Nincs olyan, hogy online meg offline marketingstratégia

Téveszme, hogy az online és offline tér marketingstratégiáját külön oszlopban kell vezetni. De tévhit az is, hogy csak az online hirdetések hatékonyságának növelésével kell a cégeknek foglalkozni, az offline pedig lassan mehet a kukába – ez volt a két visszatérő gondolat március 7-én a Kreatív és a Google közös szervezésében megrendezett Digital Branding Reggelin. A két platform együttélését már csak az is alátámasztja, hogy a magyarok 49 százaléka tévézés közben internetezik is.

Hétfő délelőtt teljesen megtelt a Google Ground fogadóterme. Az eredetileg hatvan fősre tervezett programra közel kétszer annyian, 104-en jelentkeztek. A Kreatívnak és Google Groundnak ez volt a harmadik közös workshopja, a tervek szerint az együttműködés a jövőben is folytatódni fog – mondta el megnyitó beszédében Szigeti Péter, a Kreatív kiadójának, a Professional Publishingnek tartalomfejlesztési vezetője, a Digital Branding Reggeli moderátora.

Kevés erőfeszítéssel

A digitális transzformációról, a digitális világban történő márkaépítésről beszélt Boros Botond, a Google marketingvezetője. Előadásában először a felhasználókra tért ki, róluk az egyik legfontosabb információ, hogy jellemzően a lehető legkisebb erőfeszítéssel járó dolgokat választják. Erre Boros a témához egy látszólag messziről kapcsolódó példát hozott: az európai szervdonor felajánlásról mutatott statisztikát. Igaz, az egyes országokban más a szabályozás, de meglepő különbségek jöttek ki arra, hogy agyhalál esetében, hol, hányan adnák oda szervüket egy rászoruló betegnek. Magyarországon, Ausztriában százból százan, de Dániában az embereknek csak a négy, Németországban pedig csak 12 százaléka élne ezzel a lehetőséggel. Az ok mögött kár kulturális tényezőket keresni, elég csak a kérdőívre ránézni. Ahol pipálni kellett a felajánlás opciót (opt in needed) ott alacsony számok jöttek ki, míg ahol arra kérdeztek rá, hogy "nem akarja felajánlani" (opt out needed), ott kevesen ikszeltek.

A workshop során többen is hangsúlyozták, hogy az online és az offline tér marketingszempontból való szétválasztása nemcsak túlhaladott, hanem voltaképp káros is. A platformok ne egymás riválisai legyenek, hanem egymás támogatói. Ennek alátámasztására csak meg kell nézni a felhasználói szokásokat: a Google Consumer Barometer adatai szerint a magyarok 49 százaléka tévénézés közben a neten is böngészik. Ők nem két külön dologgal foglalkoznak egyszerre, hanem jellemzően a tévén látott adatra, hírre keresnek rá az okostelefonon (40 százalék) vagy a desktopon, laptopon (58 százalék). Ha egy spot megy egy személyi kölcsönről a tévében, a részletekért máris a keresőbe írják a kulcsszót. Az, hogy ekkor mi lesz az első találat, már a cég marketingcsapatának a hatékonyságát is tükrözi. Az adott kampány tehát nem lehet egyfókuszú, nem tudható le egy felülettel, hiszen a felhasználók sem egy helyről szerzik már az információt - mondta el workshop résztvevőinek a Google marketingigazgatója.

Az információgyűjtés nagyon fragmentált lett

Gandera Balázs, az INTREN ügyvezetője is a felhasználói szokások ismeretének fontosságát hangsúlyozta. Ha ma valaki családi utazást tervez, akkor nem egy este intézi el az ehhez kapcsolódó összes ügyet (időpont-egyeztetés, repülőjegy-, szállásfoglalás stb.), hanem a nap különböző szakaszában fordít erre egy-egy percet. A "25x1,5 percből fog kijönni a kész utazási terv", a cégeknek tehát erre a fragmentált adatgyűjtésre kell felkészülniük. A Google Micro Moments projektje is ezeket a mindennapi rutinokat vizsgálta meg. Így például a felhasználók 90 százaléka az egyik eszközön kezdi el a keresést (pl. útközben okostelefonon), majd egy másikon fejezi be (otthon a laptopján). Ezért is kiemelkedően fontos, hogy a cég, a termék honlapja megragadja a figyelmet. A mobile first a szemlélet legyen az uralkodó, ne a mobile friendly - mondta el Gandera Balázs. Azaz a cégek először az okostelefonra optimalizálják a weboldalakat, viszont nem is kell túlbonyolítani, mert a statisztikák szerint a lassan betöltő oldalakat a felhasználók 40 százaléka idő előtt otthagyja.

