A fogyasztóvédelem diadalaként értékeli egy általunk megkérdezett utazásszervező a még nem végleges, az utazási csomag hatályát kiterjesztő direktívát. A tervek szerint 2018-ban hatályba lépő irányelv tervezetét szeptemberben az Európa Tanács elfogadta, az Európai Parlament várhatóan október végén szavaz róla.
LEFEDETLENÜL
Több éve okoz fejtörést a szakmának és a törvényhozásnak a jelenleg hatályos 90/314-es direktíva által le nem fedett - többnyire egyéni - online utazásszervezés. Az útjaikat így szervezők száma közösségi szinten mára elérte a 120 milliót, ami remek dolog. Az már kevésbé, hogy az Európai Bizottság Jogérvényesülési és Fogyasztópolitikai Főigazgatósága szerint a fogyasztóknak uniószerte mintegy 430 millió euró kára keletkezik, mivel az EUpolgárok 67%-a meg van róla győződve, hogy az online vásárolt kombinált utazási szolgáltatásokkal is védelmet élveznek. Ezért van az, hogy leginkább az egyéni utazási csomagok összeállítását segítő vállalkozásokat – például a fapados légitársaságokat – szabályozza le a direktíva a fogyasztó javára.
FELEL A FAPADOS IS
A hatályba lépést követően ugyanolyan felelősséggel tartoznak majd ők is utasaikért, mint a hagyományos utazásszervezők. Mindegy lesz, hogy melyiküknél pakolunk össze egy tenerifei utat, ha a szállodába érkezve kiderül: az épület felújítás miatt zárva, mindkettőnek meg kell tudnia oldani az utas problémáját úgy, hogy a szállás az eredetileg befizetettnek megfelelő színvonalú legyen. Vagyis az egyénre szabott dinamikus csomagot kínáló szolgáltató is felelősséggel tartozik majd alvállalkozói teljesítményéért. Ezzel összefüggésben a hagyományos utazásszervezőkkel egyezően köteles lesz kártérítést is fizetni nem megfelelő teljesítés esetén, vagy az utast kérése esetén a helyszínről plusz költség felszámolása nélkül napokkal hamarabb hazaszállítani. Szintén köteles lesz a részvételi díjat visszafizetni, amennyiben indulás előtt lényegesen változnak meg az utazási feltételek. Díjmentesen állhat el az utas a szerződéstől, ha a desztináción az utazás megkezdése előtt háború tör ki, természeti katasztrófa történik. De voltaképpen bármilyen okkal lemondható lenne az út, azonban ez esetben méltányos lemondási díjat köteles fizetni az utas. A nem az utas miatt bekövetkező foglalási hibákért a felelősség a szervezőt terheli.
VÁLTOZÓ VIS MAIOR-FELELŐSSÉG
Mindenki számára teljesen új elem a tervezetben, hogy olyan vis maior - például egy hamufelhő - esetén, ami miatt az utas nem tud időben hazatérni, a szervező legfeljebb 3 napig a csomagban kifizetett színvonalú szállást köteles fizetni a kint rekedt utasnak. A három nap leteltével pedig további asszisztenciát biztosítani. A fizetett időtartam akár korlátlan is lehet, ha az utas mozgáskorlátozott, terhes, egyedül utazó kiskorú és erről az utas előzetesen tájékoztatta a szervezőt. Az új elem kevésbé nyerte el a hazai szakma tetszését. Egyesek szerint ez az amúgy is rengeteg kötelezettséggel működő utazásszervezőket el is lehetetlenítheti. Sovány vigasznak tűnhet számukra, hogy az utas akár az őt szállítóhoz (légitársaság, vasút) is fordulhat. Az sem váltott ki ujjongást, hogy amennyiben az utazás kezdete előtt 20 nappal több mint 8%-kal emelné a csomag árát a szervező, az utas díjmentesen elállhat a szerződéstől.
24 ÓRÁS SZABÁLY
Új fogalom a tervezetben a Linked Travel Arrangements, vagyis amikor egy foglalási oldalon egy másik utazási szolgáltatás megvételének lehetőségét kínálják fel egy másik linken. Amennyiben 24 órán túl foglalunk az első szolgáltatásként megvásárolt repülőjegyünkhöz egy szállodát a felkínált másik oldalon, a két tétel nem minősül utazási csomagnak. Azonban 24 órán belül és amennyiben a nevünk, e-mail címünk és számlázási adataink átkerülnek a kérdéses linkre már, akkor már csomagnak számít a történet. Így például, ha a célállomásra elfuvarozó légitársaság fizetésképtelenné válik, a hazaszállítást meg kell oldania. Apropó, csőd! Szintén szerepel a direktívában a tagállamok csődvédelmi rendszereiknek kölcsönös elismerése, mely nagyban segítheti a vállalkozások más tagállamban történő letelepedését.
Mindez persze változhat még az elkövetkező hetekben, az egyeztetés a Nemzetgazdasági Minisztérium tájékoztatása szerint jelenleg is folyik. Kérdéses az is, hogy mit utal tagállami hatáskörbe az EU, és mennyivel lesz ez szigorúbb a közösségi irányelvnél.