Többek közt elhangzott, az NTAK Iránytű aloldalon kibővített statisztikai mutatók, új funkciók és összehasonlítási lehetőségek érhetőek el. A tényadatok mellett előrejelzések is segítik a szolgáltatók piaci versenyképességének erősítését, és hozzájárulhatnak a szálláshelyek sikeresebb működtetéséhez.
Ki kereshet rá az adatokra?
Az Európában szinte egyedülálló - egyedül a horvátoknál van ehhez hasonló rendszer -, anonim big data állomány rendszerét 2019-ben hozta létre az MTÜ, amelynek segítségével az ország valamennyi szálláshelyének turizmus-statisztikai adatai egyszerre, valós időben láthatóak.
A mintegy 45 ezer hazai szálláshely a bevételi és kapacitásadatokat eddig is lekérdezhette az NTAK-ban, azonban most jelentősen bővült az adatok száma és köre, valamint új funkciók érhetők el az NTAK Iránytű aloldalon. A továbbiakban már az előfoglalási adatok, vendégforgalmi és a küldőpiaci információk is lekérdezhetők, sőt, az egyes szolgáltatók eredményeiket össze is vethetik más települések szálláshelyeinek teljesítményével.
Mi az a visszamutató felület?
„Kezdettől fogva fontosnak tartottuk, hogy az MTÜ-höz beérkező adatokból a lehető legnagyobb mértékben szolgáltassunk vissza információt az ágazati szereplők számára − akik részéről ez szintén kérés volt. Most erre a szakmai igényre válaszolva, a meglévő adatok körét kibővítettük, új funkciókkal kiegészítettük, és a meglévő oldal tovább fejlesztésével elindíthattuk az NTAK Iránytű aloldalt. A lekérhető adatok nagymértékben segíthetik a szálláshely-szolgáltatókat az adatalapú döntéshozatalban, hozzájárulhatnak működésük optimalizálásához és fejlesztéseik racionalizálásához. Mindezek pedig jelentősen növelhetik a hazai szálláshely-szolgáltatók piaci versenyképességét", emelte ki Jakab Zsófia, az MTÜ marketing és kommunikációs vezérigazgató-helyettese a fejlesztés kapcsán.
Pontosan miben segíti a hazai szálláshelyeket?
Az NTAK Iránytű a szálláshely-szolgáltatók részére olyan aggregált adatokat biztosít a tényadatok és az előfoglalási adatok visszamutatásán keresztül, amelyek támpontot adnak az üzleti tervezéshez, az árképzéshez, valamint a marketing és értékesítési aktivitások összeállításához. Az adatok birtokában a szolgáltatók célirányosan, stratégiai szellemben tervezhetnek, döntéseik hatása pedig nagyobb pontossággal mérhető.
Mi hangzott még el a szakmai tájékoztató során?
Többek közt az, hogy ezek az adatok a vendégekről deperszonalizáltak, azaz nem látják pontosan a vendégek személyi adatait, csak azt, honnan érkeztek, mikor, mennyit fizettek a szálláshelyért és mikor távoztak.
Azt is kihangsúlyozta az MTÜ vezérigazgató-helyettese, hogy az előfoglalási időpontok a korábbi pandémia, most pedig a háború okán megváltoztak, azaz lerövidültek a foglalási ablakok, hosszabb távon az előfoglalási adatokból pontos megállapításokat nemigen lehet levonni, hiszen sokszor csak 1-2 nappal előtte foglalnak sokan, mielőtt valóban érkeznének az adott szálláshelyre.
Az is kiderült, mire kereshetnek rá a szálláshelyek: például megtudhatják kategória, vagy térség szerint, hogy honnan, kik érkeznek a többi szálláshelyre, milyen az adott hely kapacitása, szolgáltatásai, miből lehet többletbevételt generálni. Mindez a megfelelő árazáspolitika kialakításához komoly segítséget jelenthet.
Elhangzott még, hogy három a bűvös szám, azaz ha egy adott településen csak két hasonló kategóriájú szálláshely szolgáltat adatokat - akkor a rendszer nem ad adatokat, csak három meglévő és regisztrált vendégváróhely esetén.
Szintén fontos információ, hogy két nap csúszással látják az adatokat az iránytűt használók, az előfoglalások esetén pedig 3 hónapra előre lehet rákeresni az adott térség megfelelő kategóriájú szálláshelyeinél.
Mikor vonják be a vendéglátásban dolgozókat?
A vendéglátóhelyek bevonása az NTAK rendszerében 2013 január 1-től kezdődik, és megtudhattuk még, hogy a szálláshelyek esetén az idei szeptemberben mért adatok már megközelítik a 2019. hasonló időszakában rögzítettet (akkor 3,2 millió vendégéjszaka volt országosan), októberre eddig 1,7 millió vendégéjszaka foglalás látszik (2019-ben 2,9 millió volt), novemberre pedig most 900 ezernél tartunk (2019-ben 2,1 millió vendégéjszakát regisztráltak hivatalosan).
Mikor nyújt az állam mentőövet az ágazatnak?
Végül kérdésünkre a háttérbeszélgetésen szintén jelen lévő Bődi Ivett, turizmusstratégia megvalósításáért felelős vezérigazgató-helyettes azt válaszolta, pontosan tudják és ismerik az ágazat pillanatnyi nehéz helyzetét, problémáit és igényeit, és azon vannak, hogy ezt megfelelő módon közvetítsék a kormány felé. És ugyan az energiaárakat nem tudják befolyásolni, azonban épp annak érdekében kezdtek a bel- és külföldi piacon nagyfokú marketingtevékenyéget végezni - célzott marketing kampánnyal -, hogy minél több helyről érkezzen vendég a hazai szálláshelyekre. Valamint azt is elmondta, a kormány a turisztikai szektort kiemelt területként kezeli, ezért annak megsegítésére minden tőle telhetőt meg fog tenni a közeljövőben.
Jakab Zsófia ehhez hozzátette, különböző célzott nemzetközi és hazai szintű marketingkampánnyal szólítják meg a lehetséges hozzánk érkező vendégkört: most éppen az építészet és a bor/gasztro téma van előtérben. Egy hete indult az MTÜ ilyen fókuszú kampánya kül- és belföldön egyaránt, és cél, hogy az ország egész területére érkezzenek a kampány hatására vendégek, ne csak a fővárosba.
Forrás: MTÜ / Turizmus Online