Vakáció vagy infláció, avagy hogy nyaralunk 2024 nyarán?

Nagyjából két évvel a koronavírus-járvány okozta sokk után úgy tűnik, mostanra újra megjött a magyarok utazási kedve, sőt új dimenzióba lépett. Az Everguest megbízásából készített friss Tárki - kutatás szerint az idén a magyarok több mint harmada (34%) tervezi, hogy részt vesz hosszabb-rövidebb utazáson, az elmúlt évhez képest bővül az utazást tervezők aránya.

Az idén a magyarok több mint háromnegyede tervezi, hogy időt tölt a Balatonnál, a fővárost is évről évre egyre többen választanák.
 


„A magyar lakosság körében végzett kutatásunk kimutatta, hogy a járvány utáni utazási kedv végleg magára talált: az aktív korosztály harmada rendszeresen utazik, míg azok közül, akik tavaly még otthon maradtak, idén már minden tizedik ember tervez valamilyen utazást”

– hangsúlyozta Sályi Réka, az Everguest marketing igazgatója. „Különösen figyelemre méltó, hogy a rendszeresen utazók 83 százaléka idén ismét útnak indul, ami azt jelzi, hogy a turizmus iránti lelkesedés nem csupán visszatért, hanem erősebb, mint valaha.” (1. ábra)

A rendszeresen utazók 83 százaléka idén ismét útnak indul
A rendszeresen utazók 83 százaléka idén ismét útnak indul
Fotó: Everguest


Az aktív korosztály harmada rendszeresen utazik
 

A válaszadók több, mint fele (54%) egy alkalommal, több, mint negyede (26%) két alkalommal, 11 százaléka három alkalommal, míg 9 százaléka négy vagy több alkalommal utazott az elmúlt évben több napra belföldre vagy külföldre. Ebben az évben az utazók 54 százaléka ugyanannyiszor tervez útra kelni, mint tavaly, 32 százalék kevesebb, 14 százalék viszont több alkalommal. (2. ábra)

Az utazók 54 százaléka ugyanannyiszor tervez útra kelni, mint tavaly,
Az utazók 54 százaléka ugyanannyiszor tervez útra kelni, mint tavaly,
Fotó: Everguest


A felmérés rámutatott, hogy a férfiak és a budapestiek az aktívabb utazók, míg a vidékiek kevésbé gyakran vállalnak utazást. A férfiak 43 százaléka, míg a nők csak 29 százaléka szeretne idén utazni. Településtípus alapján a budapestiek 56 százaléka, a városiak és a községekben lakók 31-31 százaléka tenne ugyanígy. Az idősebb korosztály visszafogottabban tervez vakációt, a fiatalabbak és a középkorúak viszont hasonló mértékben vágynak a kikapcsolódásra: mind a fiatalok, mind a középkorúak 44 százalékának, míg az idősebb korosztályból 18 százaléknak vannak 2024-es utazási tervei. Az iskolázottság alapján nem látható különbség az utazási kedvben.


Idén is mindenki a Balatonra tart
 

A megkérdezettek több mint ötöde (21%) anyagi okok miatt nem tud eljutni idén a Balatonra
A megkérdezettek több mint ötöde (21%) anyagi okok miatt nem tud eljutni idén a Balatonra
Fotó: Everguest

A magyarok körében továbbra is verhetetlen a Balaton, a válaszadók 76 százaléka szeretne idén a Balatonnál nyaralni. A megkérdezettek több mint ötöde (21%) viszont úgy válaszolt, hogy anyagi okok miatt nem tud eljutni idén a Balatonra. (3. ábra)


Elképesztően sikeres Budapest belföldi turizmus kampánya

A főváros iránti érdeklődés tovább növekedett
A főváros iránti érdeklődés tovább növekedett
Fotó: Everguest


A főváros iránti érdeklődés tovább növekedett, köszönhetően a sikeres belföldi kampányoknak. A válaszadók majdnem háromnegyede (69%) szeretne idén Budapestre látogatni. Azok, akik továbbra sem szeretnének Budapestre utazni, azt elsősorban a főváros zsúfoltságával és a magas árszínvonallal indokolták. (4. ábra)



„Ez az eredmény elképesztő növekedésnek minősül, ugyanis 2021-ben még mindössze a válaszadók 22,3%-a jelezte, hogy érdekelné Budapest nyaralási céllal. Az továbbra is elmondható, hogy – más nagyvárosokhoz hasonlóan – Budapestnek a külföldi vendégkörre kell elsősorban alapoznia. Ugyanakkor az ország fővárosának turisztikai vonzereje a belföldi vendégkör számára is tagadhatatlanul egyre erősebb”

– értékelte a kutatás eredményét, Belán Miklós, az Everguest alapító ügyvezetője. „Az továbbra is kérdés, hogy ezt az érdeklődési szintet mikor sikerül konkrét foglalásokká alakítania Budapestnek. Továbbra is érdemes figyelembe venni a belföldi és a külföldi fizetőképes kereslet alakulását.”

