A Magyar Turisztikai Ügynökség kutatási és ágazati képzési igazgatója Czelleng Ádám azt emelte ki, hogy az NTAK számára nyújtott adatszolgáltatás lehetővé teszi az adatvezérelt ágazatirányítást és a rugalmasan alakítható marketingtevékenységet. Hangsúlyozta, hogy az NTAK és egyéb adatbázisok alkalmazásával a ki nem használt turisztikai potenciál elemezhető, ezáltal növelhető a vendégforgalom. A szakember rámutatott, hogy a 45 ezer szálláshely 80 százaléka az MTÜ által biztosított, ingyenes Vendégem szoftvert használja. Elmondta, hogy társaságuknál bármilyen marketingdöntést hoznak, azt a minden esetben deperszonalizált és nagyrészt aggregált adatokra, és az ebből kijövő eredményekre alapozzák. Az, hogy már előrejelzéseket is tudnak készíteni, nagyon fontos a kampánytevékenység finomhangolása szempontjából. Az algoritmusoknak hála még azt is fillérre pontosan meg lehet mondani, hogy mekkora marketingköltséget érdemes allokálni adott időben, adott piacra. Azzal, hogy az adatok alapján elemzik a belföldi és külföldi vendégek szokásait, nagyon hatékony és célzott kampányokat tudnak indítani akár célcsoportra, nemre, korra, érdeklődésre való tekintettel. Még az is pontosan meghatározható így, hogy mikor és mit érdemes az imázsfilmben bemutatni, ami biztos elnyeri a targetált turista tetszését.
Tavaly márciusban indították első mesterséges intelligencián alapuló előrejelzéseiket, amelyek segítségével 1-2 százalékos eltérésekkel tudták prognosztizálni a várható vendégéjszaka számokat. A szakember hangsúlyozta, az MTÜ-nek az a célja, hogy mindezt a szálláshelyek számára is egyre nagyobb mértékben rendelkezésre bocsássa, hogy a szolgáltatók is gyorsan reagálhassanak a piaci változásokra. A szakember a 2022-es várakozásokkal kapcsolatban elmondta, hogy az MTÜ folyamatosan frissíti prognózisát a gazdasági környezet alakulásával párhuzamosan. Jelenleg 37 millió vendégéjszaka elérését jósolják az idén, ami már nem marad el jelentősen a 2019-es bezzegév 42 milliós vendégéjszakaszámától. Mostanra egyébként a vendégforgalom háromnegyede és a piaci kapacitások kétharmada visszaépült. A vendéglátás árbevételei 80 százalékkal magasabbak mint 2021-ben. Érdekes adat, hogy az összes online kasszabevétel 8 és fél százaléka vendéglátóhelyeken realizálódik.
A kutatási igazgató azt is kiemelte, hogy a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók NTAK-adatszolgáltatásával még teljesebb lesz a kép, amelyet az adatokból összeállíthatnak. Jelenleg több mint 10 ezer vendéglátóhely regisztrált már az NTAK-ba, és érdekesség, hogy Budapesten ezek között a legnagyobb a vegán terméket is kínáló éttermek aránya.