Túl a mélyponton a kkv-k, de mit várnak a jövőtől?

Az elmúlt másfél évben a világjárvány szinte minden kis- és középvállalkozás életét felforgatta. A kiszámíthatatlan ritmusban záporozó változások közepette elsődleges szemponttá vált az új játékszabályokhoz való alkalmazkodás, a közelmúltban pedig az újraindítás következtében jelentkeznek az újabb kihívások. Vajon túl vannak a vállalkozások a mélyponton? Hogyan alakult az elmúlt másfél év, mit tartanak jelenleg a cégvezetők a legnagyobb kihívásnak és mik a várakozások a következő időszakra? A kkv-kat digitális finanszírozási szolgáltatásokkal segítő Péntech friss felmérésében ezekre a kérdésekre kereste a választ.

Az online felmérés eredményei alapján úgy tűnik, a komoly bedőlési hullámot egyelőre megúszták a vállalkozások. A kitöltők 87%-ának például egyáltalán nem volt kifizetetlen számlája, vagy csak minimális veszteséget jelentett. Majdnem minden második cég állította azonban, hogy a megszokotthoz képest hosszabb fizetési határidőkkel kellett kalkulálniuk az elmúlt másfél évben: 32,3%-uknál minimálisan, 22,6%-uknál pedig jelentősen nőttek a késedelmek.

A legtöbb kkv-nak ráadásul már a válság előtt is problémát jelentettek a nagyobb partnereik által diktált hosszú fizetési határidők és a megfelelő finanszírozási lehetőségek hiánya. Nem véletlen, hogy az elmúlt másfél évben nagyot ugrott a faktoring népszerűsége azon kkv-k körében, melyeknek kiemelten fontos a folyamatosan rendelkezésre álló működő tőke. A pandémia alatt a személyes találkozások elkerülése érdekében különösen a digitális faktoring tarolt: a Péntech finanszírozási oldalán 2020 márciusa óta több mint ötszörösére növekedett a regisztráló kkv-k száma.

Megtakarítás helyett inkább extra költséget jelentett a digitalizáció

A felmérésből az is kiderül, hogy a korlátozások bevezetésével párhuzamosan számos kkv lépett a digitalizáció útjára: a kitöltők 71,9%-a vezetett be új digitális megoldásokat vagy kezdte el aktívabban használni a már meglévő eszközeit. Ezek közül a legnépszerűbbek az online számlázás (52,4%), az online megbeszélések (49,2%), a NetBank (41,3%), valamint az online marketing eszközök (28,6%) voltak. Érdekesség azonban, hogy a digitális átállás megtakarítás helyett inkább extra költséget jelentett a vállalkozások többsége számára. A kitöltők 15,6%-a számolt be jelentős beruházásokról, 21,9%-uknak a digitalizáció minimális plusz költséget jelentett, és mindössze 18,8%-uk nyilatkozott úgy, hogy spórolni is tudtak a digitálisabb működés kialakításának köszönhetően.

Mik a várakozások a következő időszakra, és mit tartanak a legnagyobb kihívásnak a cégvezetők?

A vártnál jobb helyzet ellenére kimondottan óvatos várakozások övezik az újraindítás időszakát. A kitöltők mindössze 33,8%-a számít dinamikus növekedésre 2021-ben, 44,6%-uk inkább stagnálást, esetleg minimális mértékű növekedést vár. A kitöltők több mint 21%-a pedig kifejezetten negatívan áll a kérdéshez: ők év végéig visszaesésre számítanak, ugyanakkor 2022-re már jóval bizakodóbb a hangulat.

„A következő fél évre vonatkozóan általánosságban elmondható, hogy a cégvezetők legnagyobb kihívásnak az új vevők megtalálását, cégük likviditásának biztosítását, valamint az alkalmas munkaerő megtalálását gondolják” – mondta el Berényi Benjamin, a Péntech Solutions társalapító–ügyvezető igazgatója.

Ugyan sokan számítanak új megrendelésekre, a válaszadók 49,2%-a látja jelenleg úgy, hogy a kereslet fellendülésekor nem fogja tudni saját erőből finanszírozni ezeket. 28,6%-uk külső tőke bevonásában látja a megoldást, ők faktoring vagy hitel segítségével szeretnének forráshoz jutni. Aggodalomra ad azonban okot, hogy a válaszadók 20,6%-ának viszont még nincs konkrét terve arra vonatkozólag, hogyan fogja megoldani a finanszírozást.

Visszatér az élet a normális kerékvágásba?

Hosszú távra nézve mindenképpen pozitívak a várakozások. A válaszadók 32,8%-a szerint egy bizonyos idő után visszaáll majd a válság előtti állapot, 15,6%-uk nagy növekedésre számít, 25%-uk pedig folytatja az üzletmenetet a válságtól függetlenül. „A legtöbben a megváltozott ügyféligényekben, a megnövekedett keresletben, valamint a meggyengült versenytársakban látják a lehetőséget a kitörésre” – tette hozzá Berényi Benjamin. A megkérdezettek több mint negyede viszont még nem tudja, mikorra tudja majd kigazdálkodni a válság okozta jelentős visszaesést, a moratórium és az ingyenhitel lejárta pedig még nagyobb gondokat okozhat a már jelenleg is nehéz helyzetben lévő vállalkozások számára.

A teljes kutatás itt érhető el.

Forrás: Hrpwr


Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni!

Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni! 

Egy friss kutatás eredményeiről számolt be Sulyok Judit, a Pannon Egyetem Turizmus Intézeti Tanszékének tudományos munkatársa a Veszprémben tartott Balaton Konferencián, május 2-án.
Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái

Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái 

Az Évgyűrűkben őrzött történetek – Magyarország fáinak titkos meséi című fotókiállítást május 4-én nyitják meg Badacsonyörsön.
Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.
ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től

ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től 

Az előremutató jelentésben a jó gyakorlatok mellett a lehetőségeket is feltárták, mellyel megjelölték a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységének irányait is.
Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon

Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon 

Több mint huszonötezren vesznek részt Magyarország legnépesebb tömegsport rendezvényén.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.