Nincs olyan, hogy online meg offline marketingstratégia

Téveszme, hogy az online és offline tér marketingstratégiáját külön oszlopban kell vezetni. De tévhit az is, hogy csak az online hirdetések hatékonyságának növelésével kell a cégeknek foglalkozni, az offline pedig lassan mehet a kukába – ez volt a két visszatérő gondolat március 7-én a Kreatív és a Google közös szervezésében megrendezett Digital Branding Reggelin. A két platform együttélését már csak az is alátámasztja, hogy a magyarok 49 százaléka tévézés közben internetezik is.

Hétfő délelőtt teljesen megtelt a Google Ground fogadóterme. Az eredetileg hatvan fősre tervezett programra közel kétszer annyian, 104-en jelentkeztek. A Kreatívnak és Google Groundnak ez volt a harmadik közös workshopja, a tervek szerint az együttműködés a jövőben is folytatódni fog – mondta el megnyitó beszédében Szigeti Péter, a Kreatív kiadójának, a Professional Publishingnek tartalomfejlesztési vezetője, a Digital Branding Reggeli moderátora.

Kevés erőfeszítéssel

A digitális transzformációról, a digitális világban történő márkaépítésről beszélt Boros Botond, a Google marketingvezetője. Előadásában először a felhasználókra tért ki, róluk az egyik legfontosabb információ, hogy jellemzően a lehető legkisebb erőfeszítéssel járó dolgokat választják. Erre Boros a témához egy látszólag messziről kapcsolódó példát hozott: az európai szervdonor felajánlásról mutatott statisztikát. Igaz, az egyes országokban más a szabályozás, de meglepő különbségek jöttek ki arra, hogy agyhalál esetében, hol, hányan adnák oda szervüket egy rászoruló betegnek. Magyarországon, Ausztriában százból százan, de Dániában az embereknek csak a négy, Németországban pedig csak 12 százaléka élne ezzel a lehetőséggel. Az ok mögött kár kulturális tényezőket keresni, elég csak a kérdőívre ránézni. Ahol pipálni kellett a felajánlás opciót (opt in needed) ott alacsony számok jöttek ki, míg ahol arra kérdeztek rá, hogy "nem akarja felajánlani" (opt out needed), ott kevesen ikszeltek.

A workshop során többen is hangsúlyozták, hogy az online és az offline tér marketingszempontból való szétválasztása nemcsak túlhaladott, hanem voltaképp káros is. A platformok ne egymás riválisai legyenek, hanem egymás támogatói. Ennek alátámasztására csak meg kell nézni a felhasználói szokásokat: a Google Consumer Barometer adatai szerint a magyarok 49 százaléka tévénézés közben a neten is böngészik. Ők nem két külön dologgal foglalkoznak egyszerre, hanem jellemzően a tévén látott adatra, hírre keresnek rá az okostelefonon (40 százalék) vagy a desktopon, laptopon (58 százalék). Ha egy spot megy egy személyi kölcsönről a tévében, a részletekért máris a keresőbe írják a kulcsszót. Az, hogy ekkor mi lesz az első találat, már a cég marketingcsapatának a hatékonyságát is tükrözi. Az adott kampány tehát nem lehet egyfókuszú, nem tudható le egy felülettel, hiszen a felhasználók sem egy helyről szerzik már az információt - mondta el workshop résztvevőinek a Google marketingigazgatója.

Az információgyűjtés nagyon fragmentált lett

Gandera Balázs, az INTREN ügyvezetője is a felhasználói szokások ismeretének fontosságát hangsúlyozta. Ha ma valaki családi utazást tervez, akkor nem egy este intézi el az ehhez kapcsolódó összes ügyet (időpont-egyeztetés, repülőjegy-, szállásfoglalás stb.), hanem a nap különböző szakaszában fordít erre egy-egy percet. A "25x1,5 percből fog kijönni a kész utazási terv", a cégeknek tehát erre a fragmentált adatgyűjtésre kell felkészülniük. A Google Micro Moments projektje is ezeket a mindennapi rutinokat vizsgálta meg. Így például a felhasználók 90 százaléka az egyik eszközön kezdi el a keresést (pl. útközben okostelefonon), majd egy másikon fejezi be (otthon a laptopján). Ezért is kiemelkedően fontos, hogy a cég, a termék honlapja megragadja a figyelmet. A mobile first a szemlélet legyen az uralkodó, ne a mobile friendly - mondta el Gandera Balázs. Azaz a cégek először az okostelefonra optimalizálják a weboldalakat, viszont nem is kell túlbonyolítani, mert a statisztikák szerint a lassan betöltő oldalakat a felhasználók 40 százaléka idő előtt otthagyja.

