Túl a mélyponton a kkv-k, de mit várnak a jövőtől?

Az elmúlt másfél évben a világjárvány szinte minden kis- és középvállalkozás életét felforgatta. A kiszámíthatatlan ritmusban záporozó változások közepette elsődleges szemponttá vált az új játékszabályokhoz való alkalmazkodás, a közelmúltban pedig az újraindítás következtében jelentkeznek az újabb kihívások. Vajon túl vannak a vállalkozások a mélyponton? Hogyan alakult az elmúlt másfél év, mit tartanak jelenleg a cégvezetők a legnagyobb kihívásnak és mik a várakozások a következő időszakra? A kkv-kat digitális finanszírozási szolgáltatásokkal segítő Péntech friss felmérésében ezekre a kérdésekre kereste a választ.

Az online felmérés eredményei alapján úgy tűnik, a komoly bedőlési hullámot egyelőre megúszták a vállalkozások. A kitöltők 87%-ának például egyáltalán nem volt kifizetetlen számlája, vagy csak minimális veszteséget jelentett. Majdnem minden második cég állította azonban, hogy a megszokotthoz képest hosszabb fizetési határidőkkel kellett kalkulálniuk az elmúlt másfél évben: 32,3%-uknál minimálisan, 22,6%-uknál pedig jelentősen nőttek a késedelmek.

A legtöbb kkv-nak ráadásul már a válság előtt is problémát jelentettek a nagyobb partnereik által diktált hosszú fizetési határidők és a megfelelő finanszírozási lehetőségek hiánya. Nem véletlen, hogy az elmúlt másfél évben nagyot ugrott a faktoring népszerűsége azon kkv-k körében, melyeknek kiemelten fontos a folyamatosan rendelkezésre álló működő tőke. A pandémia alatt a személyes találkozások elkerülése érdekében különösen a digitális faktoring tarolt: a Péntech finanszírozási oldalán 2020 márciusa óta több mint ötszörösére növekedett a regisztráló kkv-k száma.

Megtakarítás helyett inkább extra költséget jelentett a digitalizáció

A felmérésből az is kiderül, hogy a korlátozások bevezetésével párhuzamosan számos kkv lépett a digitalizáció útjára: a kitöltők 71,9%-a vezetett be új digitális megoldásokat vagy kezdte el aktívabban használni a már meglévő eszközeit. Ezek közül a legnépszerűbbek az online számlázás (52,4%), az online megbeszélések (49,2%), a NetBank (41,3%), valamint az online marketing eszközök (28,6%) voltak. Érdekesség azonban, hogy a digitális átállás megtakarítás helyett inkább extra költséget jelentett a vállalkozások többsége számára. A kitöltők 15,6%-a számolt be jelentős beruházásokról, 21,9%-uknak a digitalizáció minimális plusz költséget jelentett, és mindössze 18,8%-uk nyilatkozott úgy, hogy spórolni is tudtak a digitálisabb működés kialakításának köszönhetően.

Mik a várakozások a következő időszakra, és mit tartanak a legnagyobb kihívásnak a cégvezetők?

A vártnál jobb helyzet ellenére kimondottan óvatos várakozások övezik az újraindítás időszakát. A kitöltők mindössze 33,8%-a számít dinamikus növekedésre 2021-ben, 44,6%-uk inkább stagnálást, esetleg minimális mértékű növekedést vár. A kitöltők több mint 21%-a pedig kifejezetten negatívan áll a kérdéshez: ők év végéig visszaesésre számítanak, ugyanakkor 2022-re már jóval bizakodóbb a hangulat.

„A következő fél évre vonatkozóan általánosságban elmondható, hogy a cégvezetők legnagyobb kihívásnak az új vevők megtalálását, cégük likviditásának biztosítását, valamint az alkalmas munkaerő megtalálását gondolják” – mondta el Berényi Benjamin, a Péntech Solutions társalapító–ügyvezető igazgatója.

Ugyan sokan számítanak új megrendelésekre, a válaszadók 49,2%-a látja jelenleg úgy, hogy a kereslet fellendülésekor nem fogja tudni saját erőből finanszírozni ezeket. 28,6%-uk külső tőke bevonásában látja a megoldást, ők faktoring vagy hitel segítségével szeretnének forráshoz jutni. Aggodalomra ad azonban okot, hogy a válaszadók 20,6%-ának viszont még nincs konkrét terve arra vonatkozólag, hogyan fogja megoldani a finanszírozást.

Visszatér az élet a normális kerékvágásba?

Hosszú távra nézve mindenképpen pozitívak a várakozások. A válaszadók 32,8%-a szerint egy bizonyos idő után visszaáll majd a válság előtti állapot, 15,6%-uk nagy növekedésre számít, 25%-uk pedig folytatja az üzletmenetet a válságtól függetlenül. „A legtöbben a megváltozott ügyféligényekben, a megnövekedett keresletben, valamint a meggyengült versenytársakban látják a lehetőséget a kitörésre” – tette hozzá Berényi Benjamin. A megkérdezettek több mint negyede viszont még nem tudja, mikorra tudja majd kigazdálkodni a válság okozta jelentős visszaesést, a moratórium és az ingyenhitel lejárta pedig még nagyobb gondokat okozhat a már jelenleg is nehéz helyzetben lévő vállalkozások számára.

A teljes kutatás itt érhető el.

Forrás: Hrpwr


 Turizmusmarketing konferencia Pécsett

Turizmusmarketing konferencia Pécsett 

2025. április 11-én rendezik Pécsett a hazai turizmus- szakmai konferenciák zászlóshajójává vált évenkénti turizmusmarketing konferenciát.
Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein

Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein 

A március 27-28-i régiós üléseken több mint 150 szállodaipari szakember vett részt.
Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány

Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány 

A helyzet azért is aggasztó, mert a két telep a magyar-szlovák határ közelében van.
A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre

A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre 

A fizetés mértéke és a juttatási csomag a legfőbb vonzerő.
Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine

Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine  

Április 8-án Budapest legújabb attrakciója egy egyedülálló időutazásra hív.
Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben

Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben 

Egyéves születésnapját igencsak különleges módon ünnepli a veszprémi Várbörtön Látogatóközpont.
Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál

Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál 

Csaknem harminc rendezvényt kínál a Békéscsabai Tavaszi Fesztivál.
Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben

Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben 

A rendezvényszektor vállalati eseménymarketing piacának árbevétele 2024-ben 78,4 milliárd forint volt és 4,3 százalékos növekedést mutatott.
Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum

Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum 

Idén 120 éves a badacsonyörsi botanikus kert.
Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön

Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön 

Matyó Húsvét Mezőkövesden április 20-21-én.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.