A füredi hegyoldali nyaralókból a Balaton partra igyekvő gyalogosoknak a vasút keresztezését követően hétsávos úton kell átkelniük, hogy a Germering utcán át elérjék a Balaton parti Kisfaludy strandot, de a vasúti átjáró kialakítása sem biztonságos, több baleset is történt már itt.
A FŐMTERV Zrt. 2019 decemberében kapott megbízást a Balatonfüred, Germering utcai csomópont terveinek elkészítésére. A feladattal kapcsolatban Csordás Erika, FŐMTERV Zrt. tervezője adott részletes tájékoztatást:
„A feladatunk egy olyan csomópont tervezése volt, mely a Balatonfüredre autóval érkezők folyamatos átvezetése mellett a gyalogosok biztonságos átkelését is lehetővé teszi a főúton. Hangsúlyosan és esztétikusan jelzi a településre való megérkezést, emelve a környező zöld területek minőségét. Valamint − új vasúti híd tervezésével − megszűnteti a Balaton utcai szintbeni vasúti útátjárót.”
„A 71-es főúton egyenesen haladva továbbra is két-két forgalmi sáv áll rendelkezésre, de a mellékirányok felől is a továbbhaladás irányának megfelelően két-két forgalmi sávon lép be a forgalom. Ezzel minden kanyarodó irány biztosítható a csomópontban, senki nem kényszerül kerülőútra. A jelzőlámpás kialakításnak köszönhetően a városkapu a forgalom dinamikájának megfelelően működtethető. Másképp fog működni egy nyári péntek délután, egy hétköznapi strand bezárást követően, vagy vasárnap a hazafelé meginduló forgalom esetén. Megint csak másként szezonon kívül, vagy éjszaka” – ismertette a szakember.
A tervezés során minőségi zöldfelületek létrehozására törekedtek, locsolóhálózat tervezésével és a meglévő értékes faállomány megóvásával. Ezért a helyi építési szabályzattal összhangban a csomóponttól délre található Kisfaludy Üdülőszövetkezet ingatlanját parkosításra igénybe vették.
A Környezetvédelmi Hatásvizsgálati eljárás közmeghallgatási szakaszában az érintett lakosok képviselőinek kezdeményezésére – közösségi tervezés keretében – a csomópont építésekor kikerülő töltés anyag beépíthető részéből zajvédő töltés épül az üdülőszövetkezet telke elé.
Ez egyrészt csökkenti az elszállított föld mennyiségét, és ezzel együtt a szállítás környezeti terheit, másrészt elválasztja a közterületet a magánterülettől és ezzel védettebbé tehetők a nyaraló ingatlanok kertjei.
A vágányzári kötöttségek és a közúti forgalom torlódásmentes lebonyolításának biztosítását szem előtt tartva a tervezői javaslat alapján hat főbb építési ütemben valósítható meg a csomópont és hozzá kapcsolódó műtárgyak építése. A tervezői ütemterv szerint a kivitelezés teljes átfutási ideje várhatóan két év.
Forrás: www.epiteszforum.hu