Megújul a TDM szakember-képzés

A Budapesti Gazdasági Egyetem és a Magyar Turisztikai Desztináció Menedzsment Szövetség kerekasztal beszélgetésre invitálta hazánk TDM oktatásban résztvevő intézményeinek képviselőit. A találkozó célja az volt, hogy az érintettek megvitassák az EURAC (European Academy of Bozen/Bolzano) térségfejlesztési-és menedzsment intézetének munkatársai részvételével kidolgozott, új TDM menedzser-képzést.

Az MTDMSZ, a BGE és a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával a magyar turisztikai desztináció menedzsment szervezetek felsővezetői számára Prof. Dr. Harald Pechlaner, az EURAC intézetvezetője irányításával, a program első lépéseként megalkották a Curriculum-tervezetet,  melyet az EURAC két munkatársa, Dr. Elisa Innerhofer és Dr. Manuel Demetz prezentáció formájában ismertetett.

A TDM menedzser személye meghatározó

Dr. Szalók Csilla intézetvezető asszony köszöntőjét követően Semsei Sándor az MTDMSZ elnöke elmondta, a gyulai konferencián már sor került egy kerekasztal beszélgetésre a jelenleg zajló menedzserképzésekről. Mivel Magyarországon a turizmus ezen területe még mindig újként hat sokak számára, lépésekre van szükség a helyzet javításához. A TDM szervezetek sikeres és eredményes tevékenységéhez a menedzser személye a legmeghatározóbb pont. A mai szervezeti rendszer megváltoztatása közös érdek, ehhez újszerű oktatásra van szükség, a minőségi, gyakorlatban hasznosítható tudást adó oktatás kialakításához a képzők együttműködését kéri. A Curriculum lehetne a hazai viszonyokhoz igazított, emelt szintű felnőttképzés formájában, a külföldi jó példákat alapul véve, nemzetközi módszertant alkalmazva, esettanulmányok formájában képezhetnék a jövő TDM menedzsereit.

Stabil háttértudás és kreativitás

A szövetség elképzelése szerint a már hosszú évek tapasztalatával rendelkező vezetők fejében is egészen más, innovativitást, kreativitást és stratégiai gondolkodásmódot magában foglaló szemléletet kell elültetni, ezáltal még hatékonyabban működtethetik az egyes szervezeteket. Sok jó gyakorlat mellett sajnos az egyes térségek hosszú távú sikertelensége mögött az alapvető turisztikai tudás, az alapismeretek hiánya áll. A TDM szervezet a szakma egyik leglényegesebb, legintegráltabb, legszélesebb körű tudást egyesítő egysége kellene, hogy legyen. A szövetség tapasztalatai alapján piaci igény támadt a képzésre, most külföldi segítséget igénybe véve lehetőség van erre. Az a menedzser, aki elvégzi a jelenleg még formálódó, az intézmények javaslataival kiegészülő képzést, előnyre tesz szert. A Curriculum tananyagát a hazai eltérő térségi adottságokhoz kellene igazítani, a best practice alapján. A tervek szerint ezt a magas szintű TDM képzést a szövetség akkreditáltan kínálhatná, illetve az oktatási intézményekkel összehangoltan tennék elérhetővé. Több kérdés felvetődött az egyeztetés során, hogy vajon pontosan kiknek szól a képzés, szükséges van-e valamilyen alapvégzettségre hozzá, illetve hogyan lehetne jól beintegrálni a felsőoktatásba.

