkalmasak és jövő márciusban bocsátják őket vízre a Dunán. A társaság célja, hogy a vacsorahajókkal Budapestet is bevegye. A fővárosban első osztályú cateringet igyekeznek kínálni helyben készült, friss italokkal, megfizethető áron. A Citadella fedélzetén szintén gasztronómiával kiegészülő különféle egyórás sétahajó programokat kínálnak Duna Cruises márkanév alatt. A Március 15-e téren a 10-es dokknál átmeneti kikötőjük végleges formába hozásán dolgoznak. A külföldi turisták mellett a belföldi keresletre is nagyban építenek, Budapesten éttermeket is üzemeltetnek, ahol 65 százalékra tornázták fel a belföldi vendégek arányát.
Turizmus Online