Budapest épületeit az 1970-es években lepték el a különböző neonfeliratok és reklámok (Átrium, Bábszínház, Csemege, Espresso, Könyvesbolt, Órás, stb.). Mára csak néhány marad meg közülük, ráadásul többnyire elhanyagolt, megrongálódott állapotban. Ezért indítottak petíciót azok, akik szerint a neonok megőrzésre érdemes kulturális örökségek, nem pedig elavult hirdetési formátumok, adta hírül az euronews.com egy fővárosi polgári kezdeményezés alapján.
Patkós Luca és Racskó Tamás szerint az egyik megoldás az lenne, hogy a főváros gondozásába vegye ezeket a muzeális értékkel bíró tárgyakat. Szerintük most van az utolsó pillanat arra, hogy még néhány eredeti neont meg lehessen menteni.
A petíciót ide kattintva olvashatják el, és írhatják alá a kezdeményezést támogatók.
Ha a petícióhoz legalább 1000 fővárosi lakos csatlakozik két hónapon belül, akkor a kezdeményezővel a városvezetés személyesen egyeztet az ügyben. Ha több mint 10 ezer budapesti csatlakozik hozzá, akkor a Fővárosi Közgyűlés tárgyalja a kérdést.
A neonok emlékként is értékesek
„Hallgatóinkkal az ELTE BTK-n azért hoztuk létre 2017-ben a budapesti neonok gyűjteményét, hogy legalább fotókon és leírásokon keresztül értelmezhető maradjon a fogyatkozó neonörökség. Kutatás közben értettük meg, hogy a neonok nem csak cégérként, reklám- és cégtörténeti emlékként értékesek, de épített környezetünk színes meta-rétegeként pótolhatatlan várostörténeti örökséggé váltak” – mondta Dr. Fodor János, az ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet adjunktusa, a Neon Budapest 2017 projekt vezetője.
Tetőkön, homlokzatokon elhelyezve házainkat, életünk tereit jelölik évtizedek óta, korszakhatárokon keresztül jelenünket gazdagítják múltunk formakultúrájával, tipográfiájával, sőt, a letűnt hatalom népnevelő ambícióira is figyelmeztetnek.
A neonreklámok hosszú távú fenntartása érdekében indított petícióban négy lehetséges megoldást is javasolnak, ebből háromban az önkormányzatnak is fontos szerep jutna.
- Ha egy épület tulajdonosai szeretnék felújítani a házuk falán található régi neonfeliratot, akkor kérhessenek erre támogatást az önkormányzattól.
- Lehessen örökbe fogadni olyan neonreklámokat, melyeket eredeti helyükön nem látnak szívesen. Ha egy üzlet vagy épület vállalja a neon felújítását, és a nagyközönség számára is látható helyre teszi, akkor a neon az önkormányzat tulajdonába kerülne, hogy ha megszűnik az adott üzlet, akkor se kallódjon el.
- Azokat a gondozatlan neonokat, melyekre nincs jelentkező, fogadja be az önkormányzat, majd adja kölcsön felújításra és kiállításra.
- Ki lehetne állítani a felújított neonokat a budapesti múzeumokkal együttműködve, vagy önálló tárlatként.
Forrás: Euronews