Megújul a TDM szakember-képzés

A Budapesti Gazdasági Egyetem és a Magyar Turisztikai Desztináció Menedzsment Szövetség kerekasztal beszélgetésre invitálta hazánk TDM oktatásban résztvevő intézményeinek képviselőit. A találkozó célja az volt, hogy az érintettek megvitassák az EURAC (European Academy of Bozen/Bolzano) térségfejlesztési-és menedzsment intézetének munkatársai részvételével kidolgozott, új TDM menedzser-képzést.

Az MTDMSZ, a BGE és a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával a magyar turisztikai desztináció menedzsment szervezetek felsővezetői számára Prof. Dr. Harald Pechlaner, az EURAC intézetvezetője irányításával, a program első lépéseként megalkották a Curriculum-tervezetet,  melyet az EURAC két munkatársa, Dr. Elisa Innerhofer és Dr. Manuel Demetz prezentáció formájában ismertetett.

A TDM menedzser személye meghatározó

Dr. Szalók Csilla intézetvezető asszony köszöntőjét követően Semsei Sándor az MTDMSZ elnöke elmondta, a gyulai konferencián már sor került egy kerekasztal beszélgetésre a jelenleg zajló menedzserképzésekről. Mivel Magyarországon a turizmus ezen területe még mindig újként hat sokak számára, lépésekre van szükség a helyzet javításához. A TDM szervezetek sikeres és eredményes tevékenységéhez a menedzser személye a legmeghatározóbb pont. A mai szervezeti rendszer megváltoztatása közös érdek, ehhez újszerű oktatásra van szükség, a minőségi, gyakorlatban hasznosítható tudást adó oktatás kialakításához a képzők együttműködését kéri. A Curriculum lehetne a hazai viszonyokhoz igazított, emelt szintű felnőttképzés formájában, a külföldi jó példákat alapul véve, nemzetközi módszertant alkalmazva, esettanulmányok formájában képezhetnék a jövő TDM menedzsereit.

Stabil háttértudás és kreativitás

A szövetség elképzelése szerint a már hosszú évek tapasztalatával rendelkező vezetők fejében is egészen más, innovativitást, kreativitást és stratégiai gondolkodásmódot magában foglaló szemléletet kell elültetni, ezáltal még hatékonyabban működtethetik az egyes szervezeteket. Sok jó gyakorlat mellett sajnos az egyes térségek hosszú távú sikertelensége mögött az alapvető turisztikai tudás, az alapismeretek hiánya áll. A TDM szervezet a szakma egyik leglényegesebb, legintegráltabb, legszélesebb körű tudást egyesítő egysége kellene, hogy legyen. A szövetség tapasztalatai alapján piaci igény támadt a képzésre, most külföldi segítséget igénybe véve lehetőség van erre. Az a menedzser, aki elvégzi a jelenleg még formálódó, az intézmények javaslataival kiegészülő képzést, előnyre tesz szert. A Curriculum tananyagát a hazai eltérő térségi adottságokhoz kellene igazítani, a best practice alapján. A tervek szerint ezt a magas szintű TDM képzést a szövetség akkreditáltan kínálhatná, illetve az oktatási intézményekkel összehangoltan tennék elérhetővé. Több kérdés felvetődött az egyeztetés során, hogy vajon pontosan kiknek szól a képzés, szükséges van-e valamilyen alapvégzettségre hozzá, illetve hogyan lehetne jól beintegrálni a felsőoktatásba.

A Curriculumról részletesen

Dr. Manuel Demetz ismertette az új képzési programot. A dél-tiroli turisztikai desztináció fejlődéstörténetét ismertette, illetve számadatokkal illusztrálta, milyen eredményeket ért el a térség az utóbbi években, milyen magas szinten művelik a desztináció brand építését. Nagy hangsúlyt fektetnek az innovációra, az újszerű megoldásokra. A mai turistát egészen más módon kell megszólítani, mint korábban tették, az internet térnyerésének köszönhetően új csatornák nyílnak az üzenet eljuttatásához, az érdeklődés felkeltéséhez. Figyelembe kell venni a trendeket és tendenciákat, például azt a tényt, hogy a jövőben Kína lesz az egyik, ha nem a legfontosabb küldőország Európa számára. A zöld, környezettudatos megoldások, természet közelibb üdülési formák a jövőben előtérbe fognak kerülni. Változnak az utazási szokások, az infrastruktúra. Az utazók speciális elvárásokkal fognak rendelkezni. A változásokhoz pedig a TDM szervezeteknek is alkalmazkodniuk kell, ezt segítheti a képzés. A képzés szerint a siker érdekében mindig figyelembe kell venni a piacot, piackutatás nélkül nehéz kidolgozni egy desztináció kínálatát, a termékeket. Az adottságokra fókuszálva, az autentikus, valódi értékekre épülő TDM lehet sikeres. Értékláncolatot kell megvalósítani, minél több szereplőt bevonva növelni a forrásokat. Nagyon lényeges elem, hogy a TDM szervezet reális, hosszú távú stratégiát dolgozzon ki működéséhez. Dr. Elisa Innerhofer részletezte a Train the trainers programot, mely a szövetség tervei szerint idén tavasszal már el is indulhat. A tréning a TDM képzést kínáló intézmények munkatársai, az oktatók számára kerül kidolgozásra.

Márkázás és jó gyakorlatok

A modulokból álló, komplex, új tananyag figyelmet szentel a piackutatás metódusának, a branding folyamatát elemzi, a kor elvárásainak megfelelően alkalmazható digitális kommunikációs csatornákat tárja fel. A turistát, mint fogyasztót vizsgálja, nagy hangsúlyt helyez a turisztikai termékfejlesztésre és innovációra, az erőforrás-gazdálkodást és fenntarthatóságot figyelembe véve. A projektmenedzsment mikéntje, a jó problémamegoldás, a jó példák követése mind hasznos, a gyakorlatban is hasznosítható tudást adhat. A programról, az új tananyagról a következő hetekben konzultáció kezdődik az intézmények és a szövetség között, hogy a tananyag mely részére van igazán nagy szükség. Az MTDMSZ, az EURAC, a BGE, és a Nemzetgazdasági Minisztérium közös kezdeményezése elvezethet a hazai TDM rendszer régóta vágyott reformjához.


Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.
ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től

ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től 

Az előremutató jelentésben a jó gyakorlatok mellett a lehetőségeket is feltárták, mellyel megjelölték a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységének irányait is.
Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon

Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon 

Több mint huszonötezren vesznek részt Magyarország legnépesebb tömegsport rendezvényén.
Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án

Precizitás, csapatjáték, gondoskodás - méhek napja április 30-án 

A méhektől nemcsak a természet legfinomabb ajándékát, a mézet kapjuk, de sokat is tanulhatunk tőlük!
103 éves tornásznő látogatása a Madame Tussauds Budapestben

103 éves tornásznő látogatása a Madame Tussauds Budapestben 

Magasra szökött az egy négyzetméterre jutó magyar olimpiai aranyak száma a Madame Tussauds Budapest sport termében.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?