A fogyasztóvédelem diadala

2018-ban léphet életbe az új európai uniós irányelv az utazási csomagokról. A rendelkezéssel az egyéni utasok érdekeit védik, a jövőben nagyobb felelősség hárul a dinamikus csomagokat kínáló vállalkozásokra.

A fogyasztóvédelem diadalaként értékeli egy általunk megkérdezett utazásszervező a még nem végleges, az utazási csomag hatályát kiterjesztő direktívát. A tervek szerint 2018-ban hatályba lépő irányelv tervezetét szeptemberben az Európa Tanács elfogadta, az Európai Parlament várhatóan október végén szavaz róla.

LEFEDETLENÜL

Több éve okoz fejtörést a szakmának és a törvényhozásnak a jelenleg hatályos 90/314-es direktíva által le nem fedett - többnyire egyéni - online utazásszervezés. Az útjaikat így szervezők száma közösségi szinten mára elérte a 120 milliót, ami remek dolog. Az már kevésbé, hogy az Európai Bizottság Jogérvényesülési és Fogyasztópolitikai Főigazgatósága szerint a fogyasztóknak uniószerte mintegy 430 millió euró kára keletkezik, mivel az EUpolgárok 67%-a meg van róla győződve, hogy az online vásárolt kombinált utazási szolgáltatásokkal is védelmet élveznek. Ezért van az, hogy leginkább az egyéni utazási csomagok összeállítását segítő vállalkozásokat – például a fapados légitársaságokat – szabályozza le a direktíva a fogyasztó javára.

FELEL A FAPADOS IS

A hatályba lépést követően ugyanolyan felelősséggel tartoznak majd ők is utasaikért, mint a hagyományos utazásszervezők. Mindegy lesz, hogy melyiküknél pakolunk össze egy tenerifei utat, ha a szállodába érkezve kiderül: az épület felújítás miatt zárva, mindkettőnek meg kell tudnia oldani az utas problémáját úgy, hogy a szállás az eredetileg befizetettnek megfelelő színvonalú legyen. Vagyis az egyénre szabott dinamikus csomagot kínáló szolgáltató is felelősséggel tartozik majd alvállalkozói teljesítményéért. Ezzel összefüggésben a hagyományos utazásszervezőkkel egyezően köteles lesz kártérítést is fizetni nem megfelelő teljesítés esetén, vagy az utast kérése esetén a helyszínről plusz költség felszámolása nélkül napokkal hamarabb hazaszállítani. Szintén köteles lesz a részvételi díjat visszafizetni, amennyiben indulás előtt lényegesen változnak meg az utazási feltételek. Díjmentesen állhat el az utas a szerződéstől, ha a desztináción az utazás megkezdése előtt háború tör ki, természeti katasztrófa történik. De voltaképpen bármilyen okkal lemondható lenne az út, azonban ez esetben méltányos lemondási díjat köteles fizetni az utas. A nem az utas miatt bekövetkező foglalási hibákért a felelősség a szervezőt terheli.

VÁLTOZÓ VIS MAIOR-FELELŐSSÉG

Mindenki számára teljesen új elem a tervezetben, hogy olyan vis maior - például egy hamufelhő - esetén, ami miatt az utas nem tud időben hazatérni, a szervező legfeljebb 3 napig a csomagban kifizetett színvonalú szállást köteles fizetni a kint rekedt utasnak. A három nap leteltével pedig további asszisztenciát biztosítani. A fizetett időtartam akár korlátlan is lehet, ha az utas mozgáskorlátozott, terhes, egyedül utazó kiskorú és erről az utas előzetesen tájékoztatta a szervezőt. Az új elem kevésbé nyerte el a hazai szakma tetszését. Egyesek szerint ez az amúgy is rengeteg kötelezettséggel működő utazásszervezőket el is lehetetlenítheti. Sovány vigasznak tűnhet számukra, hogy az utas akár az őt szállítóhoz (légitársaság, vasút) is fordulhat. Az sem váltott ki ujjongást, hogy amennyiben az utazás kezdete előtt 20 nappal több mint 8%-kal emelné a csomag árát a szervező, az utas díjmentesen elállhat a szerződéstől.

24 ÓRÁS SZABÁLY

Új fogalom a tervezetben a Linked Travel Arrangements, vagyis amikor egy foglalási oldalon egy másik utazási szolgáltatás megvételének lehetőségét kínálják fel egy másik linken. Amennyiben 24 órán túl foglalunk az első szolgáltatásként megvásárolt repülőjegyünkhöz egy szállodát a felkínált másik oldalon, a két tétel nem minősül utazási csomagnak. Azonban 24 órán belül és amennyiben a nevünk, e-mail címünk és számlázási adataink átkerülnek a kérdéses linkre már, akkor már csomagnak számít a történet. Így például, ha a célállomásra elfuvarozó légitársaság fizetésképtelenné válik, a hazaszállítást meg kell oldania. Apropó, csőd! Szintén szerepel a direktívában a tagállamok csődvédelmi rendszereiknek kölcsönös elismerése, mely nagyban segítheti a vállalkozások más tagállamban történő letelepedését.

Mindez persze változhat még az elkövetkező hetekben, az egyeztetés a Nemzetgazdasági Minisztérium tájékoztatása szerint jelenleg is folyik. Kérdéses az is, hogy mit utal tagállami hatáskörbe az EU, és mennyivel lesz ez szigorúbb a közösségi irányelvnél.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.