 

Elszálltak az árak

 

Arra a kérdésre, hogy vajon hatással lesz-e az infláció 2024-ben is az utazási és az étteremlátogatási lehetőségekre, a válaszadók 60 százaléka válaszolt igennel. A válaszadók 89 százaléka válaszolt igennel arra a kérdésre, egyetért-e azzal, hogy a magyar szállodákban elszaladtak az árak az elmúlt évben.

„Annak ellenére, hogy idénre már jelentősen csökkent az infláció mértéke, a tavalyi évi áremelkedések komoly aggodalmakat keltenek az utazók körében” – értékelte a kutatás eredményét Belán Miklós az Everguest alapítója. 

 


Kiderült mennyit járunk étterembe
 

Évente minden második magyar jár étterembe legalább egy alkalommal
Évente minden második magyar jár étterembe legalább egy alkalommal
Fotó: Everguest

Az Everguest-Tárki kutatás vizsgálta az éttermi látogatások népszerűségét is, amiből kiderült, hogy évente minden második magyar jár étterembe legalább egyszer. Az étterembe járó magyarok közül 61% csak néhány alkalommal jut el étterembe, de közel 20 százalék havonta egyszer is megengedheti magának a sokaknak luxusnak számító szolgáltatást. Azoknak, akik 2023-ban egyáltalán nem jutottak el vendéglátóhelyre, mindössze 10%-a válaszolta azt, hogy idén fog étteremben fogyasztani. (5. ábra)

(A fenti kérdésre azok adtak már csak választ, akik legalább egyszer terveznek étterembe menni az év során.)

Eszerint azok közül, akik tavaly jártak vendéglőben, 70 százalék tervezi azt, hogy az is idén felkeresi valamelyik vendéglátóhelyet, további 18 százalék pedig már fogyasztott is. Közülük 61 százalék gondolja azt, hogy néhány alkalommal fog étteremben fogyasztani, 18 százalékuk havonta egyszer, és csak 7 százalék azok aránya, akik ezt legalább heti rendszerességgel tervezik. A kutatás kitér az infláció hatására is az éttermi fogyasztási szokásokra vonatkozóan. A megkérdezettek nagy része (85%) szerint már 2023-ban is túl magasak voltak az árak a hazai éttermekben.

 A kutatás az Everguest megbízásából a TÁRKI szakembereinek segítségével Magyarország felnőtt korú lakosságára reprezentatív, 1023 fő megkérdezésével készült.


A Forma 1 és Ed Sheeren nagyot dobott a főváros júliusi vendégszámain

A Forma 1 és Ed Sheeren nagyot dobott a főváros júliusi vendégszámain 

Kirobbanó hétvégét hozott a fővárosnak a Forma 1 idei magyarországi futama, amelyre a július 20-i Ed Sheeran koncert is ráerősített.
Visszatér egy régi szenzáció a Debreceni Virágkarneválra

Visszatér egy régi szenzáció a Debreceni Virágkarneválra 

Augusztus 20-án lesz a hagyományos virágkarnevál, de egy egész héten át élvezhetjük a karneváli programokat Debrecenben - a koncertek és fényfestés mellett több év után visszatér az éjszakai felvonulás is.
Mit tehet a pilóta, hogy kevesebbet fogyasszon egy repülőgép?

Mit tehet a pilóta, hogy kevesebbet fogyasszon egy repülőgép? 

150 ezer tonnával csökkentette károsanyag-kibocsátását az Emirates.
Sosem látott számok érkeztek a magyar turizmusról

Sosem látott számok érkeztek a magyar turizmusról 

Az első 200 napban és a vakáció kezdete óta is több vendéget fogadtak a szálláshelyek, mint a tavalyi rekordévben a turisztikai csúcsszervezet adatai szerint.
Óriási siker kapujában egy magyar turisztikai szakember

Óriási siker kapujában egy magyar turisztikai szakember 

Igazából már a jelölés is nagy siker: magyar résztvevő is lesz a Világ Fenntartható Turisztikai Díjátadón Belize-ben.
Jön az utánpótlás: így alakultak a jelentkezések és a ponthatárok a turisztikai szakokon

Jön az utánpótlás: így alakultak a jelentkezések és a ponthatárok a turisztikai szakokon 

Közzétették a felsőoktatási ponthatárokat - megnéztük, hogyan alakultak idén a jelentkezések a turisztikai területen induló képzésekre és hogy milyen pontszámokkal lehetett bejutni az egyes egyetemekre.
Látványos világbajnokság a Balatonon

Látványos világbajnokság a Balatonon 

A szörfözés is segíthet igazán négy évszakossá tenni a magyar tengert.
Szombaton Strandok éjszakája

Szombaton Strandok éjszakája 

És az előrejelzések alapján úgy tűnik, az időjárás is tökéletes lesz hozzá.
Street art művész különleges akciója ebben a bevásárlóközpontban

Street art művész különleges akciója ebben a bevásárlóközpontban 

Művészettel és fontos társadalmi üzenetekkel tölti meg folyosóit nyáron Budapest egyik legnagyobb bevásárlóközpontja.
Ha a Balatonon nyaral a közönség, akkor a kiállítás utána megy

Ha a Balatonon nyaral a közönség, akkor a kiállítás utána megy 

Hétvégén érkezik a Füred Art Week - tízmilliós műtárgyakat láthat most először a közönség nyáron, a Balaton partján.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.