A Curriculumról részletesen

Dr. Manuel Demetz ismertette az új képzési programot. A dél-tiroli turisztikai desztináció fejlődéstörténetét ismertette, illetve számadatokkal illusztrálta, milyen eredményeket ért el a térség az utóbbi években, milyen magas szinten művelik a desztináció brand építését. Nagy hangsúlyt fektetnek az innovációra, az újszerű megoldásokra. A mai turistát egészen más módon kell megszólítani, mint korábban tették, az internet térnyerésének köszönhetően új csatornák nyílnak az üzenet eljuttatásához, az érdeklődés felkeltéséhez. Figyelembe kell venni a trendeket és tendenciákat, például azt a tényt, hogy a jövőben Kína lesz az egyik, ha nem a legfontosabb küldőország Európa számára. A zöld, környezettudatos megoldások, természet közelibb üdülési formák a jövőben előtérbe fognak kerülni. Változnak az utazási szokások, az infrastruktúra. Az utazók speciális elvárásokkal fognak rendelkezni. A változásokhoz pedig a TDM szervezeteknek is alkalmazkodniuk kell, ezt segítheti a képzés. A képzés szerint a siker érdekében mindig figyelembe kell venni a piacot, piackutatás nélkül nehéz kidolgozni egy desztináció kínálatát, a termékeket. Az adottságokra fókuszálva, az autentikus, valódi értékekre épülő TDM lehet sikeres. Értékláncolatot kell megvalósítani, minél több szereplőt bevonva növelni a forrásokat. Nagyon lényeges elem, hogy a TDM szervezet reális, hosszú távú stratégiát dolgozzon ki működéséhez. Dr. Elisa Innerhofer részletezte a Train the trainers programot, mely a szövetség tervei szerint idén tavasszal már el is indulhat. A tréning a TDM képzést kínáló intézmények munkatársai, az oktatók számára kerül kidolgozásra.

Márkázás és jó gyakorlatok

A modulokból álló, komplex, új tananyag figyelmet szentel a piackutatás metódusának, a branding folyamatát elemzi, a kor elvárásainak megfelelően alkalmazható digitális kommunikációs csatornákat tárja fel. A turistát, mint fogyasztót vizsgálja, nagy hangsúlyt helyez a turisztikai termékfejlesztésre és innovációra, az erőforrás-gazdálkodást és fenntarthatóságot figyelembe véve. A projektmenedzsment mikéntje, a jó problémamegoldás, a jó példák követése mind hasznos, a gyakorlatban is hasznosítható tudást adhat. A programról, az új tananyagról a következő hetekben konzultáció kezdődik az intézmények és a szövetség között, hogy a tananyag mely részére van igazán nagy szükség. Az MTDMSZ, az EURAC, a BGE, és a Nemzetgazdasági Minisztérium közös kezdeményezése elvezethet a hazai TDM rendszer régóta vágyott reformjához.


Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben

Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben 

A rendezvényszektor vállalati eseménymarketing piacának árbevétele 2024-ben 78,4 milliárd forint volt és 4,3 százalékos növekedést mutatott.
Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum

Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum 

Idén 120 éves a badacsonyörsi botanikus kert.
Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön

Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön 

Matyó Húsvét Mezőkövesden április 20-21-én.
Ilyen lesz a Debrecenbe költöző Természettudományi Múzeum

Ilyen lesz a Debrecenbe költöző Természettudományi Múzeum 

Eredményt hirdettek a múzeum megjelenésére kiírt pályázaton: az első helyet a világ egyik vezető irodája szerezte meg.
A Káli-medence egyik legkisebb településére költözik nyáron a Thália Színház

A Káli-medence egyik legkisebb településére költözik nyáron a Thália Színház 

Július 5. és augusztus 17. között Salföldön várják a közönséget.
Újra nyit a Dinó Park

Újra nyit a Dinó Park 

Megkezdi az idei szezont Budapest egyik kedvenc élményparkja, a DinoPark KÖKI 25 helyszínnel és 80 dinoszaurusszal várja látogatóit.
Majomtúra a Richter Safari Parkban

Majomtúra a Richter Safari Parkban 

Pénteken nyitja meg újra kapuit a nagykőrösi Richter Safari Park, ahol az idei szezonban majomtúra is várja az érdeklődőket .
Tradicionális húsvéti vásár Budapest kellős közepén

Tradicionális húsvéti vásár Budapest kellős közepén 

Nyit a Vörösmarty Tavasz. Még locsolkodás is lesz a pesti Belvárosban.
Magyar design a nemzetközi élvonalban

Magyar design a nemzetközi élvonalban 

A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) immár negyedik alkalommal biztosít megjelenési lehetőséget a kreatívipari szereplőknek a designipar egyik legnívósabb szakmai eseményén, a Milan Design Weeken április 7-13. között.
Mátraszentistváni Sípark: soha ennél rosszabb szezont!

Mátraszentistváni Sípark: soha ennél rosszabb szezont! 

Közel ötvenezer vendéget fogadott a Sípark a 2023-2024-es téli szezonban.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.