Váltási és összefogási kényszer előtt a termálágazat

A nyugat-dunántúli termálfürdők, hotelek szerint szó sincs arról, hogy a november vége, december eleje holtszezon lenne a turizmusban. Szerintük a németek által tote hoseként emlegetett időszak a termálszezon igazi kezdete.

Statisztikai adatokkal is alátámasztott álláspontjukra építve az idén már 11. alkalommal tartottak szezonnyitó rendezvényt a Pannon Termál Klaszter Egyesület tagszervezetei. A konferenciának és sajtótájékoztatónak az utóbbi évtized magyar termálsiker-helyszíne, a Sárvári Gyógy-és Wellnessfürdő adott otthont pénteken.

A vendégeket köszöntő Tama István, az MT Zrt. regionális marketingigazgatója és egyben a klaszter ügyvezetője a KSH turisztikai adatait mutatta bizonyítékként arról, hogy Budapest mellett a nyugat-dunántúli termálrégió is kiválóan teljesít téli hónapokban is.

A szezonnyitó reklámhatása mellett konkrét közös lépésekkel is segíteni szeretnék, hogy a KSH által "idényen kívüli" névvel jelölt időszakban, de az év többi részében is nagyobb legyen a forgalom, magasabb és kiegyensúlyozottabb legyen a töltöttség.

Az eseményt köszöntő dr. Kondora Bálint, a Vas megyei közgyűlés alelnöke az önkormányzat és tágabban a politika támogatásáról biztosította a megjelenteket. A gazdaságfejlesztési operatív programban ezt az ágazatot fő prioritásként határozták meg, ami a lehetőségek mellett felelősséget is jelent az érintettek számára. Hisz amennyiben a közös erőforrásokból jelentős összegeket áldoznának a fejlesztésre, akkor ennek kézzelfogható, jelentős, fenntartható és a további növekedést elősegítő gazdasági eredményeket kell hozni – hangsúlyozta. Szerinte az eredményesség egyik feltétele, hogy az érintettek megértsék a közös fellépés szükségességét. A 27 tagszervezetet, köztük 18 fürdőt tömörítő klasztert szőlőfürtként jellemezte az elnevezés alapját adó angol cluster szóra építve. A szőlőfürt minden szeme önálló, de ugyanakkor mindegyik szemnek közvetlen érdeke, hogy a többiek is egészségesek, jó minőségűek legyenek, hisz csak így lesznek értékesek, vonzóak együtt is.

Dr. Németh István, a Pannon Termál Klaszter Egyesület elnöke osztotta az előtte szóló álláspontját a fürtösödés fontosságáról, de mint mondta, Magyarországon még nem igazán értik, nem használják ki az "együttműködve versenyezni" módszert. Még mindig a konkurencia-képletek határozzák meg elsősorban a vállalkozások gondolkodását, nem tudnak egymás mellé felsorakozni. Nem tanultak a középkori aranyművesek vagy arab kereskedők példájából, akik rájöttek, hogy egy utcába költözve tudják igazán magukhoz vonzani a vevőket, s így tudnak igazán versenyezni is. A klaszterrel azt szeretnék elérni, hogy megváltozzon ez a szemlélet, a termálvízre, mint szárra építve úgy akarják összefogni a tagokat, hogy egy vonzó termék jöjjön lére az együttműködésnek köszönhetően. A közös munkájuk szlogenje és egyben a szezonnyitó konferencia címe is: vissza a gyökerekhez. Jobban szeretnének építeni azokra a hagyományokra, turisztikai értékekre, korábbi küldőterületekre, amelyek egykor a terméküket meghatározták. Természetesen nem megfeledkezve a kevésbé ismert fürdőkről, más vonzerőkről sem. Ehhez a politikától megfelelő pályázati támogatási célokat és másokkal legalább azonos hozzájutási lehetőségeket várnak. Szerinte ma a termálágazatban, illetve a régióban a kapacitások megfelelő mértékben rendelkezésre állnak. A következő időszakban elsősorban arra kell törekedni, hogy olyan jó minőségű turisztikai termékeket hozzanak létre, amik karakteresek, jellemzőek az adott desztinációra.

Fontos, hogy mit akar a piac

Vancsura Miklós, a Sárvári Gyógy- és Wellnessfürdő ügyvezető igazgatója úgy vélte, nem csak az együttműködésben, hanem külön-külön, a saját tevékenységében is váltás előtt áll a hazai termálágazat. Váltani kell a szolgáltatási struktúrákat, diverzifikálni kell a szolgáltatásokat. A megfelelő irányok megtalálása azonban nem könnyű, hisz a wellness területén a hazai szolgáltatóknak nagyon nagy versenytársai vannak Európában. Már magában is erős kihívás a nagyon erős technológiai, humánerőforrás igény, de mindehhez még azzal is tisztában kellene lenni, hogy a piac mit akar. Egyáltalán ki az az ember, aki igénybe akarja venni a szolgáltatásaikat, és milyen szolgáltatásokat szerinte. Nagyon fontos kérdés az is, van-e egyáltalán ideje, ha igen, mennyi, mennyi pénze van, és ezeket a jellemzőket hogyan tudják összeegyeztetni azokkal az erőforrásokkal, amiket a szolgáltatók kínálni tudnak.

