Válasz a MATUR budapest tagozatának szakmai állásfoglalására

A TurizmusOnline.hu oldalon 2011. március 20-án megjelent MATUR budapesti tagozatának állásfoglalására reagálva a Magyar Turizmus Zrt. szerkesztőségünknek eljuttatott közleményében néhány – a turisztikai szakma körében egyébként nem ismeretlen – tényre, szempontra hívja fel a figyelmet:

Örömmel vesszük, hogy a MATUR, mint szakmai szervezet igyekszik hozzájárulni javaslataival a nemzeti turizmusmarketinget érintő kérdések, kihívások, feladatok megoldásához. Társaságunk egyetért azzal, hogy a turisztikai országmarketing megújítását több, a feladat- és hatáskörökre vonatkozó értelmezési kérdés is nehezíti és, hogy ezek tisztázása még nem jelenti automatikusan a kívánt eredmények azonnali elérését.

Mindenki számára világos, hogy az egyre erősödő piaci verseny, a globális gazdasági környezet változásai és az információs technológia rohamos fejlődése az eddigiektől eltérő megközelítést és szakmai tevékenységet tesznek szükségessé.

A Magyar Turizmus Zrt. az Új Vizeken címet viselő 2011. évi marketingtervében, a saját kompetenciájába tartozó kérdések tekintetében egyértelműen meg is fogalmazta, hogy melyek az elsődleges és másodlagos szakmai feladatai, tehát mely tevékenységekre kíván koncentrálni a jövőben és ezeknek a szakmai elképzeléseknek a lefektetését minden esetben megfelelő helyzetértékelés és szakmai konzultáció előzte meg.

A Magyar Turizmus Zrt. évek óta lehetőséget ad a szakmának és a szakmai szervezeteknek arra, hogy tájékozódjanak a nemzeti turisztikai marketingtevékenység irányairól és szakmai véleményüket kifejthessék. Ezt a célt szolgálta többek között a 2011. évi turisztikai marketingterv készítését megelőző országos szakmai rendezvénysorozat is, valamint számos egyéb egyeztető fórum, amelyek alkalmat adtak a szakmának és a szakmai szervezeteknek mind a tájékozódásra, mind pedig a szakmai javaslataik megfogalmazására.

Társaságunk marketingterve természetesen a MATUR által megfogalmazott szempontok figyelembe vételével, azokkal összhangban készült, így meglepő, hogy a MATUR jelenlegi állásfoglalása ennyire eltér a korábbiaktól.

Nevesítve, például az MT Zrt. sohasem állította, hogy mindenre gyógyír lenne önmagában a források növelése, ám azzal kapcsolatban széleskörű a szakmai konszenzus, hogy a korábbi évek lehetőségeihez képest bővebb forrásokat igényelne a terület.

Amennyiben a marketingcélok teljesülését ez indokolja, a Magyar Turizmus Zrt. is szívesen használ innovatív marketingtechnikákat, de nem ért egyet azzal, hogy az eszközválasztás motiválná a célok és a tartalom megfogalmazását. Azzal azonban egyetért társaságunk, és ez a marketingtervünkből is kiderül, hogy „az országmarketing lényege egy jól átgondolt, piacorientált szakmai koncepció és nem a marketing technika.”

A szakma mindazon szereplői, akik figyelemmel kísérik a Magyar Turizmus Zrt. piackutatási és publikációs tevékenységét, pontosan tudják, hogy a társaság folyamatosan figyelemmel kíséri a fogyasztói trendeket, illetve a gazdasági környezet változásait és ezek turizmust érintő vonatkozásairól rendszeres publikációkat készít, valamint szakmai fórumok keretében is, az információk megosztásával segíti a szakma képviselőit is a tájékozódásban.

Az Új vizeken 2011. c. marketingtervet figyelmesen olvasva kiderül az is, hogy az egészségturizmus – ahogy az a MATUR állásfoglalásában is olvasható – „csupán” egy stratégiai irány, ami a stratégiai márkakommunikáció fókuszába kerül. A Magyar Turizmus Zrt. elsődleges feladata a lakossági marketingkommunikáció és a szakmai értékesítés-ösztönzés. A lakossági kommunikáció célja az egyéni utazási döntések előmozdítása. Ehhez azonban a turista tájékoztatása mellett szükséges az érzelmi viszony megalapozása is, mely Magyarországot megkülönbözteti és előnybe hozza versenytársaival szemben.