A gyorsaság mellett a hasznosság is döntő lehet az ügyfélszerzésben. Ha az oldalon rendszeresen frissülő, hasznos tartalom is van, vagy úgynevezett how-to-do videókat is lehet nézni, akkor 48 százalékkal nagyobb a vásárlás valószínűsége. Mindezekhez viszont tudni kell, hogy hol, kit, mikor lehet elérni, ez a Moments alapú struktúra alapja – mondta el az online marketing ügynökség vezetője.

Szintén a felhasználók viselkedését kell legfőképpen számításba venni egy AdWords kampány esetében is – számolt be a tapasztalatokról Miléva Asabiny, a Google értékesítési vezetője. A vásárlás előtti saját kutatásnak nagyon nagy jelentősége lett, az emberek van, hogy tíz forrásból is tájékozódnak. Az, hogy a keresőben mi jelenik meg először, a megkérdezettek 81 százalékát befolyásolja. Asaby azt tanácsolta a résztvevőknek, hogy gondolják át a vásárlói ciklust, azt, hogy mikor, hogyan kereshetnek rájuk. Látszólag a keresőben megjelenő 95 karakter nem sok, de a legújabb, legaktuálisabb információval sokat lehet nyerni. Kereséssel a felhasználók a netezés 21 százalékát töltik, a többi időben pedig tartalmat fogyasztanak.

Már főműsoridőben is Youtube-ot nézünk

TV + „Adj hozzá Youtube-ot” címmel tartott előadást Bíró Pál a Google, egyik hazai vezetője. A videómegosztó nézettségi adatai sokkolók: percenként 400 órányi videó kerül fel, itt kell láthatónak maradni a hirdetőknek. Már Boros Botond is kitért arra, hogy az egyes korosztályok között kezd elmosódni a különbség: akinek van már okostelefonja, az használja is. Ez a trend kezd látszódni a Youtube-felhasználóknál is. A márka ismertsége 2012-ről 2015-re tovább nőtt, a márkát nagyon jól ismerők köre már 73 százaléknál tart. Legnagyobb növekedést az idősebb generáció tagjainál mérték. (A kutatást az NRC készítette.) Három év alatt 13 százalékkal nőtt a 45-59 közöttieknél a márkát nagyon jól ismerők száma, de napi felhasználás is 9 százalékkal intenzívebb lett.

Külön fejlemény, ami a TV-vel összevetve történt a videómegosztóval: az online videó berobbant a főműsoridőbe - mondta el Bíró Pál. Míg 2009-ben a főműsoridőben egyértelműen a TV nyerte meg a nézettségi versenyt, addig 2014-ben, este 6 és 9 között már nagyjából ugyanannyian töltöttök az időt a net, mint a tévé előtt. Ez azért is fontos ismeret, mert a két platform más árképzést használ – hívta fel a részvevők figyelmét Bíró Pál. A Youtube-on reklámozni a tévéhez képest drágább, kivétel a főműsoridő, mert akkor a videómegosztó 17 százalékkal olcsóbb ajánlatot tud adni. Ráadásul itt mindig blokkelső lehet a cég, szemben a TV-vel, ahol a reklámblokkba akár 10-14 szpot is bekerülhet, ezáltal a hirdetés is kevésbé marad meg a fogyasztók fejében. És bár csak azokért a hirdetésekért kell fizetni a Youtube-on, amelyeket teljes hosszában megnéztek a felhasználók, az eredményszámításhoz a nem teljes megtekintéseket is érdemes beleszámolni – mondta el a Google vezetője.

Nem reklám, tartalom kell

Bodrogi Bozán András Youtube-szakértő és tréner részletesen bemutatta, hogy miért érdemes egy cégnek saját márkázott csatorna indításában gondolkodnia. Itt elsődleges szabály, hogy „ne reklámot, hanem tartalmat készíts” – mondta el Bodrogi Bozán. Egy saját csatornának remek célzási lehetőségei vannak, de érdemes kipróbálni a Multi Channel Network (MCN), a csatornák menedzselését segítő hálózat támogatását is. Ilyen Youtube magyar partnercéga Star Network , a Bug Tv, a Special Effects Media vagy az Egyszervolt is.