A gyorsaság mellett a hasznosság is döntő lehet az ügyfélszerzésben. Ha az oldalon rendszeresen frissülő, hasznos tartalom is van, vagy úgynevezett how-to-do videókat is lehet nézni, akkor 48 százalékkal nagyobb a vásárlás valószínűsége. Mindezekhez viszont tudni kell, hogy hol, kit, mikor lehet elérni, ez a Moments alapú struktúra alapja – mondta el az online marketing ügynökség vezetője.

Szintén a felhasználók viselkedését kell legfőképpen számításba venni egy AdWords kampány esetében is – számolt be a tapasztalatokról Miléva Asabiny, a Google értékesítési vezetője. A vásárlás előtti saját kutatásnak nagyon nagy jelentősége lett, az emberek van, hogy tíz forrásból is tájékozódnak. Az, hogy a keresőben mi jelenik meg először, a megkérdezettek 81 százalékát befolyásolja. Asaby azt tanácsolta a résztvevőknek, hogy gondolják át a vásárlói ciklust, azt, hogy mikor, hogyan kereshetnek rájuk. Látszólag a keresőben megjelenő 95 karakter nem sok, de a legújabb, legaktuálisabb információval sokat lehet nyerni. Kereséssel a felhasználók a netezés 21 százalékát töltik, a többi időben pedig tartalmat fogyasztanak.

Már főműsoridőben is Youtube-ot nézünk

TV + „Adj hozzá Youtube-ot” címmel tartott előadást Bíró Pál a Google, egyik hazai vezetője. A videómegosztó nézettségi adatai sokkolók: percenként 400 órányi videó kerül fel, itt kell láthatónak maradni a hirdetőknek. Már Boros Botond is kitért arra, hogy az egyes korosztályok között kezd elmosódni a különbség: akinek van már okostelefonja, az használja is. Ez a trend kezd látszódni a Youtube-felhasználóknál is. A márka ismertsége 2012-ről 2015-re tovább nőtt, a márkát nagyon jól ismerők köre már 73 százaléknál tart. Legnagyobb növekedést az idősebb generáció tagjainál mérték. (A kutatást az NRC készítette.) Három év alatt 13 százalékkal nőtt a 45-59 közöttieknél a márkát nagyon jól ismerők száma, de napi felhasználás is 9 százalékkal intenzívebb lett.

Külön fejlemény, ami a TV-vel összevetve történt a videómegosztóval: az online videó berobbant a főműsoridőbe - mondta el Bíró Pál. Míg 2009-ben a főműsoridőben egyértelműen a TV nyerte meg a nézettségi versenyt, addig 2014-ben, este 6 és 9 között már nagyjából ugyanannyian töltöttök az időt a net, mint a tévé előtt. Ez azért is fontos ismeret, mert a két platform más árképzést használ – hívta fel a részvevők figyelmét Bíró Pál. A Youtube-on reklámozni a tévéhez képest drágább, kivétel a főműsoridő, mert akkor a videómegosztó 17 százalékkal olcsóbb ajánlatot tud adni. Ráadásul itt mindig blokkelső lehet a cég, szemben a TV-vel, ahol a reklámblokkba akár 10-14 szpot is bekerülhet, ezáltal a hirdetés is kevésbé marad meg a fogyasztók fejében. És bár csak azokért a hirdetésekért kell fizetni a Youtube-on, amelyeket teljes hosszában megnéztek a felhasználók, az eredményszámításhoz a nem teljes megtekintéseket is érdemes beleszámolni – mondta el a Google vezetője.