A Magyar Turizmus Zrt. az alábbi fogyasztói igényekre alapozva kívánja hosszú távú stratégiai pozícióját felépíteni: a WHO előrejelzése szerint 2022-re a turizmus és az egészségipar együttesen a világ egyik meghatározó gazdasági ágazatává válik. Emellett a Magyarországra látogató külföldi turisták indokai között jelentős szerepet játszik az egészségturizmus, valamint a magyar lakosság többnapos belföldi utazásaiban szintén kiemelkedő e turisztikai termék szerepe.

A turisztikai márkapozíció kialakításához a fogyasztói igények mellett szükséges a releváns termékelőny meghatározása is, melyet Magyarország versenytársaival szemben megszerezhet. Magyarország a világ első öt, termálvízben leggazdagabb országa közé tartozik. A gyógy- és termálforrások az ország területének 80 százalékát lefedik. Egyedülálló geológiai adottságunkra, a felszín alatti vízkincsre és az ehhez hitelesen kapcsolódó egészségturizmusra építve a globális keresleti trendeknek megfelelő, egy nemtől, kortól, nemzetiségtől független turisztikai márkapozíciót foglalhatunk el. E pozíció igazi ereje abban áll, hogy a magyar turisztikai marketingkommunikáció történetében először a síeléshez és tengerparti nyaraláshoz hasonlóan – megfelelő termékélmény esetén – rendszeres visszatérésre ad okot.

Ennek megfelelően az is világosan kiderül az MT Zrt. marketingtervéből, hogy nem kizárólag az egészségturizmus mint egyetlen kitörési pont kommunikációja a célja a társaságnak. A stratégiai márkakommunikációt taktikai kommunikáció egészíti ki.

"A vízkincsre épülő – egészségturizmusra fókuszáló – stratégiai kommunikáció célja tehát a márkaépítés, de a taktikai kommunikációban az ehhez szorosan nem kapcsoldó turisztikai termékek is megjelennek, a korábbi gyakorlatnak megfelelően.

A magyarországi kínálatban jelentős kulturális turizmus elemeit – beleértve a kulturális örökségeket, rendezvényeket, fesztiválokat, építészeti emlékeket, művészeti alkotásokat, hagyományokat és gasztronómiát – külföldön és belföldön továbbra is egyaránt népszerűsítjük. A kiemelt programok továbbra is helyet kapnak a marketingkommunikációban. Az aktív turizmus elemei, a természetjárás, a nemzeti parkok, a kerékpáros, lovas, vízi, ökoturizmus kínálata, a vadász, horgász, golf és egyéb sporthoz kapcsolódó ajánlatok szintén megjelennek a taktikai kommunikációban."

A tradíciók ápolása, valamint a nemzeti identitástudat formálása azonban nem tartozik a Magyar Turizmus Zrt. közvetlen feladatai, céljai közé és nem is lenne szerencsés, ha egy központi marketingszervezet erőltetné rá a társadalomra a hagyományok ápolását, kizárólag gazdasági-turisztikai céljainak alárendelve. Mindemellett a marketingkommunikációs tevékenységben komoly szerepet kapnak ezen meglévő értékeink. Kommunikációs eszközeink segítségével egyrészt a belföldi lakosságot ösztönözzük a hazai értékek, tradíciók megismerésére, felfedezésére másrészt változatlanul törekszünk arra, hogy a külföldiek számára bemutassuk sokszínű, egyedi kulturális örökségünket.

A Magyar Turizmus Zrt. új külpiaci stratégiájában a B2C és B2B szempont szerinti kategorizálás lényege természetesen nem az, hogy a magyarországi turizmus szempontjából hasonló súlyú küldőpiacok kerüljenek egy csoportba. Ez a megközelítés, ahogy az elnevezések is mutatják, más szakmai szempontokat követnek és „csupán” az adott piacra irányuló tevékenység fókuszát mutatják. Erről is részletesebben tájékozódhat minden érdeklődő a társaság marketingtervében. A szóban forgó kategorizálástól függetlenül az MT Zrt. változatlanul tisztában van azzal, hogy melyek a beutazó turizmusunk szempontjából legjelentősebb küldőpiacok. A más szempontú kategorizálás tehát nem jelent rangsorolást e piacok között.

Végezetül szeretnénk megjegyezni, hogy a Magyar Turizmus Zrt. – egyetértve a MATUR erre vonatkozó véleményével – a hazai turizmusszakma mind hatékonyabb bevonásával kívánja sikeresen ellátni hazánk turisztikai promócióját. A szakmai együttműködésre egyre több lehetőséget kínál társaságunk az erőforrások koncentrálása és a hatékonyság növelése érdekében. Törekvéseinket igazolja, hogy növekvő igény mutatkozik a közös marketingakciókhoz és kampányokhoz való csatlakozási lehetőségek iránt a szolgáltatók és stratégiai partnerek részéről.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.