Tavaly is megrendezték a Ki Mit Tube-ot, a Vodefone külön dedikált oldalt is csinált a versenynek. 2014-hez képest négyszer több videomegosztás értek el, a kampány időszakában 65 százalékkal nőttek a mobilszolgáltatónál az előfizetéseinek száma. A csatornának jelenleg közel negyvenezer előfizetője van. Összességében Bodrogi Bogán az tanácsolja a Youtube-ra betörni akaró cégeknek, hogy „legyenek relevánsak, eredetiek és hitelesek”.

A workshop utolsó előadását ketten tartották. Vajda Éva, az iWebMa ügyvezetője és Csility Zoltán, a Creatum Reklám- és Webstúdiótól közös projektjük, a Mogyi nyereményjáték-kampányának tapasztalatairól beszéltek. Sikerrel zártak, a dedikált oldalnak 346 ezer látiogatója volt és 100 ezren regisztráltak is játékra. Vajda Éva és Csility Zoltán a tesztelés fontosságát emelték ki. Szlogenek, keresési címeket vizsgáltak a Adwords segítségével, és csak ezek kiértékelése után tették le a voksukat a végső verziók mellett.

Az előadások után résztvevőknek lehetősége volt a Google meghívott vezetőivel is beszélgetni.

Az eseményen elhangzott előadások a cikkünk alatt letölthetők!

Forrás: Kreatív Online


Új trend: erdőfürdés, avagy erdőterápia

Új trend: erdőfürdés, avagy erdőterápia 

Ez alapvetően más, mint a hagyományos túrázás - nem az a célja, hogy valaki egyik pontról eljusson egy másikba, hanem az elmerülés a természet szépségében.
Közeledik a KŐFESZT - a nyugalom fesztiválja

Közeledik a KŐFESZT - a nyugalom fesztiválja 

150 program, 6 településen, 12 helyszínen - július 31. és augusztus 4. között tartják a VI. KŐFESZT - A nyugalom fesztiválját Kővágóörsön, Kékkúton, Balatonhenyén, Köveskálon, Pálkövén és Révfülöpön.
Van úgy, hogy az utolsókból lesznek az elsők

Van úgy, hogy az utolsókból lesznek az elsők 

Az idei Kékszalag verseny legutolsó befutójaként, szombat éjjel 2 óra 40 perc 07 másodperckor, több mint negyvenegy és fél órás vitorlázás után, a 456. helyen teljesítette a távot az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj utolsó hajója, a Prosecco.
A hitelkártyát úgy kezelik a magyarok, mintha rendes bankkártya lenne

A hitelkártyát úgy kezelik a magyarok, mintha rendes bankkártya lenne 

Nem újdonság, hogy nyaralásukat sokan idehaza hitelből finanszírozzák. Egyre nő azok száma, akik átmeneti pénzzavarban inkább a hitelkártyájukra hagyatkoznak.
Hogy került a titokzatos Esernyős Ember a volt Postapalota tetejére?

Hogy került a titokzatos Esernyős Ember a volt Postapalota tetejére? 

Hétfő reggel járókelők azt vették észre, hogy egy esernyős alak áll az MNB Felügyeleti Központjának és a Pénzmúzeumnak helyet adó Széll Kálmán téri épület homlokzatán, a korábbi Postapalota épületének tetején.
Best of Balaton 2024: Ön mit szeret a Balatonon?

Best of Balaton 2024: Ön mit szeret a Balatonon? 

A Best of Balaton negyedik éve mutatja be, miért érdemes bármely évszakban felkeresni a „magyar tengert”.
Hamarosan Auer Fesztivál Veszprémben

Hamarosan Auer Fesztivál Veszprémben 

A veszprémi születésű Auer Lipót hegedűművész és hegedűpedagógus emlékére július 29-én kezdődik a komolyzenei rendezvényfolyam.
A Weight kapta az 56. Kékszalag KPMG Fair Play Díját

A Weight kapta az 56. Kékszalag KPMG Fair Play Díját 

Véget ért az 56. Kékszalag vitorlás verseny, és a programsorozat zárásaként átadták a KPMG Fair Play Díjat is.
Ezek a legkedveltebb balatoni nyaralóhelyek a magyarok körében

Ezek a legkedveltebb balatoni nyaralóhelyek a magyarok körében 

A Balaton térségét választók körében az apartmanfoglalások voltak a legnépszerűbbek.
Egy közel 800 éves műemlék mostantól teljes szépségében látható

Egy közel 800 éves műemlék mostantól teljes szépségében látható 

A harmadik romemlék fejújításánál tart a Market Építő Zrt. CSR programja.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.