Berki Zoltán elmondta, hogy a Börzsöny a Dunán át a szemközti Pilis erdeivel egy olyan 64 ezer hektáros összefüggő erdőséget alkot ami önmagában felbecsülhetetlen természeti érték. Például Budapest tüdejeként az észak-déli irányú szélmozgás jóvoltából a frisslevegő-utánpótlást biztosítja a fővárosnak. Csakhogy a Börzsöny adottságai - mint sok egyéb között a 300, tiszta vizű erdei forrás - jelenleg még nincsenek hasznosítva. A fakitermelésnél is főként a gazdasági és kevésbé a társadalmilag előnyösebb egészségturizmus szempontjai érvényesülnek. E helyzeten kíván fordítani az új szervezet.
Az ökoturizmus szolgálatába állíthatnák többek között a hegységben korábban működő, később felszámolt, hozzávetőlegesen 200 kilométer hosszúságú ipari kisvasút vonal töltését. A fák között kanyargó nyomvonal némi ráfordítással erdei kerékpáros úttá alakítható, ami egyben a már amúgy is éledező falusi turizmus megerősödésével is járna - állítja a szakember. Különlegességnek számít az erdei romantikát kínáló öt turistaház (pl. a kisinóci és a törökmezői), amelyek felújítva vonzóbbá válnának a bakancsos turisták számára. A nagyhideghegyi sípálya pedig még inkább a téli sportok fő bázisa lehet. Az elképzelések között szerepel a Vác-Diósjenő-Drégelypalánk vasútvonal felélesztése - tette hozzá a szakember.
Amennyiben az ökoturisztikai régió megkapja a kiemelt státuszt, ezzel a címmel nagyobb esélye lehet a fejlesztésekhez EU-s pályázatokon és a börzsönyi civil kezdeményezés egyfajta modellként is szolgálna más, hasonló adottságú régiókban a természetvédelem és a turizmus közötti összhang megteremtésénél - jelentette ki Berki Zoltán. (MTI)