Leszálltunk Varsó felől, épségben és széles mosollyal az arcunkon. A fedélzeten tapasztaltakon túl a megnyugvástól is, hogy ez a Dreamliner január 12-én teljesítette azt, ami előző nap, a LOT lengyel légitársaság 787-esének tervezett magyarországi premierjén nem sikerült. Hiába várt több tucat újságíró, megannyi spotter január 11-én Ferihegyen, a gép, megszakítva varsói felszállását, műszaki okok miatt otthon maradt. Helyette némiképp csalódott utasokkal egy 737-es érkezett. Nem ők voltak az egyetlenek, akik direkt a Dreamliner miatt váltottak Budapest–Varsó retúrt.
Valóban egy élmény volt a Föld első, túlnyomórészt karbonszálas kompozitanyagból készült utasszállító repülőgépén utazni. A sok műanyag miatt az utas azt is hihetné, hogy egy óriásira dagadt, a kompozitot igen nagy előszeretettel alkalmazó vitorlázógépben ül, ha eltekint a két nagy teljesítményű hajtóműtől és a mérhetetlen mennyiségű csúcstechnológiás elektronikától. Utóbbi azonban nemegyszer tört borsot a légitársaságok orra alá a típus forgalomba állítása óta, ami a hosszúra nyúlt tesztelés miatt éveket csúszott. Minden technikai malőr ellenére a Dreamlinerből eddig közel 850-et rendeltek, 49-et már le is szállítottak nyolc légitársaságnak. Mi több, a gépek zömét a gyártó Egyesült Államokon kívül adták el; az USA-ban tíz alatti az eddig eladott 787-esek száma.
15 ezer kilométer egy tankkal
Hogy minden technikai probléma ellenére miért ilyen vonzó a több milliárd dollárért kifejlesztett gép? 15 ezer kilométeres hatótávolsága, kategóriájában húsz százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztása és a 913 kilométer per órás utazósebesség igencsak meggyőző érv. A kategória pedig elsősorban a Dreamlinerrel leváltani tervezett Boeing 767-300-as típust jelenti, jóllehet a Boeing szereti magát mindenekelőtt egyes számú vetélytársával, az Airbusszal összevetni. Így megértéssel követi a néző a típus promóciós filmjében az olyan animációs jeleneteket, amelyekben a Dreamliner alacsonyabb turbulenciaérzékenységét szemléltetendő egy Airbus típus esik-kel a brutális turbulenciában, míg a 787 szinte rezzenés nélkül mutat fityiszt a szélnyírásoknak. Mindenesetre a Dreamliner termékpalettájáról jelenleg rendelhető 787-8 és 787-9 típusok a szintén hosszú távokat repülő Airbus A330-cal kelnek leginkább birokra.
Európai elsőség
A LOT világszerte a nyolcadik, de az első európai légitársaság, amely forgalomba állította a Dreamlinert. A sort a japán All Nippon Airways nyitotta 2011. október 26-án, a LOT első Dreamlinere a Qatar Airwayst követve alig egy hónappal később, 2012. december 14-én szállt fel először, Prágába. Mielőtt január 16-án nekilát hosszú távú pályafutásának a Varsó–Chicago járattal, a gépet európai útvonalakon teszteli a légitársaság. A LOT 767-300-as széles törzsű flottáját felmenőrendszerben 2015-ig leváltó nyolc Dreamliner a jelenlegi menetrend szerint New Yorkot, Torontót és Pekinget repüli majd.
„A Dreamliner pozitív üzenet a problémák kezelésére; előremenekülés” – utalt Lengyelország magyarországi nagykövete, Roman Kowalski diplomatikusan a LOT nehéz helyzetéből kivezető egyik lehetséges útra. A 93%- ban állami tulajdonban lévő LOT engedélyt kért és kapott az EU-tól 400 millió zloty – 30 milliárd forint – állami támogatásra, mellette pedig az utóbbi években mintegy 80 milliárd forintnyi veszteségét lefaragó átszervezés végrehajtására. Ez nem lesz fájdalommentes. Ágazati információk szerint a dolgozók mintegy harmadát bocsátanák el, ahogy jelentős járatritkítások is várhatók. A Dreamlinerek 2015-ig lezáruló átvételét azonban nem érintik a LOT átszervezésének problémái – nyugtattak a légitársaság illetékesei.
A fények játéka
Ablak mellett ülve a repülőn néha az a kellemetlen érzése támad az embernek, hogy valami érdekes után bámulva szolidabb méretű feje is eltakarja az ablakot a mellette ülő elől. Ez az érzés kevésbé fenyeget a 787-esben. Az ablakok átlag 30%-kal nagyobbak más típusokénál, köszönhetően a kompozittörzs fizikai előnyeinek. És ezt a szép, nagy ablakot az alatta lévő gombbal sötétíthetjük vagy világosíthatjuk a külső fényviszonyoknak megfelelően, a jól megszokott „reluxa” helyett. A kabinvilágítás tónusai pedig az alvás jótékony sötétjétől a gyertyafényes vacsoráig terjednek.
252 utas fér be a LOT nem hivalkodó színvilágú Dreamlinerébe; 213 turista-, 21 prémiumturista-, 18 businessosztályon. Utóbbin az ülések 190 centis ággyá alakíthatók, de a férőhelyre egyik osztályon sem lehet panasz.
A szórakoztatásról mindhárom osztály üléseihez járó érintőképernyőn igényes multimédia- választék gondoskodik. Lássuk be, az „audio” menüpont „electronica” műfajban Tycho nem is olyan rossz választás a LOT ügyeletes lemezlovasától. De mindenki ízlésének megfelelően talál ezt-azt.
Nem elhanyagolható kényelmi tényező, hogy a fémépítésű gépekkel ellentétben a kompozittörzsű Dreamlinerben nem kell száraz levegőt keringtetni, illetve a szokásosnál nagyobb belső kabinnyomást – 2400 helyett 1800 méteres tengerszint fölötti magasságnak megfelelőt – is kibír. Ezek egy, a környezet változásaira érzékenyebb utas számára egy 10-12 órás repülés során lényeges szempontok lehetnek.
Köszönjük a LOT és a Lengyel Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet meghívását.