A december 13-án, kedden megtartott első találkozóra tíz meghatározó turisztikai szervezet bevonásával került sor, amelynek egyik fontos témája az iparág digitalizációját elősegítő Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) bővítése, annak szükségessége és további lépései voltak.
Kik voltak a résztvevők?
Az MTÜ 2022. december 13-i ágazati egyeztető fórumán részt vett: Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége, Magyar Apartmankiadók Egyesülete, Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestülete, Magyar Fürdőszövetség, Magyarországi Ifjúsági Szállások Szövetsége Közhasznú Szervezet, Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége, Magyar Turisztikai Program Alapítvány, Magyar Vendéglátók Ipartestülete, Magyar Utazási Irodák Szövetsége, Stílusos Vidéki Éttermiség.
Mi hangzott el az egyeztető fórumon?
Az MTÜ ismertette és társadalmi vitára bocsátotta a hazai turizmus irányát 2030-ig meghatározó stratégia kiegészítéseket, valamint bemutatta az őszi-téli marketing és értékesítési kampányok eredményeit, illetve a következő évre szóló terveket is.
Az MTÜ által létrehozott, ezentúl rendszeresen ismétlődő szakmai egyeztető fórum szerdán megtartott első rendezvényén Horváth Péter vezérigazgató elmondta: „A fórumsorozat célja, hogy rendszeres szakmai párbeszéd mellett egyfajta tudásmegosztással is hozzájárulhassunk a belföldi és nemzetközi vendégforgalom élénkítéséhez.” Ennek érdekében az MTÜ havi rendszerességgel megjelenő, a szakmai szervezeteknek szóló hírlevelet is elindított decemberben.
Idei vendégszámok
Bődi Ivett turizmus stratégiai megvalósításért felelős vezérigazgató-helyettes az ágazat idei évi eredményeit ismertetve kiemelte, az NTAK adatai alapján 2022 első tizenegy hónapjában 35 millió vendégéjszakát regisztráltak a hazai szálláshelyek, ami 31 százalékkal múlja felül a tavalyi év azonos időszakra vonatkozó értékét. Hozzátette, pozitívan alakulnak az év utolsó hónapjának foglalási, előfoglalási adatai is: decemberben további 2 millió vendégéjszaka várható.
Vendéglátóhelyek, attrakciók bekapcsolása az NTAK rendszerébe
Az egyeztetés hangsúlyos témakörét adta a 2023. július 1-jén elinduló NTAK adatszolgáltatás a vendéglátóhelyeknek és attrakcióknak. Az ágazat különböző területeit képviselő szervezetek képviselői egyetértettek abban, hogy a teljes körű online adatszolgáltatás elengedhetetlen feltétele annak, hogy a turizmus a magyar gazdaság erős húzóágazata legyen. A résztvevők visszaigazolták, hogy az NTAK-nak köszönhetően rendelkezésre álló adatok meghatározó versenyelőnyt biztosítanak mind a szolgáltatóknak mind a teljes iparágnak.
A fórumon ismertették az MTÜ által készített ágazati stratégia kiegészítését is, amelyet a napokban 40 hazai turisztikai szervezet kapott meg társadalmi véleményezésre. Bődi Ivett rámutatott, 2017-ben dolgozta ki a magyar turizmus első ágazati stratégiáját az MTÜ, majd a koronavírus-járvány hatásaira reagálva vizsgálták felül 2021-ben a Turizmus 2.0-ban. Hangsúlyozta: „A korábban rögzített, 2030-ig elérni kívánt stratégiai célok helytállóak, ugyanakkor egyes irányvonalak esetében javasolt a hangsúlyok átértékelése, különös tekintettel a környezeti, gazdasági, társadalmi fenntarthatóságra.”
Vendégérkezések a világból
Annak érdekében pedig, hogy az ágazati szereplők mind pontosabban tervezhessenek már 2023-ra, az MTÜ ismertette a jövő évi marketing és értékesítési terveket. Amint elhangzott, az őszi hazai és nemzetközi kampány eredményeként mintegy 25 ezerrel több nemzetközi turista érkezett hazánkba. Különösen látványos volt az emelkedés az Egyesült Államokból (+23%), Spanyolországból (+20%), és az Egyesült Királyságból (+13%) érkezők esetében. A belföldi foglalások száma pedig hatezerrel nőtt a kampány hatására az NTAK adatai alapján. A téli, „Kikapcsol, gyógyít, feltölt” szlogennel, bel- és külföldön egyaránt most futó forgalomélénkítő kampányával pedig az energiaválság miatt nehéz helyzetbe került hazai fürdőket támogatja az MTÜ.
Forrás: MTÜ / Turizmus Online