Vancsura szerint a 13 éve működő klaszternek komolyabb sebességre kellene kapcsolni, mert a kezdeti lendület után megálltak. A jelenlegi helyzetben sokkal gyorsabban szervezni saját magukat, hogy a fürtösödés pozitív hatásait a piacon tudják érvényesíteni. Ehhez közös termékfejlesztés kell, mert a piacon az egyes szemek elvesznek, ha nincsenek összerakva fürtként.

A következő időszak ilyen fürtösödést segítő feladata a lakóautóval rendelkező német és osztrák turisták közös elérése lesz – derült ki Tama István előadásából, amiben a lehetséges küldőpiacokat vette sorra. Szólt többek között arról, hogy Németország és Ausztria továbbra is meghatározó küldőpiac a nyugat-dunántúli termálágazatnál. Ezért nagyon erősen számolni kell azzal a kiszorító hatással, amit akár az orosz, akár más vendégkör jelenthet a német, osztrák vendégkörre – figyelmeztetett. Egy konszenzuson alapuló, az egész térség küldőpiacait átfogó, a marketingtevékenységeket meghatározó dolgokat kell átbeszélni ahhoz, hogy ez a kiszorító hatás ne jöjjön létre – fogalmazott. Semmiképp sem arról van szó, hogy valamelyik vendégkör ellen tiltakoznának, vagy valakit nem szívesen látnának, de a szakmai szempontokat mérlegelni kell a küldőpiacok megcélzásánál, a szolgáltatási kör kialakításánál – tette hozzá a klaszter ügyvezetője és egyben a MT Zrt. regionális marketingigazgatója.

Mint elmondta, a klaszterben arra jutottak, hogy közös fellépéssel legeredményesebben azokat a lakóautóval rendelkező osztrák és német turistákat lehetne megszólítani, akik egy nap alatt kényelmesen leautózható távolságban élnek. A német trendkutatók szerint ez a réteg folyamatosan növekszik és egyre igényesebb. Ausztria mellett Németország déli részén és az egykori NDK-s területeken lakókat akarják megkeresni a gyógy- és wellnes-szolgáltatásokkal, illetve az azokhoz kapcsolódó aktív turisztikai lehetőségekkel. Összeállítanak egy olyan útitervjavaslatot, amiben megadják lakóautós turisták számára meghatározó alapszolgáltatásokat és az olyan aktivitási lehetőségeket, amik megfelelő élményhez juttatják az idelátogatókat. A közös ajánlatokkal már a tavaszi vásárokon ott szeretnének lenni.


Közel félezer pályázat az idei Virágos Magyarország versenyen

Közel félezer pályázat az idei Virágos Magyarország versenyen 

Az országos környezetszépítő verseny legnépszerűbb kategóriái 2025-ben az Év főtere és az Év fasora.
 Nyugdíjasok megpróbálják beállítani Phileas Fogg rekordját

Nyugdíjasok megpróbálják beállítani Phileas Fogg rekordját 

Negyven nap, majdnem 30.000 kilométer, 3274 gyalogló.
Kulturális randevú Göcsejben

Kulturális randevú Göcsejben 

Az eseménysorozat a göcseji dombok között idén 22 településen több mint 60 programot és közel 100 élményt kínál a „fenntartható lassúság” jegyében.
Indul a nyári szezon a Tisza-tó fővárosában

Indul a nyári szezon a Tisza-tó fővárosában 

Ezen a nyáron is rengeteg kalanddal és élménnyel vár Tiszafüred.
Megvan az Év kerékpárútja

Megvan az Év kerékpárútja  

Az Év kerékpárútja címet hatodik éve dönti el szavazással a nagyközönség, idén a Murakeresztúr kör nyerte el a címet 2938 szavazattal.
Nosztalgiagőzös és galambröptetés Fehérváron

Nosztalgiagőzös és galambröptetés Fehérváron 

A pünkösdi hétvégén tovább pezseg a székesfehérvári kulturális élet.
Felgyorsult a Balaton vizének melegedése

Felgyorsult a Balaton vizének melegedése 

A klímaváltozás nemcsak a vízmelegedést hozta el.
Zárva marad a hévízi tófürdő központi épülete

Zárva marad a hévízi tófürdő központi épülete 

Szigetfürdőt terveznek a látogatóknak.
Új elemekkel bővül Zalaegerszeg legnagyobb fesztiválja

Új elemekkel bővül Zalaegerszeg legnagyobb fesztiválja 

Új elemként belvárosi korzót is nyitnak a helyi kereskedőkkel együttműködve, illetve gimnazisták saját szervezésű programjait is színpadra viszik.
Lesz-e változás jövőre az Utazás Kiállítás megjelenésében és üzenetében?

Lesz-e változás jövőre az Utazás Kiállítás megjelenésében és üzenetében? 

A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a 2025-ös kiállítás kapcsán szervezett B2B workshop sikeres volt, amelyet 2026-ban szeretnének továbbfejleszteni.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.