Megoldások keresése a vendéglátás munkaerő-problémáira

Interjú Böröcz Lajossal, a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) főtitkárával.

Végéhez közeledik a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) és a Családbarát Magyarország Központ Nonprofit Közhasznú Kft. (CSBM) közös projektje. A részletekről kérdeztük Böröcz Lajost, a VIMOSZ főtitkárát.

 

A rendezvénysorozat zárószakaszára május 5-én Szegeden került sor, ahol konferenciát szerveztek a turizmus-vendéglátás munkaerőhelyzetéről. Mi volt a projekt fókuszában?

Elsődlegesen a hazai turisztikai szektorra kíván hatást kifejteni, és területileg az ország hat kevésbé fejlett régiójára összpontosít. Sajnos az elmúlt időszakban tapasztalt gazdasági, világpolitikai tendenciák is okoznak munkaerőpiaci gondokat, aminek természetes velejárója, hogy megnehezíti a szálláshelyek és a vendéglátóhelyek számára a minőségi szolgáltatás szinten tartását. Nem titok, hogy a munkaerőhiány hatalmas probléma az ágazat számára, ezért is vágtunk bele a projektbe, hisz a szakma fő célja megoldásokat keresni és főleg találni a gondokra, amelyekbe naponta beleütközünk. Nem véletlen, hogy a pályázatunk fókuszába a legaktuálisabb témákat helyeztük, mint például a turizmus munkaadói és munkavállalói oldala közötti hatékonyabb együttműködést és kommunikációt vagy a pandémia munkavégzésre gyakorolt hatásait. A szegedi konferencián a projekt és a kutatási eredmények ismertetése mellett alkalmunk volt egyéb aktuális témákat érintő eszmecserére is.

Milyen kutatás, adatfeldolgozás készült a projekt során?

A projekt során szekunder és primer kutatás is készült: előbbi folyamán hazai és nemzetközi forrásból származó adatokat dolgoztak fel, és ennek eredményeképp elkészült egy munkaerőpiaci tanulmány. Utóbbi során pedig feltérképezték a turizmus-vendéglátás ágazat munkaadói és munkavállalói oldalának aktuális helyzetét, különös tekintettel a pandémia hatásaira. A kutatás eredményeiből egyébként tananyag is készült.

Megállítható az ágazatban a munkaerő csökkenésének folyamata?

Az elmúlt évek adatai azt igazolják, hogy nem csupán a meglévő munkaerő kopik, hanem erős lemorzsolódás is tapasztalható az újak részéről. Ezt alátámasztják a számok: 2019-ben Magyarországon egyetemek turizmus-vendéglátás szakjaira még több mint 12 ezren jelentkeztek, 2021-ben viszont már csak 7960 diák, ami 35 százalékos visszaesés, ami aztán nyilvánvalóan visszaüt a már említett minőségi szolgáltatásnyújtásban. 

Mi lehetne a kilábalás iránya?

A hazai és nemzetközi pályázataink eredményei alapján egy fokozatos, mozaikszerű építkezés megkezdését javasoljuk, hisz ezt a problémát egy csapásra senki sem tudná megoldani. A mozaik elemei között szerepel például az atipikus foglalkoztatás arányának növelése, családbarát megoldások alkalmazása, a vendéglátásban végzett munka előnyeinek népszerűsítése. De a leglényegesebb mozaikelem a képzés, amely egyébként az EU által beindított, nagyszabású kezdeményezés több tízmilliárd eurós finanszírozással. A mozaiknak ugyanakkor része még a hatékonyság növelése, a szervezési innovációk vagy a befektetések könnyítése. Úgy vélem, a szakirányos tűszerű képzések, a hozzáadott érték növelése, a rendelkezésre álló új technológiák szélesebb körű használata, a csapatmegtartás, a szakemberek ügyes visszacsábítása jelenthetik a megoldás részét. Ám ehhez szükséges az érintett felnőttképző intézmények teljes körének bekapcsolódása is.

Forrás: Turizmus Online


A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról

A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról 

A SZÉP-kártya felhasználási szabályainak 2025. január elsejei módosítása milyen hatással lehet a hazai turizmus és vendéglátás szektorra?
Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét

Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét 

A közlekedési szakértőként elhíresült politikus legfrissebb Facebook bejegyzésében részletesen beszámol arról, miért tartotta fontosnak, hogy a 2025. évi költségvetésben megvonják a főváros marketingügynökségének, a Budapest Brand forrásainak nagy részét.
Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló

Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló 

Október végén robbant a hír, hogy lebontás fenyegeti a Körszállót, hivatalos nevén a Hotel Budapestet, most újabb részletek derültek ki.
Márciusban életre kel a rakpart

Márciusban életre kel a rakpart 

Télen kell készülni a nyárra, idén is lesz rakpartnyitás, nem is akárhogy – írta a főpolgármester a Facebook-oldalán csütörtökön.
Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál

Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál 

Közösen dolgozik Salgótarján és a szlovákiai Sátorosbánya önkormányzata, valamint a salgótarjáni Dornyay Béla Múzeum Somoskő és Salgó várainak értékmentésén európai uniós támogatással.
Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is

Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is 

Szerdán több helyen hullott néhány centiméter hó, de ez még nem elegendő a sípályák üzemeltetéséhez.
Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re

Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re 

Egy friss tanulmány áttekintést ad a globális rendezvényágazat idei évi kilátásairól, trendjeiről.
Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat

Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat 

A Király utcai Central Passage Társasház már megtalálta a módját, hogy továbbra is szálláshelyként működhessenek a lakásai.
Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből

Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből 

Egy híres magyar művész képei az űrben és David Bowie szívében is helyet kaptak. Most alkotásaival a Balatonra csalogatják a turistákat. A Vasarely kiállítás január 18-tól március 9-ig lesz látható Balatonfüreden.
Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő

Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő 

Az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.