A lengyelek előremenekülnek

A LOT Boeing 787-8 Dreamlinere méltóságteljes fordulóval állt be a Ryanair fagyos, szélfútta sátortábora elé a Liszt Ferenc-repülőtéren. Annak az utashídnak a közelébe, ahol alig egy éve még a Budapestről induló széles törzsű gépek (a Hainan A330-asai, a Delta, az American Airlines és a Malév Boeing 767-esei) szippantották magukba utasaikat. A sátortábort a Dreamliner három januári napon zavarta csak meg különleges látványával.

Leszálltunk Varsó felől, épségben és széles mosollyal az arcunkon. A fedélzeten tapasztaltakon túl a megnyugvástól is, hogy ez a Dreamliner január 12-én teljesítette azt, ami előző nap, a LOT lengyel légitársaság 787-esének tervezett magyarországi premierjén nem sikerült. Hiába várt több tucat újságíró, megannyi spotter január 11-én Ferihegyen, a gép, megszakítva varsói felszállását, műszaki okok miatt otthon maradt. Helyette némiképp csalódott utasokkal egy 737-es érkezett. Nem ők voltak az egyetlenek, akik direkt a Dreamliner miatt váltottak Budapest–Varsó retúrt.

Valóban egy élmény volt a Föld első, túlnyomórészt karbonszálas kompozitanyagból készült utasszállító repülőgépén utazni. A sok műanyag miatt az utas azt is hihetné, hogy egy óriásira dagadt, a kompozitot igen nagy előszeretettel alkalmazó vitorlázógépben ül, ha eltekint a két nagy teljesítményű hajtóműtől és a mérhetetlen mennyiségű csúcstechnológiás elektronikától. Utóbbi azonban nemegyszer tört borsot a légitársaságok orra alá a típus forgalomba állítása óta, ami a hosszúra nyúlt tesztelés miatt éveket csúszott. Minden technikai malőr ellenére a Dreamlinerből eddig közel 850-et rendeltek, 49-et már le is szállítottak nyolc légitársaságnak. Mi több, a gépek zömét a gyártó Egyesült Államokon kívül adták el; az USA-ban tíz alatti az eddig eladott 787-esek száma.

15 ezer kilométer egy tankkal

Hogy minden technikai probléma ellenére miért ilyen vonzó a több milliárd dollárért kifejlesztett gép? 15 ezer kilométeres hatótávolsága, kategóriájában húsz százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztása és a 913 kilométer per órás utazósebesség igencsak meggyőző érv. A kategória pedig elsősorban a Dreamlinerrel leváltani tervezett Boeing 767-300-as típust jelenti, jóllehet a Boeing szereti magát mindenekelőtt egyes számú vetélytársával, az Airbusszal összevetni. Így megértéssel követi a néző a típus promóciós filmjében az olyan animációs jeleneteket, amelyekben a Dreamliner alacsonyabb turbulenciaérzékenységét szemléltetendő egy Airbus típus esik-kel a brutális turbulenciában, míg a 787 szinte rezzenés nélkül mutat fityiszt a szélnyírásoknak. Mindenesetre a Dreamliner termékpalettájáról jelenleg rendelhető 787-8 és 787-9 típusok a szintén hosszú távokat repülő Airbus A330-cal kelnek leginkább birokra.

Európai elsőség

A LOT világszerte a nyolcadik, de az első európai légitársaság, amely forgalomba állította a Dreamlinert. A sort a japán All Nippon Airways nyitotta 2011. október 26-án, a LOT első Dreamlinere a Qatar Airwayst követve alig egy hónappal később, 2012. december 14-én szállt fel először, Prágába. Mielőtt január 16-án nekilát hosszú távú pályafutásának a Varsó–Chicago járattal, a gépet európai útvonalakon teszteli a légitársaság. A LOT 767-300-as széles törzsű flottáját felmenőrendszerben 2015-ig leváltó nyolc Dreamliner a jelenlegi menetrend szerint New Yorkot, Torontót és Pekinget repüli majd.

„A Dreamliner pozitív üzenet a problémák kezelésére; előremenekülés” – utalt Lengyelország magyarországi nagykövete, Roman Kowalski diplomatikusan a LOT nehéz helyzetéből kivezető egyik lehetséges útra. A 93%- ban állami tulajdonban lévő LOT engedélyt kért és kapott az EU-tól 400 millió zloty – 30 milliárd forint – állami támogatásra, mellette pedig az utóbbi években mintegy 80 milliárd forintnyi veszteségét lefaragó átszervezés végrehajtására. Ez nem lesz fájdalommentes. Ágazati információk szerint a dolgozók mintegy harmadát bocsátanák el, ahogy jelentős járatritkítások is várhatók. A Dreamlinerek 2015-ig lezáruló átvételét azonban nem érintik a LOT átszervezésének problémái – nyugtattak a légitársaság illetékesei.

A fények játéka

Ablak mellett ülve a repülőn néha az a kellemetlen érzése támad az embernek, hogy valami érdekes után bámulva szolidabb méretű feje is eltakarja az ablakot a mellette ülő elől. Ez az érzés kevésbé fenyeget a 787-esben. Az ablakok átlag 30%-kal nagyobbak más típusokénál, köszönhetően a kompozittörzs fizikai előnyeinek. És ezt a szép, nagy ablakot az alatta lévő gombbal sötétíthetjük vagy világosíthatjuk a külső fényviszonyoknak megfelelően, a jól megszokott „reluxa” helyett. A kabinvilágítás tónusai pedig az alvás jótékony sötétjétől a gyertyafényes vacsoráig terjednek.

252 utas fér be a LOT nem hivalkodó színvilágú Dreamlinerébe; 213 turista-, 21 prémiumturista-, 18 businessosztályon. Utóbbin az ülések 190 centis ággyá alakíthatók, de a férőhelyre egyik osztályon sem lehet panasz.

A szórakoztatásról mindhárom osztály üléseihez járó érintőképernyőn igényes multimédia- választék gondoskodik. Lássuk be, az „audio” menüpont „electronica” műfajban Tycho nem is olyan rossz választás a LOT ügyeletes lemezlovasától. De mindenki ízlésének megfelelően talál ezt-azt.

Nem elhanyagolható kényelmi tényező, hogy a fémépítésű gépekkel ellentétben a kompozittörzsű Dreamlinerben nem kell száraz levegőt keringtetni, illetve a szokásosnál nagyobb belső kabinnyomást – 2400 helyett 1800 méteres tengerszint fölötti magasságnak megfelelőt – is kibír. Ezek egy, a környezet változásaira érzékenyebb utas számára egy 10-12 órás repülés során lényeges szempontok lehetnek.

Köszönjük a LOT és a Lengyel Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet meghívását.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.