Mind több kirándulóhajó szeli a Duna habjait, fedélzetén többek között amerikai, kanadai, japán, olasz, francia, német és osztrák turistákkal. A legtöbb hajó útja Budapestre, esetleg Kalocsáig vezet, azonban vannak olyanok is, amelyek egészen a Duna-deltáig, a Kazán-szoroson viszik utasaikat. Ezek Mohácsnál, az unió egyetlen vízi határkikötőjénél hagyják el az országot, s töltenek ott akár több órát is. Az ellenőrzés ideje alatt ugyan a turisták elhagyják a hajót, azonban autóbuszok várják őket a kikötőben, s már indulnak is tovább Pécsre és a Villányi Borvidékre. A városban alig töltenek időt, alig néhányan tesznek sétát a hajók utasai közül Mohácson, keresik fel annak nevezetességeit, a Busóudvart, a Fogadalmi templomot, vagy látogatnak el az Emlékhelyre.
A Dunán a délszláv válság előtti években jelentős volt a személyhajó-forgalom, majd a háború okozta károk felszámolását, a folyóba szakadt híd kiemelését követően újra egyre több kirándulóhajó érkezett. Hazánk uniós csatlakozását követően, 2004-ben naponta 4-5 hajó lépte át Mohácson a határt, mára ez a szám a többszörösére nőtt. A hajózási tilalom feloldását követően volt olyan nap, hogy tizenegy hajó érkezett, volt, hogy egy időben akár hat is. Az új kikötő átadását követően sem volt ritka, hogy naponta egy időben öt kirándulóhajó is ellenőrzésre várt.
Az elmúlt esztendőben csaknem 650 személyhajó lépte át a határt április és október között Mohácsnál, egy évvel korábban a zöldár miatt ennél kevesebb. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, a június és a szeptember a legforgalmasabb hónap – ilyenkor 140 személyhajó is érkezik, amelyeken átlagosan 150-170-en utaznak, s akiknek az ellátásáról 60-70 fős személyzet gondoskodik.
A hagyományos nyári dunai túra idején 80-100 kenuval és kajakkal érkeznek Mohácsra a résztvevők, de a víziturizmus keretében kisebb csoportok is jönnek katamaránon, és vitorlások is szép számban veszik erre útjukat, de a kenuval túrázok száma is folyamatosan emelkedik. Májustól szeptemberig, naponta 30-35 kenus érkezik, kenunként, kajakonként átlagosan két fővel. A vízen túrázok közül is csak kevesen szállnak meg Mohácson, a legtöbben a homokpadokon vernek sátrat. A Duna-túra részvevői pedig leginkább a Sokac révnél éjszakáznak.
- A Mahart kezelésében is van kikötő, de a legtöbbet a Mohácsi Városgazdálkodási és Révhajózási Kft. üzemelteti, többek között a határkikötőt is – mondta Szekó József polgármester. – A város kezelésében lévő pontonokon kötnek ki jellemzően a szállodahajók, ugyanis a Maharté nem elég hosszú, ezért nem tudja fogadni a nagyobb hajókat. A Duna mohácsi belvárosi szakaszán lévő kikötők közös használatban vannak, a Mohácsi Városgazdálkodási és Révhajózási Kft. és a Mahart között született együttműködési megállapodás alapján. A közös használatból ugyan van bevétele a városnak, de ez minimális összeg, éppen ezért kezdeményezzük ennek felülvizsgálatát, most dolgoznak az új megállapodás részletein a szakemberek.
Szólt arról is, a tervek között szerepel, hogy jacht-kikötőt épít a város, azonban ennek jelenleg akadálya az egyes partszakaszok használatának rendezetlensége, azonban azokra, amelyeket érdemben nem használnak, szeretnének megoldást találni. A nagyszámú sportcélú hajó és a jachtok kikötésére alkalmas kikötő környezetében számos szolgáltatás – víz és áram, fürdési és szemétlerakási lehetőség – is helyet kapna. A program várhatóan 2017-ben veszi kezdetét.
- A Duna-túra résztvevői egy estére, legfeljebb kettőre szállnak meg Mohácson, ilyenkor fogadjuk is őket – folytatja tovább Szekó József. – Ők sátrakban alszanak, ritkán mennek panzióba, szállodába, a helyi vendéglátóhelyeket azonban közülük többen igénybe veszik, leginkább vacsoráznak ezekben. A szállodahajók utasai azonban szinte alig jönnek be a városba. Az utazásszervező irodák eddig nem igazán voltak partnerek abban, hogy ezek a turisták megnézzék a helyi látványosságokat, a bBusóudvart, az Emlékparkot, pedig annak érdekében, hogy ez a helyzet megváltozzon, folyamatosan részt veszünk konferenciákon, különböző turisztikai rendezvényeken, szakvásárokon, de eddig kevés sikerrel jártunk. Nehéz bekerülni ebben a körbe, de törekszünk arra, hogy városunk látnivalóit a hajós utazóközönség számára is megismerhetővé tegyük.
Mohács a víziturizmus fellendítéséért minden lehetőséget megragad. A Duna-parton, a hajóállomás közelében megvásárolták az egykori Selyemgyár és a Temaforg épületeit a hozzá tartozó területekkel, ahol pályázati forrás felhasználásával szabadidős tevékenységre alkalmas komplexumot hoznak létre. Itt kap helyet majd egy idegenforgalmi iroda, valamint helyi jellegzetességeket áruló üzletek, de lesz benne vendéglő, játszóház gyerekeknek és felnőtteknek, tudomány és technika háza, valamint fitnesztermek és minigolfpálya is. Amennyiben a pályázatuk sikeres lesz, akkor 2017 végére, 2018 elejére valósággá válhatnak ezek az elképzelések.