Hazai kutatás a bolygónk sorsáról

A klímaváltozás mérsékléséhez nemcsak környezetbarát termékek vásárlására, hanem az egyéni fogyasztás csökkentésére is szükség van, mivel a túlfogyasztás jelentős környezeti károkat okoz. Bár a zöld fogyasztás, vagyis a fenntarthatóbb termékek választása fontos lépés, önmagában nem elegendő a környezeti problémák megoldására.

Az ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció Intézet kutatása a mérsékelt és zöld fogyasztás különböző formáinak elterjedtségét vizsgálta egy felnőtt magyar reprezentatív mintán. Arra voltak kíváncsiak, hogy vajon mennyire jellemző a felesleges vásárlások visszafogása, a tárgyak megjavítása, vagy éppen az együttműködő fogyasztás, vagyis a kölcsönzés és a használt termékek vásárlása. De az is érdekelte a kutatókat, hogy a mérsékelt fogyasztás különböző formái és a zöld fogyasztás milyen kapcsolatban állhat az anyagias szemlélettel, a vásárlás élvezetével, illetve az ökoszorongással és ökobűntudattal. Kutatási eredményeik rámutatnak arra, hogy ha a fogyasztásról van szó, az emberi agy igen találékony tud lenni a kerülőutak keresésében.

Mérsékelt fogyasztás — inkább kényszer, mint döntés

A kutatás szerint a mérsékelt fogyasztás leginkább a nőkre, a negyven év felettiekre és az alacsonyabb szubjektív anyagi helyzetű válaszadókra volt jellemző. Sokatmondó adat, hogy egyértelműen a vásárlások visszafogása volt a romnegyede (73,2 százalék) válaszolta, hogy legalább kicsit jellemző rá ez a viselkedésforma.


Fotó: Depositphotos

Ezzel szemben mindössze az emberek kicsit több mint egyharmadára (38,7 százaléj) jellemző legalább kicsit a tárgyak megjavítása, és még ennél is kevesebben, csupán a válaszadók 15,9 százaléka jelezte, hogy legalább kicsit jellemző rá az együttműködő fogyasztás valamilyen formája. Talán kevéssé meglepő, de minél alacsonyabb egy válaszadó szubjektív anyagi helyzete, annál jellemzőbb rá a vásárlások visszafogása és a javítás is. Ugyanakkor az átlagon felüli szubjektív anyagi helyzetű válaszadókra kevésbé jellemző az együttműködő fogyasztás.

Mindez megerősíti a korábbi kutatásokat, melyek szerint a mérsékelt fogyasztás nem mindig választott viselkedésforma, hanem a szegénységhez, elszegényedéshez való alkalmazkodás egy módja is lehet.

Az ELTE kutatói azonban elképzelhetőnek tartják, hogy az ínséges időkhöz való alkalmazkodásnak a későbbiekben is megmarad némi pozitív határtelemben vett egyszerűbb életmód, és az anyagi javak nyújtotta elégedettség helyett a nem anyagias értékekre való összpontosítás önmagában is jutalmazó hatással lehetnek az egyénre, így a mérsékelt fogyasztói viselkedés szokássá válhat, beépülhet az énképbe és hosszú távon fennmaradhat.

Zöld mentőöv eltökélt fogyasztóknak

Az igazi meglepetés akkor érte a kutatókat, amikor kapcsolatot kerestek az anyagiassághoz, illetve környezetünk sorsához való viszony és a fogyasztási módok között. Amikor páronként megvizsgálták a különféle attitűdök kapcsolatait — köztük például az emberi környezetpusztítás iránt érzett bűntudat és a zöld fogyasztás, vagy az anyagias szemlélet és a mérsékelt fogyasztás között —, meglepő eredményre jutottak.


