A sörgyártással foglakozó hazai vállalkozások elmúlt 3 éves pénzügyi beszámolóinak vizsgálatakor szembetűnő az a tény, hogy az ágazati szereplők méretüket tekintve rendkívül polarizáltak. Az egyik oldalon az a 10-11 közép- és nagyvállalat található, amelyek uralják a hazai piacot, és általában külföldi licenszek alapján, nagyüzemi módon állítják elő termékeiket. Árbevételük általában meghaladja az évi 100 millió forintot, de zömük milliárd feletti forgalmat produkál évről évre. A másik oldalon pedig az elmúlt néhány évben a kézműves termékek divatját meglovagoló házi és családi főzdék állnak, melyek éves forgalma nem éri el a 100 millió forintot, sőt többségük csak néhány millió forintos nettó árbevétellel rendelkezik. E két véglet között nincs működő piaci szereplő.
Hazai sörgyártó cégek adatai
Év | Cégek száma | Beszámolót leadott cégek száma | 100 millió forint árbevétel alatti cégek száma | Ebbõl veszteséges | 100 millió feletti árbevétellel rendelkezõ cégek száma | Ebbõl veszteséges |
2013 | 69 | 56 | 49 | 17 | 7 | 3 |
2014 | 73 | 61 | 53 | 24 | 8 | 4 |
2015 | 85 | 72 | 61 | 29 | 11 | 2 |
Az elmúlt 3 évben a piac szereplőinek száma évről évre növekedett, elsősorban a mikro- és kisvállalati szegmensben, ami azt jelzi, hogy még most is sokan látnak fantáziát a kisüzemi sörfőzésben. A veszteséges vállalkozások arányát vizsgálva azonban jól látható, hogy a nem megfelelő tőkeerővel piacra lépő kis sörfőzdék majdnem fele (47,5%-a) veszteséges, ami a jövőre nézve nem ad okot a túlzott bizakodásra.
A hazai sörgyártó cégek árbevételének alakulása
Év | Nettó árbevétel összesen (eFt) | Ebbõl a közép- és nagyvállalatok árbevétele (eFt) | Ebbõl a mikro- és kisvállalkozások árbevétele (eFt) |
2013 | 136 347 809 | 135 578 017 | 769 792 |
2014 | 138 878 087 | 137 948 202 | 929 885 |
2015 | 146 942 003 | 145 994 196 | 947 807 |
A nagyüzemek száma szintén növekedett, sőt árbevételeiket is tudták növelni az elmúlt 3 évben. Arányát tekintve árbevételük teszi ki az ágazat összes bevételének 94,2%-át, és közülük csak 2 vállalkozás volt veszteséges. Amennyiben a hazai sörfogyasztási szokások nem változnak drasztikusan, ez a növekedési tendencia a következő években is tartható lesz.
A jövő nagy kérdése, hogy továbbra is növekedni fog-e a házi főzésű sörök iránti érdeklődés és kereslet, hála néhány, most már jelentős hagyománnyal rendelkező gasztrofesztiválnak és egyéb rendezvénynek. Ellenkező esetben a tőkeszegény kis sörfőzdék jó része biztosan lehúzhatja a rolót – zárta elemzését Hantos Zoltán projektmenedzser.
Forrás: Turizmus Online