Nem reklám, tartalom kell

Bodrogi Bozán András Youtube-szakértő és tréner részletesen bemutatta, hogy miért érdemes egy cégnek saját márkázott csatorna indításában gondolkodnia. Itt elsődleges szabály, hogy „ne reklámot, hanem tartalmat készíts” – mondta el Bodrogi Bozán. Egy saját csatornának remek célzási lehetőségei vannak, de érdemes kipróbálni a Multi Channel Network (MCN), a csatornák menedzselését segítő hálózat támogatását is. Ilyen Youtube magyar partnercéga Star Network , a Bug Tv, a Special Effects Media vagy az Egyszervolt is.

Tavaly is megrendezték a Ki Mit Tube-ot, a Vodefone külön dedikált oldalt is csinált a versenynek. 2014-hez képest négyszer több videomegosztás értek el, a kampány időszakában 65 százalékkal nőttek a mobilszolgáltatónál az előfizetéseinek száma. A csatornának jelenleg közel negyvenezer előfizetője van. Összességében Bodrogi Bogán az tanácsolja a Youtube-ra betörni akaró cégeknek, hogy „legyenek relevánsak, eredetiek és hitelesek”.

A workshop utolsó előadását ketten tartották. Vajda Éva, az iWebMa ügyvezetője és Csility Zoltán, a Creatum Reklám- és Webstúdiótól közös projektjük, a Mogyi nyereményjáték-kampányának tapasztalatairól beszéltek. Sikerrel zártak, a dedikált oldalnak 346 ezer látiogatója volt és 100 ezren regisztráltak is játékra. Vajda Éva és Csility Zoltán a tesztelés fontosságát emelték ki. Szlogenek, keresési címeket vizsgáltak a Adwords segítségével, és csak ezek kiértékelése után tették le a voksukat a végső verziók mellett.

Az előadások után résztvevőknek lehetősége volt a Google meghívott vezetőivel is beszélgetni.

Az eseményen elhangzott előadások a cikkünk alatt letölthetők!

Forrás: Kreatív Online


Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét

Leleplezték Munkácsy Mihály eddig ismeretlen művét 

Ausztráliából hozta haza a Virág Judit Galéria, a Madame Tussauds Budapestben mutatták be a csodálatos portrét.
Máté Bence az év madárfotósa

Máté Bence az év madárfotósa 

A második fordulóba került képek összesen 170 különböző madárfajt örökítettek meg.
Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben

Ezek lettek az Év kutyabarát helyei 2024-ben 

Idén már 11. alkalommal került megrendezésre az Év kutyabarát helye kampány a Kutyabarát.hu szervezésében, ismét hatalmas érdeklődés övezte a kutyabarát szállások, vendéglátóhelyek és munkahelyek megmérettetését.
Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók

Ha faültetés, akkor segítenek a szajkók 

Szajkók segítenek a faültetésben Pesterzsébeten és Veresegyház határában.
Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására

Nyílik a képzőművészeti galéria karácsonyi vására 

Hetedik alkalommal jelentkezik a Resident Art Fair karácsonyi vására, ezúttal Allegro Barbaro címmel.
Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!

Klasszis TopDesign 2024: a zsűri már döntött, de a közönség még szavazhat!  

Lehet, hogy az Ön szavazata dönti el, melyik szálloda vagy vendéglátóegység kapja a rangos közönségdíjat az idei döntőbe került pályázók közül.
Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán

Adománygyűjtő akció a Bazilika800 emlékév végén Pannonhalmán 

Az évfordulót a bencések egész évben számos lelkiségi, kulturális és turisztikai, programmal ünnepelték.
Új kiállítás a kortárs művészeti központban

Új kiállítás a kortárs művészeti központban 

Újabb időszaki kiállítás megnyitására készül az MBH Bank Művészeti Alapítvány támogatásával működő Hungarian Art & Business (HAB) művészeti központ, amely ezúttal a kert mint ember által alakított természet világába invitálja majd a látogatókat.
Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval

Reklámfilm az ünnepekre: az egyik leghíresebb karácsonyi dal története– videóval 

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott.
Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások

Megérkeztek Budapestre az ősi szimbólumokkal teli alkotások 

A latin-amerikai absztrakt művészet úttörőjének alkotásai a Cervantes Intézetben.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.