Fotó: Depositphotos

A zöld fogyasztás és a mérsékelt fogyasztásra jellemző viselkedések ugyanis csak gyenge pozitív együttjárást mutattak, tehát nem jelenthető ki egyértelműen, hogy aki a környezetbarát termékeket részesíti előnyben, az a fogyasztás mérséklésére is odafigyel. Ráadásul az is kiderült, hogy akiket aggaszt a bolygó környezeti állapota (ökoszorongó), valószínűbb, hogy zöld fogyasztó lesz, mint hogy visszafogja a vásárlásait.

Az az eredmény pedig különösen meglepő volt, hogy a nagyobb ökobűntudatot érző vásárlók nem voltak hajlamosabbak a vásárlásaik visszafogására, viszont nagyobb valószínűséggel voltak zöld fogyasztók.

Ennek egy lehetséges magyarázata, hogy az ökobűntudat aktív cselekvésre ösztönzi a fogyasztókat, míg a vásárlások visszafogása inkább passzív nemcselekedet. Továbbá a környezetbarát termékek vásárlása az elektromos autótól az újrahasznosított műanyagból készült ruháig kézzelfogható, a külvilág számára is érzékelhető módon tanúskodhat a tulajdonos környezettudatos attitűdjeiről, a vásárlások visszafogásának eredményessége viszont kevésbé jár kézzelfogható, a külvilág felé felmutatható eredménnyel. Sőt, visszautalva a rosszabb szubjektív anyagi helyzettel való kapcsolatra, a mérsékelt fogyasztás azt is üzenheti a külvilág számára, hogy a fogyasztó lecsúszik, elszegényedik.

 


Nyár elején termálturisztikai nemzetközi konferencia Budapesten

Nyár elején termálturisztikai nemzetközi konferencia Budapesten 

A Nemzetközi Termálturisztikai Konferenciát június 4-6. között tartják a magyar fővárosban.
Különös szobor tűnt fel a Falk Miksa utcában

Különös szobor tűnt fel a Falk Miksa utcában 

Különleges látványban lehet részük azoknak, akik a belvárosi Falk Miksa utcába látogatnak: egy 400 kilós műalkotás tűnt fel a Virág Judit Galéria előtt.
A Fürdőszövetség  az idei tervekről

A Fürdőszövetség az idei tervekről 

2023-ban 33 millió vendég járt a magyarországi fürdőkben, tavaly ennél 5 százalékkal több, de ez még mindig elmaradt mintegy 10 százalékkal a 2019-estől.
Vizuális művészek fotókiállítása a HAB-ban

Vizuális művészek fotókiállítása a HAB-ban 

A fényképezés nem csupán dokumentáció, hanem felfedezés is – a valóság rétegeinek feltárása, a láthatatlan láthatóvá tétele.
Ilyen lesz az idei évad Szigligeten

Ilyen lesz az idei évad Szigligeten 

Május 1-jén a 35. Mediawave Fesztivállal indítja útjára a 2025-ös tavaszi-nyári évadot a Szigliget Várudvar.
Hétvégén még síelhet a Mátrában

Hétvégén még síelhet a Mátrában 

Kiváló, havas pályák, tavaszi síélmény vár mindenkit – üzenik a szervezők.
Sajátos módon ünnepli születésnapját a gyulai kastély

Sajátos módon ünnepli születésnapját a gyulai kastély 

Immár negyedik éve szervezik meg a találkozót, amely akkora népszerűségre tett szert, hogy kihagyhatatlan programelemmé vált.
Országjáró turnéra indul a cirkusz

Országjáró turnéra indul a cirkusz 

Budapest után kelet felé indulnak, Miskolcon, Nyíregyházán és Debrecenben lépnek fel.
Hihetetlen kincsek egy veszprémi könyvtárszoba mélyén

Hihetetlen kincsek egy veszprémi könyvtárszoba mélyén 

A Koller-könyvtárat a veszprémi várnegyed megújításának részeként restaurálják.
Tavaszi nagytakarítás a hazai erdőkben

Tavaszi nagytakarítás a hazai erdőkben 

A 2024-es Tavaszi Nagytakarítás kampány március 21-én, az Erdők Nemzetközi Napján indul, és egészen április 22-ig, a Föld Napjáig tart.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.