Juszkó Anita, a Four Points by Sheraton Kecskemét igazgatója az esemény moderátoraként elmondta, általános tapasztalat az, hogy a hotelek már a szakképzetlen jelentkezőkben sem dúskálnak, mint a korábbi években, mindenhol probléma a magas fluktuáció, az utánpótlás hiánya és az általános bizalomvesztés a szakma iránt. Varga Csaba, a Danubius Hotels vezérigazgató-helyettese szerint nem akkora a probléma a fluktuáció terén, mint a Covid előtti három évben. "Igazság szerint 5-10 százalékponttal alatta is marad a lemorzsolódás mértéke a 2019-es adatoknak. A post-covid időszakban azt tapasztaljuk, hogy komoly elszívóereje van a multinacionális termelőcégeknek, de nincsen nagyságrendi eltérés vidék és Budapest között. Amit cégünknél rögtön visszaállítottunk a járvány után, az a vezetőképzés volt, hogy felkészítsük, kiképezzük a döntéshozókat arra, hogy fékezni tudják a lemorzsolódást. Egyértelmű, hogy a megtartás az új toborzás” – emelte ki az igazgató, aki szerint az elkövetkező években még kevesebb belépővel kell számolnunk a piacra munkavállalói oldalon, mint a korábbi esztendőkben.
Túlórapénz, részmunkaidő, home office
A szakember a szervezeti kultúrát, munkáltatói brandet erősítő eszközökre hívta fel a figyelmet, ami a munkaerőmegtartás alapját jelentheti. Úgy véli, a még kevésbé bevett, újszerű intézkedések, nagylelkű, figyelmes munkaadói gesztusok egymás mellé épülve olyan márkát építenek, amely mellett a dolgozók szívesen teszik le a voksukat. Megemítette a közösségi eseményeket, a fórumot a gyesen lévő kismamákkal való kapcsolattartásra, az atipikus, például részmunkaidős foglalkoztatás gyakorlatának terjedését, a home office alkalmazását az ágazatfüggetlen munkakörökben. Ezek mind a márkaépítés részei. De persze az anyagi ösztönzés is hatásos: a szezonhónapokban fizetik a plusz munkaórákat. Ez többszörös előnnyel bír: megmarad a munkaerő, megspórolható a toborzás költsége és az arra fordított energia, valamint az álllandósággal sokkal jobban garantálható az üzembiztosság és a szolgáltatások színvonala is.
Visszatér a két félévnyi gyakorlat
„A duális képzés a szakmai felsőoktatásban mindig is itt volt velünk, hiszen lényege, hogy párhuzamosan zajlik egy elméleti és gyakorlati felkészítés, ami a korábbi évtizedekben is így volt. Az az elképzelés azonban szerintem kudarcba fulladt, hogy egy héten belül a diákoknak legyenek elméleti és gyakorlati napjai is. Nem életszerű rángatni őket napról-napra a képzőintézmény és a munkahely között. Jó hír viszont, hogy jövőre visszatér egy régi gyakorlat: a 8 félév során 2-szer féléves gyakorlati képzésben lesz részük a diákoknak tömbösítve, aminek előnye, hogy van lehetőségük beépülni a csapatba akár jövőbeni kollégaként, és a jelentős mennyiségű gyakorlatnak köszönhetően valóban jól használható emberek lépnek ki a munkaerőpiacra. Ezt megelőzően összesen 400 óra gyakorlatuk volt csak a diákoknak, ami rendkívül kevésnek bizonyult az elmélet mellett" - tette hozzá Varga Csaba, aki azzal a gondolattal csinálna kedvet a szakmához, hogy egy szállodában nincs két egyforma munkanap, ami különösen vonzó a rossz monotóniatűréssel rendelkezőknek. Hallott olyat, hogy visszatért már kolléga a mindig ugyanúgy telő hétköznapok miatt, aki korábban egy multihoz igazolt át.
A plusz pénz és a szolidaritás
Horváth Tibor, a Park Inn Zalakaros igazgatója azt emelte ki, hogy esetükben Ausztria a határközelség miatt komoly ellenfél, viszont hangsúlyozta, hogy nem nagyobb az elszívóhatás most, mint a Covid előtt volt. „Sok olyan kolléga van felszolgálóink, szakácsaink között, akik családi okok miatt visszatértek Ausztriából, és nem gondolkodnak abban, hogy újra ott próbáljanak szerencsét. Komoly, nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező csapat alakult így ki nálunk. A balatoni régióhoz tartozunk, ahol a nagy verseny miatt különösen fontos, hogy egész évben elfogadható fizetést, juttatásokat nyújtsunk. Sok munkánk, erőfeszítésünk van tréningek szervezése, továbbképzések terén is, hogy megtartsuk a kollégákat. Az autóval bejáróknak jövedelemszerűen megemeltük a juttatást az ingázás költséginek fedezésére. Bevezettük a nyári bónuszt, ennek lényege, hogy aki végigcsinálja nálunk a nyarat, az plusz jövedelmet kap az alapbéren felül. Ez a gesztus egyébként váratlanul nagy lojalitást és szolidaritást váltott ki a kollégáinkból, akik a hajtós rendezvényeinken önszántukból szerettek volna benn maradni segíteni a leterhelt kollégáknak, akkor is, ha aznap nem voltak beosztva.
Támogatás ingázáshoz
A hosszabb távra tervező, családos, 30-40 éves korosztály számára vonzó a kiszámíthatóság és a bejelentett munkahely, amit biztosítunk, de sokszor a fiatalabbak számára is lefegyverző feltételek ezek. Középiskolai képzőintézményekkel együttműködünk, és azt tapasztaljuk, hogy egyre kevesebben jelentkeznek ezekbe az iskolákba. Az ott tanulók jó része úgy gondolja, hogy később váltani fog, itt szerez egy papírt szerez. A motiváltak viszon ha végeznek, elmennek külföldre, a Balatonra, Budapestre. Sajnos sok az eszkimó, kevés fóka” – summázta a szakember.
Így cserkéssze be a fiatal pályakezdőket!
Gazdik Csilla, a Barceló Hotel értékesítési is marketing igazgatója azt hangsúlyozta, hogy a közösségi médiának óriási jelentősége van a fiatalok körében, ezért ha szeretnénk őket megnyerni, fontos, hogy aktívan jelen legyünk az általuk használt és nagyra tartott platformokon, az Instagramon, a Twitteren, a Tiktokon és a Facebook-on. Ha látnak képeket a hotelünkről, olvasnak story-kat róla és főként, ha a megosztott tartalmakkal azt az érzést tudjuk kelteni, hogy „menő” nálunk dolgozni, sokat tettünk a siker érdekében. A szakember szerint egyébként extrém flexibilitásra, például rugalmas munkaidő biztosítására van szükség egy hotel részéről megtalálni és megtartani a megfelelő fiatalokat. Nem mindegy egyébként az sem, hogy kiket célzunk meg. Olyan pályakezdőket érdemes keresni, akiknek fontosak az emberi kapcsolatok, interakciók, közvetlen, személyes visszacsatolások, ami nagy előny a személytelenebb munkaköri feladatokat kínáló multinacionális cégekkel szemben. Ezek ma komoly vetélytársként jelennek meg a munkaerőért vívott versenyben. Hívószót jelent, hogy a különösen a lánchoz tartozó hotelek esetében adott a lehetőség nemzetközi továbblépésre és általánosságban a szállodaiparban jól kamatoztatható az idegennyelv. A szakember végszóként megosztotta azt is, hogy a szállodákat körüllengő glamour, exkluzív környezet is vonzó lehet a pályát választani készülő fiatalok számára.